beantwoord

NS Flex en GVB Dagkaart


Reputatie 2

Hoi allen,

ik weet dat dit onderwerp al vaker hier langs is gekomen, wilde allen weten of het intussen wel mogelijk is een GVB 24 uur dagkaart op een NS Flex weekeind vrij chipkaart te zetten. 

Ik ga straks richting Amsterdam en dacht dat in de coronatijd misschien de ontwikkelingen op het gebied van meerdere producten op een pas vooruit gegaan zijn

 

Groet

Ulrich

icon

Beste antwoord door Thom 5 March 2022, 09:42

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Op dit moment staat bij u ‘Reizen op rekening’ aan, ook voor het openbaar vervoer in Amsterdam. U zult de dagkaart los moeten kopen, en daar in Amsterdam mee moeten reizen. Dat is voor nu het meest praktische in ieder geval.

Reputatie 2

Misschien niet leuk maar goed om te weten :-(

Badge +3

Volgens mij krijgt de GVB dagkaart (een vrij reizen product) gewoon voorrang op NS Flex.

Kwestie van proberen dus.

Reputatie 2

Misschien niet slim geweest na de reactie van thom maar in mijn geval heeft het gewoon gewerkt. Heb bij een gvb Servicebalie in Zuid de dagkaart erop laten zetten die netjes gewerkt heeft en bij incheck bij ns was het weer reizen op rekening.... 

Fijn dat het toch op die manier heeft gewerkt! Zo leren wij ook weer wat :smile: .

@Ulrich_Cloos

Sinds ongeveer 9 maart 2020 kan de klanteNService het BTM-gedeelte van NS Flex afzetten. Dan reis je ofwel op saldo of een op de kaart geladen product. Zie ook Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk! | NS Community

De GVB automaten bieden alleszins de optie om een uur- of dagkaart op een kaart met NS Flex te laden. Tenzij je een foutmelding krijgt met het betalen.

Je kan de taal ook wijzigen naar Duits. 

Als je niet elke keer wilt kijken of de dagkaart aangesproken wordt, kan je het Bus Tram Metro-gedeelte laten uitzetten. Vergeet dit niet op te halen bij een automaat binnen de afgesproken termijn als je dit doet. 

Badge +3

Voor vrij reizen producten geldt dat deze voorrang krijgen op NS Flex (bij de betreffende vervoerder uiteraard, in dit geval GVB).

Binnen het geldigheidsgebied (zone/ster/regio of dagkaart) reis je dan gewoon op dat product, ongeacht of Flex BTM aan staat.

Voordeel is dat je buiten het geldigheidsgebied gewoon op rekening kunt (blijven) reizen. De reistransacties zal je niet terugzien in Mijn NS, maar dat kan eventueel wel bij OV-chipkaart.

Bij regionale kortingsabonnementen (op saldo) gaat het soms/regelmatig mis, omdat Flex dan voorrang krijgt en je dus geen korting krijgt.

Om te zien welk product aangesproken wordt, zie het schermje van een poortje/paaltje of apparaat in bus/tram.

Reputatie 2

Netjes uitlegd Robert. Was vergeten dat ik in de Nacht nog met den connection niteliner Ben gereden. Dit Was via flex BTM dan.

Hoe kan je überhaupt Saldo op een ns flex kaart hebben dat storten ze toch automatisch terug

Reputatie 7
Badge +4

Het wordt teruggestort bij het aangaan van Flex. U kunt echter daarna wel alsnog saldo bijplaatsen. Meestal heeft dat geen nut, maar een enkele keer wordt een reis toch nog met saldo betaald.

Leuk dat u even vermeldde dat het werkte, we proberen hier antwoorden te geven die kloppen, dus dit kunnen we dan ook als zeker aangeven.

Badge +3

De Connexxion Niteliner wordt inderdaad via NS Flex afgerekend.

Saldo bij NS Flex (mét BTM) is zelden nodig, hooguit voor sommige nachtbussen, watertaxi’s, veerponten etc. waar je met een ov-chipkaart terecht kunt*

Meestal gaat het dan om vervoer met een vaste prijs per ‘rit’, waarbij je niet hoeft uit te checken maar bij het in/opstappen de ritprijs betaalt van je saldo.

Saldo laden op een kaart met NS Flex kan niet bij NS kaartautomaten, maar wel bij apparaten van andere vervoerders, bij apparaten in winkels of online bestellen (en daarna ophalen bij een ophaalpunt, dat mag ook een NS kaartautomaat zijn).

* Plus wat uitzonderlijke situaties die voorrang krijgen op NS Flex, zoals na Samenreiskorting laden bij een Arriva automaat.

Reageer