beantwoord

Reis met twee segmenten, snelle stop tussendoor

  • 29 September 2023
  • 10 reacties
  • 240 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Afgelopen week ben ik met mijn dal voordeel abonnement van Nijmegen naar Alphen aan de Rijn gereisd. Hiervoor is, geheel zoals verwacht, €13,02 in rekening gebracht. Ik ging alleen even snel iets ophalen in Alphen aan de Rijn en heb daar dus om 11.46 - zo'n twintig minuten na uitchecken weer ingechekt.

Vervolgens ben ik doorgereisd naar 's-Hertogenbosch. Voor het ritje Alphen aan de Rijn - 's-Hertogenbosch is slechts €4,38 in rekening gebracht, in plaats van de verwachte €10,44. Dit komt vast door het terug inchecken op hetzelfde station in een korte tijd, maar hoe zit dit precies?

 

Als ik bijvoorbeeld binnenkort een reis van Utrecht naar Nijmegen Heyendaal maak, en dan binnen 30 minuten weer incheck op Heyendaal, om door te reizen naar 's-Hertogenbosch, wat voor tarief kan ik dan verwachten? Ik neem aan dat dat niet het reguliere daltarief is? (Utrecht-Heyendaal €10,17, Heyendaal-'s-Hertogenbosch €5,60)
In principe is deze hele reis in de daluren. Maar, om het extra lastig te maken, is er een kans dat ik pas later in Utrecht kan vertrekken. Dan kom ik om 15.25 aan op Heyendaal, waar de trein terug dan weer om 16.03 vertrekt. Als ik daar eerst om 15.26 uitcheck en dan om 16.01 weer incheck, gaat mijn dal-korting dan nog door?

 

Bij de Klantenservice vinden ze dit een erg lastige vraag...

icon

Beste antwoord door Tochjo 29 September 2023, 13:32

Bekijk origineel

10 reacties

Bij de Klantenservice vinden ze dit een erg lastige vraag...

Die vraag is ook een stuk ingewikkelder omdat Nijmegen Heyendaal bediend wordt door Arriva 

Van Utrecht naar Nijmegen Heyendaal moet u dus in Nijmegen bij NS uitchecken en bij Arriva inchecken. In Heyendaal moet u dan uitchecken bij Arriva. 

Vervolgens checkt u als u klaar bent weer in Heyendaal in bij Arriva, in Nijmegen uit bij Arriva en weer in bij NS en uiteindelijk checkt u in Den Bosch uit.

Of u in problemen komt met de daluren hangt er van af of u op saldo reist of op Flex omdat u steeds van vervoerder wisselt.

 Vervolgens checkt u als u klaar bent weer in Heyendaal in bij Arriva, in Nijmegen uit bij Arriva en weer in bij NS en uiteindelijk checkt u in Den Bosch uit.

Ja ik weet hoe in- en uitchecken werkt en wat daar de regels zijn. Maar, ik wil weten wat voor tarief ik kan verwachten? Ik heb hier iets gelezen over lange-afstandskorting, en neem aan dat een en ander daar mee te maken heeft. Maar, hier is nergens meer detail over te vinden?

Badge +3

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en opnieuw inchecken, dan ziet NS beide losse ritten als één reis. Dat is voordelig, omdat NS een degressief tariefsysteem kent. Dat wil zeggen: de prijs per kilometer wordt lager naarmate de reis langer duurt, of, anders geformuleerd: de eerste kilometers zijn duurder dan de laatste kilometers.

Op pagina 6 en verder van dit document met tarieven kunt u zien hoeveel u moet betalen voor een reis. Dat hangt af van het aantal tariefeenheden, die ongeveer gelijk zijn aan kilometers. U kunt zelf opzoeken hoeveel tariefeenheden een reis is door in de reisplanner na het plannen op Meer prijzen te klikken en in de keuzelijst te kiezen voor Trajectabonnementen. Dan ziet u dat Nijmegen - Alphen aan den Rijn gelijk is aan 112 tariefeenheden, en bij 40 procent korting kost dat inderdaad 13,02 euro.

De reis van Alphen aan den Rijn naar 's-Hertogenbosch is 83 tariefeenheden. In totaal wordt de hele reis dus 112 + 83 = 195 tariefeenheden. Daarbij hoort een prijs van 17,40 euro. U hebt al 13,02 euro betaald, dus er wordt nog 17,40 - 13,02 = 4,38 euro in rekening gebracht.

Zoals Tamzin al aangaf, ligt het wat lastiger voor Nijmegen Heyendaal, omdat er dan sprake is van twee vervoerders. Dat is niet relevant als de hele reis in dezelfde tariefperiode plaatsvindt, maar wel van belang als u van tariefperiode wisselt. Als u Dal Voordeel op saldo hebt, dan begint men opnieuw met tellen bij de andere vervoerder na een overgang van dal naar spits of andersom. Hebt u NS Flex Dal Voordeel, dan geldt bovenstaande ook bij een reis met verschillende vervoerders bij wisseling van tariefperiode.

De prijsberekening verloopt bij NS Flex, of bij een overstap in dezelfde tariefperiode, dus op een vergelijkbare manier als ik hierboven heb toegelicht voor Nijmegen - Alphen aan den Rijn - ‘s-Hertogenbosch, maar is wat complexer, omdat andere vervoerders hun tarieven anders vaststellen. Acht jaar geleden heb ik het hier voorgerekend voor een reis Doetinchem-Heerenveen. De bedragen zijn inmiddels anders, maar het principe is nog hetzelfde.

Op pagina 6 en verder van dit document met tarieven kunt u zien hoeveel u moet betalen voor een reis.

De prijsberekening verloopt bij NS Flex, of bij een overstap in dezelfde tariefperiode, op een vergelijkbare manier als ik hierboven heb toegelicht 

Utrecht-Heyendaal komt uit op 80 tariefeenheden (nauwkeuriger,77 NS en 3 Arriva), en Heyendaal-'s-Hertogenbosch zijn er 46 (3 Arriva, 43 NS). Dan kom ik dus uit op een totaal van 126 tariefeenheden, oftewel €13,98? (even de andere prijzen van Arriva buiten beschouwing latend)

Ik heb Flex Dal Voordeel, dus als ik binnen 35 minuten weer incheck op Heyendaal zou het geen probleem moeten zijn?

Badge +3

Utrecht-Heyendaal komt uit op 80 tariefeenheden (nauwkeuriger,77 NS en 3 Arriva), en Heyendaal-'s-Hertogenbosch zijn er 46 (3 Arriva, 43 NS). Dan kom ik dus uit op een totaal van 126 tariefeenheden, oftewel €13,98?

Nee, want dat document geldt alleen voor NS; Arriva rekent niet op dezelfde manier met tariefeenheden als NS. In veel gebieden waar Arriva rijdt, is het een basistarief plus een kilometertarief keer een aantal kilometers, maar daarbij komt soms een korting op het kilometertarief vanwege lange-afstandskorting. Zie de berekening voor Doetinchem-Heerenveen waar ik in mijn vorige bericht naar verwees.
 

Ik heb Flex Dal Voordeel, dus als ik binnen 35 minuten weer incheck op Heyendaal zou het geen probleem moeten zijn?

Dat klopt.

Badge +3

Arriva rekent een starttarief van € 1,08 plus een kilometerprijs, maar bij een overstap wordt het starttarief niet gerekend. Over het starttarief krijg je nog 40% dalkorting dus dat wordt € 0,65

Voor Utrecht - Heyendaal betaal je (2e klas 40% korting) dus € 9,78 voor de 77 TE Utrecht - Nijmegen aan NS en daar komt nog € 0,39 bij voor de 3 TE met Arriva naar Heyendaal, totaal € 10,17

Voor een losse reis Heyendaal - Utrecht betaal je tot Nijmegen € 1,04 aan Arriva (starttarief € 0,65 + € 0,39 voor de kilometers). NS krijgt dan nog het verschil tussen de totale reis van 80 TE en de reeds gereisde 3 TE, dat is € 10,14 - € 1,56 = € 8,58 met als totale prijs dus € 9,62

Reis je binnen 35 minuten verder vanaf Heyendaal naar Den Bosch, dan betaal je voor Utrecht - Nijmegen - Heyendaal - Nijmegen € 9,78 + € 0,39 + € 0,39 = 10,56 en heb je 83 TE gereisd.

Voor Nijmegen - Den Bosch krijgt NS dan nog het verschil tussen de totale reis van 126 TE en de reeds gereisde 83 TE, dat is € 13,98 - € 10,44 = € 3,54 waarmee de totale prijs voor de reis vanuit Utrecht op € 14,10 komt.

Op je factuur dus:
Utrecht - Nijmegen (NS) € 9,78
Nijmegen - Heyendaal (Arriva) € 0,39
Heyendaal - Nijmegen (Arriva) € 0,39
Nijmegen - Den Bosch (NS) € 3,54

Bij Flex tellen overstappen tussen vervoerders in de spits niet, zolang je vanuit Urecht op daltarief vertrekt. Bij reizen op saldo mag je ook in de spits overstappen, maar alleen als je bij dezelfde vervoerder blijft.

Zou je op saldo reizen met overstappen in de spits, maak dan het retourtje Nijmegen - Heyendaal op een bankpas (bus of trein) en zorg dat je binnen 35 minuten weer terug bent op Nijmegen want dan kan je de reis alsnog vervolgen op daltarief.

Badge +3

In je berekening voor Utrecht - Nijmegen Heyendaal - 's-Hertogenbosch houd je geen rekening met lange-afstandskorting bij Arriva, terwijl dat volgens mij wel zou moeten. Zie Heerenveen → Doetinchem in mijn eerdere bericht. Het is juist dat punt dat de berekening ondoorzichtig maakt en waarom ik me er niet aan waag; geen idee in hoeverre dat op dit stukje Arriva-traject werkt op dezelfde manier als destijds op Arnhem-Doetinchem.

Badge +3

In je berekening voor Utrecht - Nijmegen Heyendaal - 's-Hertogenbosch houd je geen rekening met lange-afstandskorting bij Arriva, terwijl dat volgens mij wel zou moeten. Zie Heerenveen → Doetinchem in mijn eerdere bericht. Het is juist dat punt dat de berekening ondoorzichtig maakt en waarom ik me er niet aan waag; geen idee in hoeverre dat op dit stukje Arriva-traject werkt op dezelfde manier als destijds op Arnhem-Doetinchem.

Het zou om centen gaan, dus maar even vereenvoudigd. Toch nog even wat dieper gegraven.

Bij een NS Planner reisadvies kan je bij ‘Meer prijzen’ de prijs per vervoerder zien, en rolt die € 0,39 eruit voor de 3 TE met Arriva.

Voor de terugweg (of vervolg naar Den Bosch) komt daar na meer dan 35 minuten het landelijke starttarief van € 1,08 bij (waarop je 40% korting krijgt) en dan betaal je ook € 0,39 voor de 3 TE terug naar Nijmegen.

Er lijkt vanuit Utrecht dus (nog) geen sprake te zijn van langeafstandskorting, maar als je vanuit Rotterdam zou komen zou het deel met Arriva € 0,20 kosten, vanuit Den Helder is het € 0,16 en vanuit Vlissingen is het € 0,15 🤔 maar dat zal wel komen omdat je dan tegen het maximale aantal TE zit (200 bij NS, Arriva mag nog wat bijtellen tot ik meen 225 of 250).

Nog zo’n (oud) topic :

Ik ga er uiteraard vanuit dat de prijzen in de Reisplanner kloppen, en dat Flex zich niet anders gedraagt dan bij reizen op saldo (waar een ander topic over is, maar dat ging om een verschil bij Blauwnet en 1e klas toeslag).

Op X/Twitter komt het ook af en toe voorbij, zie https://twitter.com/Silly_Sil93/status/1034875039131295750 waar verwezen wordt naar de oudere reacties van @Tochjo en mijzelf.

Maar goed, @BJPS mag op de factuur € 14,10 totaal verwachten voor Utrecht - Den Bosch via Nijmegen Heyendaal.

Badge +3

Er lijkt vanuit Utrecht dus (nog) geen sprake te zijn van langeafstandskorting

Bij een reis Nijmegen Lent - Nijmegen Heyendaal krijgt Arriva 40 cent, dus ik denk toch van wel.

Het lijkt me verder heel aannemelijk dat het ook voor de terugreis 39 cent is, omdat de kilometers bij Arriva op de terugreis direct aansluitend zijn op die van de heenreis, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

En ik zou al helemaal niet weten hoe we op een goede manier de ritprijs voor Gorinchem - Geldermalsen - Tiel - Arnhem Centraal - Zutphen - Vorden berekend krijgen. In ieder geval is het simpelweg weglaten van het opstaptarief te eenvoudig en zal je toch iets moeten met die lange-afstandskorting.

Badge +3

Bij een reis Nijmegen Lent - Nijmegen Heyendaal krijgt Arriva 40 cent, dus ik denk toch van wel.

Het lijkt me verder heel aannemelijk dat het ook voor de terugreis 39 cent is, omdat de kilometers bij Arriva op de terugreis direct aansluitend zijn op die van de heenreis, maar ik zou niet weten hoe we op een goede manier de ritprijs voor Gorinchem - Geldermalsen - Tiel - Arnhem Centraal - Zutphen - Vorden berekend krijgen. In ieder geval is het simpelweg weglaten van het opstaptarief te eenvoudig en zal je toch iets moeten met die lange-afstandskorting.

Daar ga ik me niet aan wagen, maar als je (enkele reis) naar Heyendaal wilt vanuit Utrecht of Nijmegen maakt de prijs voor het Arriva deel niet uit (volgens de planner, en het Arriva basistarief vanuit Nijmegen natuurlijk niet meegerekend).

Overigens zou de langeafstandkorting bij Arriva voor 41-80 TE (vanuit Utrecht) maar 3% zijn, dus dat scheelt inderdaad die ene cent voor 3 TE.

Reageer