beantwoord

Meer dan 1 deur in de trein...

  • 11 November 2022
  • 15 reacties
  • 426 Bekeken

Is het nieuw beleid dat de conducteur, vlak na vertrek, de reizigers erop wijst dat er meer dan 1 deur is om in te stappen? En dat het eigenlijk de fout is van de reiziger dat er zodoende vertraging ontstaat? 

icon

Beste antwoord door nathan8010 11 November 2022, 16:49

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal dan dezelfde conducteur zijn die afgelopen zaterdag heel lullig omriep dat de trein met anderhalve minuut vertraging vertrokken was omdat iedereen via dezelfde deur naar binnen wilde.

Dat zal allemaal best, maar wanneer je op Amsterdam Centraal de IC richting Hilversum laat vertrekken van spoor 10a dan is het logisch dat de reizigers niet veel verder dan de westelijke tunnel lopen. Er waren die dag werkzaamheden waardoor de trein uit Hoofddorp kwam. Zo'n conducteur zou toch ook moeten snappen dat een spoorwijziging als deze in Amsterdam Centraal tot verwarring leidt.

Ik bedacht meer dat de NS mij op het station zou kunnen helpen door aan te geven waar precies de deuren voor het perron komen. Zie ik dan al een grote club voor een te verwachten deur staan, loop ik door naar de volgende. Ik zou er mee geholpen zijn…. 

En straks, als de treinen ook meten waar het druk is in de trein, licht die plek op waar het rustig wordt met uitstappers en dus snel instappen… 

Reputatie 7
Badge +3

De meeste mensen willen helemaal niet doorlopen. Dat is al jaren bekend. Of ze willen instappen op een plek die gunstig uitkomt voor het uitstappen.

Reputatie 7
Badge +1

De meeste mensen willen helemaal niet doorlopen. Dat is al jaren bekend.

Dat ligt er bij mijn weten voor een groot deel aan dat je niet weet waar de trein zal stoppen. NS geeft inmiddels dan wel aan uit hoeveel rijtuigen de trein zal bestaan maar dat helpt niet echt als ze daarbij niet ook aangeven waar de trein langs het perron zal staan.

Reputatie 7
Badge +3

Bij grotere stations zoals oa Utrecht staat tegenwoordig aangegeven hoelang de trein is en waar deze staat. Toch gaan mensen buiten de aangegeven zone staan, met als gevolg dat er grote groepen zijn die bij 1e en laatste deur moeten instappen.

Reputatie 5

Bij grotere stations zoals oa Utrecht staat tegenwoordig aangegeven hoelang de trein is en waar deze staat. Toch gaan mensen buiten de aangegeven zone staan, met als gevolg dat er grote groepen zijn die bij 1e en laatste deur moeten instappen.

Dat is ook mijn waarneming. Op de perronborden staat dan de rijrichting, lengte van de trein en de ‘vakken’ (gelinkt aan letters die langs het perron staan) waar de aankomende trein zal gaan stoppen.

Toch heb ik gevoel dat:

  • Niet iedereen dit weet
  • Of men is niet bereid om de extra moeite te doen om op de borden te kijken waar ze moeten staan
  • Of ze zijn te veel bezig met andere zaken
  • Of ze hebben geen zin om door te lopen van de (rol)trap
  • Of ze vertonen schapen gedrag en gaan maar in de buurt staan van anderen.

Uiteraard heeft niet ieder station zulke borden en is de info ook niet altijd correct.

Het enige station waar ik het over het algemeen goed zie gaan, is Schiphol Airport. Omdat daar grote duidelijke LED-borden boven de sporen zijn geplaatst, die precies aangeven waar de deuren zullen komen. Echter is het natuurlijk een onmogelijke opgave om dit op ieder station te verwezenlijken.

Reputatie 7
Badge +2

Op Utrecht Centraal is het lange tijd gebruikelijk geweest dat er na vertrek een tirade via de omroep volgde dat iedereen weer vooraan in wilde stappen in de trein naar Amersfoort. Ook in mailings van NS en berichten van personeel op sociale media kwam dat geregeld langs.

Als destijds forens op dat traject zag ik echter een heel ander beeld. Namelijk goed verspreide reizigers aan de a-zijde van het perron (logisch met 3 toegangen vs 0 ten zuiden van de hal).

Vervolgens kwam de trein binnen en mocht iedereen er achteraan rennen omdat hij zowat op Vaartsche Rijn stopte. Tja, zo wordt het voorin wel vol. Stopte de trein een keer wel wat handiger langs het perron dan was het voorin opeens rustig. En kon je gerust nog een omroep verwachten dat de trein voorin overvol was en achterin rustiger.

Met dit soort situaties ontbreekt het NS vaak nog wel aan de vaardigheid vanuit de klant denken. Zie bv. de instapzones tussen Utrecht en Geldermalsen die volstrekt normaal gedrag proberen te voorkomen (zoals dat reizigers bij slecht weer op Utrecht Lunetten achteraan onder de overkapping blijven staan i.p.v. door te lopen naar verderop het perron waar voorzieningen ontbreken)

Reputatie 7
Badge +3

Op Utrecht Centraal is het lange tijd gebruikelijk geweest dat er na vertrek een tirade via de omroep volgde dat iedereen weer vooraan in wilde stappen in de trein naar Amersfoort. Ook in mailings van NS en berichten van personeel op sociale media kwam dat geregeld langs.

Als destijds forens op dat traject zag ik echter een heel ander beeld. Namelijk goed verspreide reizigers aan de a-zijde van het perron (logisch met 3 toegangen vs 0 ten zuiden van de hal).

Vervolgens kwam de trein binnen en mocht iedereen er achteraan rennen omdat hij zowat op Vaartsche Rijn stopte. Tja, zo wordt het voorin wel vol. Stopte de trein een keer wel wat handiger langs het perron dan was het voorin opeens rustig. En kon je gerust nog een omroep verwachten dat de trein voorin overvol was en achterin rustiger.

Met dit soort situaties ontbreekt het NS vaak nog wel aan de vaardigheid vanuit de klant denken. Zie bv. de instapzones tussen Utrecht en Geldermalsen die volstrekt normaal gedrag proberen te voorkomen (zoals dat reizigers bij slecht weer op Utrecht Lunetten achteraan onder de overkapping blijven staan i.p.v. door te lopen naar verderop het perron waar voorzieningen ontbreken)

Op Utrecht Lunetten staan verspreid een aantal abri's. Het zijn groepen scholieren en gebruikers van Aristo die onder de overkapping samenklitten. De sprinter naar Den Bosch stopt bij de overkapping, voor de sprinter richting Utrecht centraal is het steeds een verrassing waar die stopt.

Wat een reacties! Ik lees goede ideeën, frustraties en diepgaande analyses van de doorsnee reiziger. Dat van die vakken op de Perronborden is nog niet door mij waargenomen (Thanks Nathan8010) en ga ik goed op letten. En ook maar eens een blik werpen bij het perron van Schiphol hoe het daar is gerealiseerd.En gelijk alle stations aanpassen aan een goed idee is natuurlijk een behoorlijke klus, maar als je toch een station onderhanden neemt (Ede-Wageningen bijvoorbeeld), zou ik het meenemen in de bouw. 

Het laatste wat ik kwijt wil over de het verdeelbeleid van de treindeuren: de melding van de conducteurs in kwestie kon in mijn beleving wel wat vriendelijker. Ik voelde me ineens een beetje minder klant…. 

Reputatie 7
Badge +3

Sinds enige tijd gaat het beter op station Hilversum, vooral op spoor 2. Daar hangen letterborden en de informatie wordt sinds kort getoond op de borden. Als de machinist goed stopt, sta je nooit verkeerd. Richting Utrecht Centraal wil eigenlijk iedereen voorin zitten. 

Reputatie 3

Op alle stations (in ieder geval de stations die ik gebruik), staan blauwe ruitvormige borden langs het spoor met een getal erop. Als het goed is parkeert de machinist de trein bij het getal dat gelijk is aan het aantal delen van de trein. Zo kun je als reiziger zien waar de trein gaat stoppen. Op sommige sporen rijden treinen beide kanten op dus staan deze borden in beide richtingen (zoals op station Arnhem Centraal een aantal sporen), op andere sporen rijden de treinen één richting op en staan de borden maar voor één richting (zoals op station Amsterdam Zuid). Dan kun je kijken naar de borden op de sporen de andere richting op. De achterkant van de trein komt dan daar ongeveer terecht.; zo kun je zelf in ieder geval een rustiger plekje op het perron opzoeken.

Op o.a. Utrecht Centraal heb je ook nog de vakken inderdaad. Maar die gebruik ik eigenlijk niet want ik ben gewend om naar de blauwe ruiten te kijken.

Om wat meer on topic te komen: deze borden zijn natuurlijk niet bedoeld voor de reizigers, dus dit helpt niet om het grote publiek beter te verdelen over de deuren. Maar dit is hoe ik ermee omga.

Reputatie 7
Badge +1

Alleen-dat moet je maar weten-buiten wat spoorgekkies zullen dat er niet veel zijn.

PLus dat het op mijn vaste opstapstation vaak genoeg-toch zeker ca 20-25% van alle gevalletjes (wisselende tijden/dagen) voorkomt dat de meester op de bok blijkbaar ook is vergeten hoeveel bakkies achter zń kont hangen).

OV gebruik is altijd goed voor extra beweging en snel reageren………..

Reputatie 6

Zolang ik nog bijna elke keer me een weg moet zien te banen door de mensen die per sé NU al willen instappen terwijl er nog allerlei mensen moet uitstappen, begrijp ik heel goed de frustratie van de conducteurs. Mensen denken niet na, wíllen niet nadenken. Het zal vast niet altijd 100% de oorzaak zijn, maar ik geloof best dat het meestal zéker meespeelt.

Wat wel zou helpen, en dat heb ik al vaker gemeld, is dat de treinen met Jacobsdraaistellen (dus kortere bakken) vaak gewoon op onhandige plekken stoppen omdat hun lengte niet klopt met wat op de borden staat. Er is mij verteld dat ze machinisten daarvoor omrekeningstabellen hebben, maar ik merk er weinig van. Meestal staan ze onnodig ver verwijderd van de plek waar je uiteindelijk naartoe of vandaan moet komen (overweg of trappenhuis) en dat verandert dan ook nog eens per keer. Puur de borden volgend (met “lang-bak” materiaal) gaat dat gewoon goed, dus het kán wel.

Reputatie 7
Badge +1

Dit merk ik ook dagelijks. Het is bij sprinters altijd gokken waar precies de trein stopt. De enige plek waarvan je zeker weet dat de trein er zal stoppen is direct bij de trappen. Niet geheel toevallig staan de meeste mensen precies daar te wachten. De ene dag stap dan je voorin in de trein, de andere dag achterin.

Enkel als de treinen langer zijn (wat helaas bijna niet meer voorkomt) is het wat consistenter qua stopplek. Het grappige is dat de meeste reizigers dat ook door hebben, want dan staat het veel meer verspreid over het perron.

Al blijft het toch ook een dingetje dat veel mensen niet verder willen doorlopen en soms zelfs bovenaan de trap blijven staan (en daarmee toegang tot het perron blokkeren…)

Reputatie 6

Ik ken wel stations waar de stopplek erg onlogisch is (ver bij de trappen vandaan). Dan wordt het rennen als de trein binnenkomt en eigenlijk veel te ver doorrijdt. En niet overal heb je van die “mooie electronische borden” waar staat hoe lang de trein is en waar hij komt te staan...

Reageer