Sprinter Hoorn: instaptip dat IC sneller is | NS Community
beantwoord

Sprinter Hoorn: instaptip dat IC sneller is

  • 20 October 2022
  • 10 reacties
  • 320 Bekeken

Reputatie 4

Goedemorgen NS,

Voorheen werd bij de sprinterserie 4800 op Amsterdam CS altijd een duidelijke instaptip weergegeven, dat dit niet de snelste route naar Hoorn is.

Foto van 2 jaar geleden (zie balk onderin):

 

Maar deze instaptip is verdwenen, zie recente foto:

Kan deze instaptip weer terug? Graag ook in de andere richting op stations als Alkmaar?

Of, als de instaptip niet terug kan, kan dan de tussenbestemming Haarlem groter worden weergegeven, conform mij recente suggestie Sprinterserie 4800: duidelijker aangeven dat deze via Haarlem rijdt? Zou volgens mij écht een verbetering zijn, vooral voor toeristen 🙂

 

ps. bovengenoemde laatste foto is van enkele weken terug, nog van voor de werkzaamheden bij Sloterdijk, dus staat daar los van.

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 20 October 2022, 11:46

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6

Ja klopt, ik vind het ook raar en onduidelijk voor mensen die niet begrijpen hoe het zit. Voorheen werd aangegeven dat de Sprinter naar Beverwijk of Heilo reed (en daarna “stiekem” verder naar Amsterdam). Dat was niet volledig, maar voor degene die niet beter weet wel duidelijker.

Ik heb het niet uitgezocht, maar volgens mij is de omweg over Beverwijk “aanzienlijk”, echt niet een paar minuutjes.

Reputatie 6
Badge +2

Hi Rogier de Wit!

Wat jammer om te lezen dat dit nog steeds niet is terug gekomen. Ik had hier (vanuit het andere topic) al een melding over doorgezet. Die ga ik nogmaals aanhaken met jouw melding erbij. Dan hoop ik nu toch echt dat dit snel terug kan komen!

Ik vraag me af of dit echt een probleem is, hoewel ik besef dat topografie tegenwoordig op scholen niet of nauwelijks meer wordt geleerd. 

Reputatie 6

Heeft weinig te maken met topografie. Het blijkt gewoon dat veel mensen nooit alles van de infoborden lezen. Bewijs daarvan is dat destijds in de sprinter van (Arnhem-)Utrecht-Den Haag CS/Rotterdam CS altijd wel mensen verkeerd zaten, ook al was het 1) aangegeven op de infoborden 2) aangegeven op de koersrollen 3) ook nog omgeroepen werd door de conducteur. Vergeet niet de flinke groep laaggeletterden en mensen die vanwege oogproblemen moeilijk lezen.

Ik denk dat veel mensen eigenlijk alleen maar naar de eindbestemming kijken. Als je toerist uit het buitenland bent, zullen die plaatsnamen je sowieso niks zeggen.

Je zou in dit geval toch weer Beverwijk als eindstation kunnen tonen, maar dan in de lijst met stops na Beverwijk verder gaan tot aan Amsterdam CS. Volgens mij is het dan voor iedereen duidelijk (mensen die niet goed lezen en naar Amsterdam willen en dan dus niet instappen en mensen die expliciet de omweg willen nemen, die moeten dan even wat verder lezen).

 

 

Reputatie 4

ik zie dat bovenstaande inmiddels is aangepast 😀

Dit is super, het is nu héél veel duidelijker denk ik:

👍👍👍

Reputatie 6

Op Hoorn zelf staat er nog gewoon “Amsterdam” terwijl de intercity naar Amsterdam wel rechtstreeks gaat.

Reputatie 4

Op Hoorn zelf staat er nog gewoon “Amsterdam” terwijl de intercity naar Amsterdam wel rechtstreeks gaat.

Hmm wat maf, zeker op Hoorn is dit wel relevant. Had je dit vandaag nog gezien? Onder andere op Alkmaar en Alkmaar Noord toont hij wel onderstaande duidelijke weergave, waar ik erg blij mee ben:

 

 

Reputatie 6
Badge

In Hoorn zou je moeten zien wat je op de foto ziet, dus ‘Haarlem → Amsterdam C’. Dat geldt ook voor Obdam, Heerhugowaard, Alkmaar Noord, Alkmaar, Heiloo, Castricum en Uitgeest. Vanaf Heemskerk staat er gewoon ‘Amsterdam Centraal’ op het bord.

 

De vermelding ‘Haarlem→Hoorn’ zou je in Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk moeten zien. Vanaf Halfweg-Zwanenburg zou je gewoon ‘Hoorn’ moeten zien.

Reputatie 6

Zou moeten… ;-)

Ik zal binnenkort nog eens kijken, duurt nu wel even een paar weken voordat ik weer daar ben. Maar heel recent was het nog niet aangepast in ieder geval.

Reputatie 6
Badge

Klopt, eergistermiddag is het aangepast.

Reageer