Sinds kort reis ik weer eens sporadisch met de trein (na deze het grootste deel van de crisis gemeden te hebben). Het valt me op dat er tegenwoordig uitsluitend nog maar gerobotiseerde omroepen op de stations lijken te zijn. Indien het gaat om geven van routine-informatie is dat op zich oké, maar juist bij ernstige verstoringen zijn deze mijns inziens waardeloos. Zo ook afgelopen weekeinde toen de ene na de andere trein uitviel vanwege ziek personeel en defecte bovenleidingen. Het enige wat je op het station hoort is “De trein van xx-uur-xx naar XYZ rijdt niet. Plan uw reis opnieuw in de app.” Dit dan een minuutje voordat die trein eigenlijk had moeten vertrekken. Daar heeft de reiziger toch niets aan?
Ik stond gisteravond in Utrecht ruim tien minuten te puzzelen op de website en begreep uiteindelijk pas na een opmerking van een verder weinig servicegerichte NSer op het perron, dat er niet zogenaamd ‘minder’ maar in werkelijkheid totaal geen treinen naar Amsterdam Zuid reden. Zodoende bleek ik helemaal via Amsterdam CS en Schiphol te moeten omreizen. Tijdens mijn gepuzzel was de eerstvolgende intercity naar Amsterdam CS ondertussen al vertrokken, waardoor ik nog een extra kwartier vertraging opliep. Dit soort verwarring had grotendeels weggenomen kunnen worden met één simpel omroepbericht waarin kort en duidelijk wordt verteld wat er aan de hand is.
Zijn het incidenten waar ik mee te maken kreeg, of bestaan er überhaupt geen normale omroepers meer die de reiziger tijdens calamiteiten informeren?