Ik heb in mijn werkende leven honderden sollicitanten voorbij zien komen en dit is zo herkenbaar: mensen die zich voorbereiden op een interview door bij anderen te informeren wat voor vragen ze kunnen verwachten en wat ze daarop moeten antwoorden. Dat werkt dus niet want iedere interviewer met ook maar een beetje ervaring heeft dat na vijf minuten door. En omdat de sollicitant toch niet vertelt wat hij werkelijk vindt/denkt is zo'n interview voor de interviewer daarmee al snel nutteloos, de kans op een latere mismatch is te groot.
Dat je je voorbereidt op een sollicitatie is logisch want het is wel handig als je vooraf een goed idee hebt van wat het werk inhoudt en als je iets weet over het bedrijf waar je solliciteert (organisatie, cultuur, etc). Maar je gaan "trainen" voor een interview is de dood in de pot. Je moet bedenken dat het doel van een interview is om te bepalen of jij de geschikte persoon bent voor de job en niet of dat jij graag die baan wil hebben. Motivatie is uiteraard belangrijk maar motivatie alleen maakt iemand nog niet geschikt (anders zouden er wel heel veel profvoetballers zijn).
Mijn advies: stop met het vragen van tips, stop met het voorbereiden van antwoorden op mogelijke vragen en ga voor je zelf eerst eens bedenken of deze baan inhoudelijk iets voor je is en of je werkelijk denkt dat je er voor geschikt bent. Bedenk dat V&S een organisatie is die veelal optreedt in conflict situaties, dan gaat het om vragen of jij situaties kunt deescaleren, of je indien nodig daadkrachtig kunt optreden, of jij een goede waarnemer bent, hoe integer je bent, of je flexibel bent, of je kunt omgaan met onregelmatig werk, of je vertrouwen uitstraalt naar het publiek, etc. Daar dient het dus over te gaan bij een interview en niet over algemeenheden over veiligheid en service, het draait bij een interview specifiek om jouw persoon in relatie tot de job inhoud.
Succes ermee!