Bij flex basis reis je tegen vol tarief, maar kun je op elk moment wijzigen naar een abonnement. Bij opzeggen moet je langs de automaat om het abonnement van de kaart te halen. Bij opnieuw een abonnement aanvragen, moet je deze weer activeren Bij een automaat. Denk je in de toekomst toch weer te gaan reizen dan kun je het beste wijzigen naar basis.
Bij opzeggen van Flex moet je dit bevestigen bij een automaat en wanneer je weer een abonnement wil moet je dit ook weer ophalen bij een automaat. Bij wijzigen naar Flex Basis hoeft dit allemaal niet.
En je gaat zoals je zelf al aangeeft bij opzeggen van Flex weer op saldo reizen, je krijgt dan geen maandelijkse factuur en je moet saldo laden als je toch een keer gaar reizen met de trein of BTM.
Verder maakt het financieel niets uit. En in allebei de gevallen kun je na minder dan een maand weer een abonnement aanschaffen. Let wel dat wanneer je als (weer) nieuwe Flex klant Flex Weekend Voordeel aanschaft dat je dan eenmalig €10 kosten moet betalen.
En bij compleet opzeggen van Flex kun je niet meedoen aan acties als Wintercity of krijg je bepaalde andere aanbiedingen niet.
Bedankt voor de antwoorden. Merouscha van de NS Chat vertelt me nu echter dat ik pas na 30 dagen weer kan wijzigen als ik Flex Basis neem; als ik het opzeg, kan ik wél al eerder een nieuw abonnement aanvragen. Is die informatie dan onjuist? En (waar) kan ik dit (ergens) nalezen / bevestigd zien/krijgen?
(Terzijde: Merouscha stelt overigens ook “bij het opzeggen heeft u helemaal geen abonnement meer dan gaat u dan bij de kaartautomaat eenmalige kaartjes moeten kopen”; vreemd advies, aangezien reizen op saldo ook nog bestaat...)
Ach, de klantenservice medewerkers geven wel vaker verkeerde antwoorden. En Merouscha heeft dan zeker ook nooit van OV-pay gehoord? Krijgt Merouscha soms die euro extra (straks €1,50) voor het automaatkaartje?
Nog een verschil tussen opzeggen en wijzigen naar Flex Basis is dat je met opzeggen ook geen OV-fiets meer kan huren tenzij je een los OV-fiets abonnement neemt, die je dan weer op moet zeggen wanneer je weer een nieuw Flex abonnement neemt aangezien dat onderdeel is van NS Flex. Idem met stallen op rekening. Je kunt wanneer Flex van je kaart is wel weer een Fietskaart op je kaart laden.
Volgens de voorwaarden zit je na elke wijziging in een wijzigingsperiode die standaard een maand duurt waarin je geen nieuwe of andere wijziging kan doorvoeren. Je kan uiteraard na een beëindiging van Flex wel gewoon op saldo reizen en dan binnen een maand weer een NS Flex abonnement aanschaffen.
Hoewel NS het niet in de voorwaarden heeft staan, is wijzigen van NS Flex Basis in een ander abonnement altijd mogelijk. Daarvoor geldt geen wachttijd. Ene Erryt heeft dat zes maanden geleden nog bevestigd.
Haha, als Erryt het zegt dan klopt het ongetwijfeld. NS Flex zonder abonnement is inderdaad de uitzondering. Een upgrade is binnen een maand ook vaak mogelijk, maar dat bekijken we per situatie en is dan uit coulance.
Hi Erryt. Ik ben zo vrij geweest om je gemarkeerde antwoord te wijzigen naar dat van @Momo, want het is inderdaad zo dat Flex zonder abonnement (tegenwoordig heet dat overal Flex Basis) op elk moment weer gewijzigd kan worden, zonder iets te hoeven doen bij een automaat. Dit verdient dus de voorkeur.
Dat daar in de Flex voorwaarden precies niets over staat is waar, maar het werkt gewoon. Waarom zou dat inderdaad niet mogen, want i.c.m. een nieuwe gratis kaart (of Flex dus eerst geheel beëindigen) werkt het ook. Zonde van de moeite, of die nieuwe kaart.
Er staan in de voorwaarden wel meer dingen die niet (helemaal) kloppen, zoals dat je binnen 15 minuten na inchecken van klasse kunt wisselen. Dat werkt prima voor 2→1 maar voor 1→2 werkt het niet, dat laatste kent namelijk geen 15 minuten terugwerkende kracht.
Dat daar in de Flex voorwaarden precies niets over staat is waar, maar het werkt gewoon. Waarom zou dat inderdaad niet mogen,
In de voorwaarden staat het inderdaad niet, het zou dus ook zomaar kunnen zijn dat NS het op een gegeven moment niet meer mogelijk maakt om je Flex Basis eerder dan een maand te kunnen wijzigen, want het staat toch niet in de voorwaarden.
Bij de start van NS Flex kon het niet, maar daar werd al snel een work-around op gevonden, namelijk door met 2 (of meer) OV-chipkaarten te werken, en het liefst dan natuurlijk die 2e kaart gratis bij een nieuw Flex abonnement bestellen. Op een gegeven moment was het wel mogelijk eerder te wijzigen via de klantenservice en daarna kwam het zelfs korte tijd op de informatiepagina over NS Flex te staan. Daar is het vervolgens weer vanaf gehaald, maar het bleef mogelijk om Flex Basis eerder dan een maand weer te wijzigen. Mocht NS die mogelijkheid weer weghalen, dan kunnen abonnementhouders gewoon weer terug naar de oude work-around en mag NS klanten van een extra gratis kaart voorzien.
Ja (deel van mijn reactie was weggevallen)