beantwoord

Blijft mijn tante zitten met een OV fiets?

  • 8 November 2023
  • 11 reacties
  • 310 Bekeken

Hallo,

Gisteravond heb ik een OV fiets meegenomen uit de fietsenstalling van station Beverwijk en hiermee naar familie gefietst.
Ik heb de fiets in het schuurtje op slot gezet maar toen ik weg wilde gaan wilde de fiets niet van het slot af. Klantenservice gebeld en de medewerkster zag bij de fiets een ander OV kaartnummer staan dan mijn kaart. Dit schijnt een bekend probleem te zijn.

Alles leuk en ik ben zonder fiets op het station gekomen maar in de schuur bij mijn tante staat nu een OV fiets.
Ik kan niet aanvragen om deze op te halen omdat de fiets volgens het systeem door iemand anders is gehuurd.
De andere persoon heeft geen idee dat de fiets nog op zijn/haar naam staat en gaat geen ophaalverzoek doen (daarbij kost zo'n ophaalactie 50 euri) En dan heeft "de ander" ook nog eens geen enkel idee waar het huis van mijn tante woont.

En hoe komt mijn tante nu weer van die fiets af?
Afgeven bij gevonden voorwerpen ofzo?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Ron Kollerie

icon

Beste antwoord door Daniël NS 8 November 2023, 18:55

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi RKollerie,

Feliciteer je tante maar met haar nieuwe gratis fiets. De vorige huurder zal een factuur van € 350 krijgen.

Zodra de fiets over een paar weken officieel als vermist staat geregistreerd, kun je eventueel in dit topic melden dat je een OV-fiets gevonden hebt. Dan komen ze 'm ophalen.

Heel fijn, die nieuwe sloten.

Reputatie 7
Badge +1

Beverwijk heeft nog een stalling met personeel. Indien je tante in Beverwijk woont is het misschien een idee dat je tante even naar de fietsenstalling gaat om het probleem daar met de medewerker te bespreken. Indien je tante een auto heeft kan de fiets misschien ook in de achterbak naar de stalling worden gebracht??  

 

Zoals gezegd Beverwijk heeft een ouderwetse fietsenstalling en dus geen last van allerlei poortjes die met een chipkaart moeten worden geopend. Deze oplossing voorkomt ook dat de vorige huurder met een boete van € 350,00 wordt opgezadeld. 

 

Vorige week vrijdag trof ik overigens ook een openstaande fiets met elektronisch slot aan op station Heerhugowaard. Ik heb geprobeerd om hem op slot te zetten, maar dat lukt dus ook na een bepaalde tijd blijkbaar niet meer. 

Reputatie 7
Badge +3

Beverwijk heeft nog een stalling met personeel. Indien je tante in Beverwijk woont is het misschien een idee dat je tante even naar de fietsenstalling gaat om het probleem daar met de medewerker te bespreken. Indien je tante een auto heeft kan de fiets misschien ook in de achterbak naar de stalling worden gebracht??  

Dan wordt tante dus opgezadeld met dit probleem van NS? Wat als tante op leeftijd is, slecht ter been, geen auto heeft en dit allemaal niet kan doen? 

Ik denk dat als mij zoiets zou overkomen en NS de fiets niet op wil komen halen, ik die fiets maar gewoon ergens op straat of bij winkels neerzet zodat het mijn probleem niet meer is. Het station (met OV-fiets verhuur) is hier vlak bij, slechts 6 minuten lopen, maar dat ga ik echt niet doen met een fiets die op slot staat. Mijn schuur staat al vol met 3 fietsen van mij zelf, daar ga ik echt niet 3 weken lang nog een OV-fiets inzetten. Ik begin nu al beter te begrijpen waarom er regelmatig OV-fietsen in het water of ergens in de bosjes liggen. 

Reputatie 7
Badge +1

Beverwijk heeft nog een stalling met personeel. Indien je tante in Beverwijk woont is het misschien een idee dat je tante even naar de fietsenstalling gaat om het probleem daar met de medewerker te bespreken. Indien je tante een auto heeft kan de fiets misschien ook in de achterbak naar de stalling worden gebracht??  

Dan wordt tante dus opgezadeld met dit probleem van NS? Wat als tante op leeftijd is, slecht ter been, geen auto heeft en dit allemaal niet kan doen? 

Ik denk dat als mij zoiets zou overkomen en NS de fiets niet op wil komen halen, ik die fiets maar gewoon ergens op straat of bij winkels neerzet zodat het mijn probleem niet meer is. Het station (met OV-fiets verhuur) is hier vlak bij, slechts 6 minuten lopen, maar dat ga ik echt niet doen met een fiets die op slot staat. Mijn schuur staat al vol met 3 fietsen van mij zelf, daar ga ik echt niet 3 weken lang nog een OV-fiets inzetten. Ik begin nu al beter te begrijpen waarom er regelmatig OV-fietsen in het water of ergens in de bosjes liggen. 

Maar dit is niet het probleem van NS dus, maar van de vorige huurder die gewoon een rekening gaat krijgen van € 350,00. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het wel als een probleem van NS want die hebben de elektronische sloten geintroduceerd waarmee dit kan gebeuren. En als jij aangeeft die fiets te hebben gehuurd, niet meer van slot kan halen en bij je tante in de schuur staat, moet het gewoon mogelijk zijn dat NS die fiets daar zsm komt ophalen, ipv dat je 3 weken moet wachten.  

Reputatie 6

Het is een wat lastig geval want we kunnen namelijk niet zomaar een verhuring stoppen en de fiets op laten halen, ook al krijgen we een melding zoals dit binnen. De fiets is nu nog verhuurd onder de naam van een andere klant en we mogen natuurlijk niet zomaar de gegevens van iemand in om een verhuring te sluiten.

De huurder van deze fiets zal na 72 uur een melding krijgen dat ze de fiets nog huren, vrijwel altijd zoeken klanten dan contact met ons op om dit op te lossen. Wat we nu wel kunnen doen is alvast een notitie maken bij de fiets van de locatie waar deze nu staat zodat op het moment dat de verhuring gestopt wordt deze wel snel terug gevonden kan worden. Je kunt dit in een privébericht aan me sturen of je kunt dit hier nog posten zou je dat willen RKollerie!

Reputatie 7
Badge +3

we mogen natuurlijk niet zomaar de gegevens van iemand in om een verhuring te sluiten.

Ik zou een geval als dit niet 'zomaar’ willen noemen. Het zoveelste voorbeeld van NS die totaal niet snapt waar de AVG voor bedoeld is en hoe het werkt.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @RKollerie!

Als de Klantenservice kan achterhalen met welke ov-chipkaart die fiets gehuurd is (en dat heeft men gedaan) weten ze ook door wie dat was.

Het staat de NS dan volkomen vrij om (per direct) met die persoon contact op te nemen, net zoals een bank mij gewoon mag bellen als ze vermoeden dat er iets niet klopt (graag zelfs!).

Of (beter voorbeeld), als een verhuurder [NS] constateert dat er iets vreemds gebeurd is met het verhuurde object. Dan mag die de beste huurder gewoon om uitleg vragen (“waarom staat die fiets bij de tante van iemand anders in de schuur?”)

Als die persoon dan aangeeft de fiets op datum X ingeleverd te hebben (in ieder geval uiterlijk 7 november, want toen heeft @RKollerie hem meegenomen) kan je de huur meteen afsluiten per die dag. Wel zo fijn voor de reiziger op 1, 2 en 3.

Of andersom, sluit de huur gewoon maar af per 7 november en informeer de betreffende klant dat die voortaan goed/beter moet opletten dat de fiets in de NS stalling correct op slot gezet wordt (en dat er iets mis is als het slot weer open springt).

350 euro boete voor de vorige huurder is nergens voor nodig (fiets stond op 7 november ‘netjes’ klaar in de stalling voor de volgende huurder) en kosten voor @RKollerie zullen er ook niet zijn, want die heeft volgens het systeem die fiets helemaal nooit gehuurd. 🤣

Wat ik nog het vervelendste vind is dat een OV fiets die ik (blijkbaar niet goed) afgesloten weg zet dus met iedere willekeurige OV kaart kan worden geopend en meegenomen ☹️ Zolang de “nieuwe huurder” de fiets niet op slot zet kan hij er op rondfietsen EN krijg IK de rekening.
Als fietsendieven daar achter komen ….. 

Is er een manier om zeker te weten dat je zelf de huurder bent van de fiets en niet een of andere onbekende voorganger?

Badge +3

U moet alleen fietsen proberen te huren die op slot staan (hendel naar beneden). Daarmee voorkomt u dat u een fiets meeneemt die nog door iemand anders gehuurd wordt.

U kunt daarnaast in de app OV-fietsinformatie activeren. U krijgt dan een melding als de huur goed afgesloten is. Dat voorkomt dat iemand anders er later met een door u gehuurde fiets vandoor gaat. Volg daarvoor de instructies onder “OV-fiets in de NS-app” op deze pagina.

Reputatie 7
Badge +2

U kunt daarnaast in de app OV-fietsinformatie activeren. U krijgt dan een melding als de huur goed afgesloten is. 

Deze functie in de app geeft daarnaast ook binnen enkele minuten na het huren een melding dat er een fiets gehuurd is. Krijg je die niet, dan heb je aannemelijk een fiets meegenomen die nog door iemand anders gehuurd wordt. En aangezien je dat zo nabij de stalling kunt constateren kan je 'm makkelijker nog even omwisselen.

(Of 'm niet op slot zetten en een gratis rit maken, maar dat is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling)

Reageer