beantwoord

Waarom heeft station Amsterdam Amstel eigenlijk sporen 4a en 4b?

  • 12 January 2024
  • 8 reacties
  • 209 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Weet iemand met welke reden spoor 4 op Amsterdam Amstel volgens de perronborden is onderverdeeld in een a- en een b-deel? In de dienstregeling is slechts sprake van simpelweg spoor 4, wat mij voor het ene doorgaande spoor ook logisch lijkt.

 

icon

Beste antwoord door Daniel 12 January 2024, 20:44

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Als er spoor 4 staat heb je de keuze, maar bijvoorbeeld de IC Vlissingen vertrekt van 4a (en vanavond om 20:05 van 4b).

Reputatie 5

Mijn vraag gaat over Amsterdam Amstel, niet Centraal :-)

Badge +3

Mijn vraag gaat over Amsterdam Amstel, niet Centraal :-)

Ah, dat is apart want volgens OpenStreetMap is daar alleen maar een spoor 4 en geen a/b zijde (meer)?

Reputatie 5

Kennelijk gebruikt de NS niet OSM als informatiebron... Zoals op de foto's die ik had bijgesloten te zien is, staat op die perrondisplays dus wel 4a en 4b. Waarom zou dit kunnen zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Delft heeft dat ook. in ieder geval spoor 2b. Misschien om de mogelijkheid te hebben een korte trein te plannen op alleen a of b? Of als treinen bij een storing daar keren en er misschien 2 korte treinen op hetzelfde spoor komen te staan. Heb dit voor Delft in ieder geval nooit in de reisplanner gezien.

Even foto uit het oude topic over defecte schermen. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Delft heeft dat ook. in ieder geval spoor 2b. Misschien om de mogelijkheid te hebben een korte trein te plannen op alleen a of b? 

Dat probeert NS al tijden zo te doen, maar dat loopt eigenlijk nergens goed omdat de stopplaatsborden voor de machinisten vaak niet met de a- en b-zijden overeenkomen.

In het geval van Amsterdam Amstel heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat de a- en b-zijde op de borden is gezet in de tijd dat er ICs van Amsterdam naar Maastricht/Heerlen reden die splitsten in Sittard. Destijds gaven de treinaanwijzers met “a-zijde” en “b-zijde” aan welk deel waarheen ging. Diverse stations op de route hebben toen vermeldingen a en b gekregen om dat te verduidelijken.

Badge +3

In het geval van Amsterdam Amstel heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat de a- en b-zijde op de borden is gezet in de tijd dat er ICs van Amsterdam naar Maastricht/Heerlen reden die splitsten in Sittard. Destijds gaven de treinaanwijzers met “a-zijde” en “b-zijde” aan welk deel waarheen ging. Diverse stations op de route hebben toen vermeldingen a en b gekregen om dat te verduidelijken.

Check! Zoiets herinner ik me ook nog wel.

Voor de rest zie je hetzelfde in Den Bosch, daar heb je ook spoor 3a/3b en 4a/4b (daar worden de perronfases actief gebruikt) maar als er spoor 3 of 4 in de planner staat stopt de trein gewoon in het midden en staat die op alle borden.

Gerelateerd, dit (lange) topic 

 

Reputatie 7

Delft heeft dat ook. in ieder geval spoor 2b. Misschien om de mogelijkheid te hebben een korte trein te plannen op alleen a of b? Of als treinen bij een storing daar keren en er misschien 2 korte treinen op hetzelfde spoor komen te staan. Heb dit voor Delft in ieder geval nooit in de reisplanner gezien.

Even foto uit het oude topic over defecte schermen. 

 

 

De A en B-zijde op Amstel zijn in elk geval niet afgedekt door seinen en ook liggen er geen wissels (zoals je vaak ziet bij stations met verschillende perronfases). Het is dan zeer waarschijnlijk ook een reliek uit oude tijden…

Reageer