Waarom kost een kaartje in de automaat voor een reis tussen Heerenveen & Doetinchem €22,72,
terwijl hetzelfde kaartje tussen Doetinchem en Heerenveen €23 kost?
Bladzijde 1 / 1
Dat heeft te maken met het verschil in opstaptarief. Ik zal proberen het in Jip-en-Janneketaal uit te leggen.
De prijs van uw reis bestaat uit een opstaptarief en een kilometertarief. Het opstaptarief betaalt u aan de vervoerder waarmee u het eerst reist, en het kilometertarief betaalt u per vervoerder.
Dat betekent dus het volgende:
Reist u van Heerenveen naar Doetinchem, dan betaalt u aan NS het opstaptarief van € 2,20 + de extra kosten voor het reizen naar Arnhem (nog eens € 18,40). Vervolgens betaalt u aan Arriva alleen de extra kosten voor de extra kilometers, waarbij langeafstandskorting behouden blijft. Arriva ontvangt dus € 2,27.
Voor de reis de andere kant op betaalt u bij Arriva het opstaptarief van € 1,05 (goedkoper dan NS!), de kilometerkosten naar Arnhem (€ 5,23) en aan NS de kosten van de extra kilometers tot aan Heerenveen (€ 16,80). Merk op dat NS nu minder geld voor de kilometers ontvangt dan bij de heenreis, omdat de langeafstandskorting geldt en volgende kilometers steeds goedkoper zijn.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk?
Bron: prijsberekening van 9292ov.nl bij reizen via Arnhem Centraal (totaalprijs is een paar cent hoger dan bij uw kaartjes).
De prijs van uw reis bestaat uit een opstaptarief en een kilometertarief. Het opstaptarief betaalt u aan de vervoerder waarmee u het eerst reist, en het kilometertarief betaalt u per vervoerder.
Dat betekent dus het volgende:
Reist u van Heerenveen naar Doetinchem, dan betaalt u aan NS het opstaptarief van € 2,20 + de extra kosten voor het reizen naar Arnhem (nog eens € 18,40). Vervolgens betaalt u aan Arriva alleen de extra kosten voor de extra kilometers, waarbij langeafstandskorting behouden blijft. Arriva ontvangt dus € 2,27.
Voor de reis de andere kant op betaalt u bij Arriva het opstaptarief van € 1,05 (goedkoper dan NS!), de kilometerkosten naar Arnhem (€ 5,23) en aan NS de kosten van de extra kilometers tot aan Heerenveen (€ 16,80). Merk op dat NS nu minder geld voor de kilometers ontvangt dan bij de heenreis, omdat de langeafstandskorting geldt en volgende kilometers steeds goedkoper zijn.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk?
Bron: prijsberekening van 9292ov.nl bij reizen via Arnhem Centraal (totaalprijs is een paar cent hoger dan bij uw kaartjes).
Overigens mag u met het door u getoonde kaartje officieel niet eens via station Arnhem reizen, al verwacht ik niet dat conducteurs er veel moeite mee zullen hebben. Aangezien er 'Arnhem Velperpoort' op het kaartje staat reist u het stukje Arnhem Velperpoort-Arnhem en weer terug illegaal.
Dit heeft te maken met de wijze waarop lange-afstandskorting is geïmplementeerd.
De hele reis van Doetinchem naar Heerenveen (en omgekeerd) is 170 tariefeenheden, onderverdeeld in 29 tariefeenheden tussen Doetinchem en Arnhem Velperpoort en 141 tariefeenheden tussen Arnhem Velperpoort en Heerenveen. Op uw heenreis betaalt u eerst 29 tariefeenheden aan Arriva. Dat kost 0,88 + 29 x 0,18 = 6,10 euro. Daarna reist u nog 141 tariefeenheden met NS. Voor de prijs hiervan wordt gekeken naar hoeveel u voor de hele reis bij NS zou moeten betalen (voor 170 TE is dat 22,60 euro, zie deze tabel), en dat bedrag wordt verminderd met de prijs die NS rekent voor 29 TE (5,70 euro). Voor de reis bij NS betaalt u daarom nog 22,60 - 5,70 = 17,90 euro. In totaal kost uw heenreis dus 17,90 + 6,10 = 23,00 euro.
De terugreis verloopt volgens eenzelfde idee, maar nog net een tandje ingewikkelder. Eerst betaalt u 20,50 euro aan NS voor de eerste 141 tariefeenheden. Vervolgens moet u het verschil nemen van het bedrag dat Arriva vraagt voor 170 tariefeenheden, en het bedrag dat Arriva vraagt voor 141 tariefeenheden. Nu begint de lol. De prijzen bij Arriva zijn voor afstanden van meer dan 40 tariefeenheden niet simpelweg 0,88 + aantal tariefeenheden x 0,18. Bij Arriva krijgt u namelijk een korting van 3% op tariefeenheden 41 t/m 80, 13% op tariefeenheden 81 t/m 100, 30% op tariefeenheden 101 t/m 120, 52% op tariefeenheden 121 t/m 150 en 60% op tariefeenheden 151 t/m 170. Dit is de wijze waarop Arriva lange-afstandskorting verrekent.
Voor 170 tariefeenheden vraagt Arriva dus 0,88 + 40 x 0,18 + 40 x 0,97 x 0,18 + 20 x 0,87 x 0,18 + 20 x 0,7 x 0,18 + 30 x 0,48 x 0,18 + 20 x 0,4 x 0,18 ≈ 24,75. En voor 141 tariefeenheden moet u 0,88 + 40 x 0,18 + 40 x 0,97 x 0,18 + 20 x 0,87 x 0,18 + 20 x 0,7 x 0,18 + 21 x 0,48 x 0,18 ≈ 22,53 afrekenen. U betaalt voor uw reis bij Arriva daarom 24,75 - 22,53 = 2,22 euro. Voor de hele terugreis betaalt u daarom 20,50 + 2,22 = 22,72 euro.
De hele reis van Doetinchem naar Heerenveen (en omgekeerd) is 170 tariefeenheden, onderverdeeld in 29 tariefeenheden tussen Doetinchem en Arnhem Velperpoort en 141 tariefeenheden tussen Arnhem Velperpoort en Heerenveen. Op uw heenreis betaalt u eerst 29 tariefeenheden aan Arriva. Dat kost 0,88 + 29 x 0,18 = 6,10 euro. Daarna reist u nog 141 tariefeenheden met NS. Voor de prijs hiervan wordt gekeken naar hoeveel u voor de hele reis bij NS zou moeten betalen (voor 170 TE is dat 22,60 euro, zie deze tabel), en dat bedrag wordt verminderd met de prijs die NS rekent voor 29 TE (5,70 euro). Voor de reis bij NS betaalt u daarom nog 22,60 - 5,70 = 17,90 euro. In totaal kost uw heenreis dus 17,90 + 6,10 = 23,00 euro.
De terugreis verloopt volgens eenzelfde idee, maar nog net een tandje ingewikkelder. Eerst betaalt u 20,50 euro aan NS voor de eerste 141 tariefeenheden. Vervolgens moet u het verschil nemen van het bedrag dat Arriva vraagt voor 170 tariefeenheden, en het bedrag dat Arriva vraagt voor 141 tariefeenheden. Nu begint de lol. De prijzen bij Arriva zijn voor afstanden van meer dan 40 tariefeenheden niet simpelweg 0,88 + aantal tariefeenheden x 0,18. Bij Arriva krijgt u namelijk een korting van 3% op tariefeenheden 41 t/m 80, 13% op tariefeenheden 81 t/m 100, 30% op tariefeenheden 101 t/m 120, 52% op tariefeenheden 121 t/m 150 en 60% op tariefeenheden 151 t/m 170. Dit is de wijze waarop Arriva lange-afstandskorting verrekent.
Voor 170 tariefeenheden vraagt Arriva dus 0,88 + 40 x 0,18 + 40 x 0,97 x 0,18 + 20 x 0,87 x 0,18 + 20 x 0,7 x 0,18 + 30 x 0,48 x 0,18 + 20 x 0,4 x 0,18 ≈ 24,75. En voor 141 tariefeenheden moet u 0,88 + 40 x 0,18 + 40 x 0,97 x 0,18 + 20 x 0,87 x 0,18 + 20 x 0,7 x 0,18 + 21 x 0,48 x 0,18 ≈ 22,53 afrekenen. U betaalt voor uw reis bij Arriva daarom 24,75 - 22,53 = 2,22 euro. Voor de hele terugreis betaalt u daarom 20,50 + 2,22 = 22,72 euro.
Bedankt Tochjo voor de uitgebreide berekening 🙂
Voor 170 tariefeenheden vraagt Arriva dus 0,88 + 40 x 0,18 + 40 x 0,97 x 0,18 + 20 x 0,87 x 0,18 + 20 x 0,7 x 0,18 + 30 x 0,48 x 0,18 + 20 x 0,4 x 0,18 ≈ 24,75. En voor 141 tariefeenheden moet u 0,88 + 40 x 0,18 + 40 x 0,97 x 0,18 + 20 x 0,87 x 0,18 + 20 x 0,7 x 0,18 + 21 x 0,48 x 0,18 ≈ 22,53 afrekenen. U betaalt voor uw reis bij Arriva daarom 24,75 - 22,53 = 2,22 euro.
Ter aanvulling: dit kan gemakkelijker berekend worden als 9 x 0,48 x 0,18 + 20 x 0,4 x 0,18.
Ik begin te begrijpen dat het allemaal moeilijk is. Maar hoe verklaar je in het buitenland als je reis bij je buitenlandse baas moet declareren het verschil in prijs. Voor hem is het van A naar B net zo ver als van B naar A over het zelfde traject.
Ik kan mij voorstellen dat dit voor een buitenlandse werkgever wat verwarrend kan zijn. Op welke manier reis je meestal, met een ov-chipkaart of koop je losse kaartjes?
Met ov chip kaart
Zoekterm: richtingafhankelijkeprijs
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/prijsverschil-tussen-heen-en-terugreis-1980.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.