beantwoord

Samenreiskorting voor anonieme ov kaart houder

  • 21 February 2024
  • 12 reacties
  • 372 Bekeken

Reputatie 1

Beste mensen van de NS,


Regelmatig reis ik als abonnementhouder samen met mensen die een anonieme ov kaart hebben.
Gewoon netjes met saldo en samenreiskorting op hun kaart.
Kan dit alstublieft mogelijk blijven?

E-tickets zijn helaas geen optie, geen ideal/telefoon/printer.
Ik lees over koppelen bij een kaartautomaat dat lijkt me een redelijk alternatief.

 

Spoorfan

icon

Beste antwoord door Olav93 21 February 2024, 20:12

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft besloten om samenreiskorting niet meer via de automaat beschikbaar te stellen. Dit treft alle op saldoreizigers met persoonlijke of anonieme ov-chipkaart.

In jouw geval is de enige optie een flex basis abonnement te nemen. Dit kost €10 inclusief persoonlijke ov-chipkaart. Tot 10 maart as is er een actie van flex dal voordeel voor €2,50 per maand inclusief kaart. Dit zou na een maand omgezet kunnen worden naar flex basis.

Flex is reizen op rekening.

Reputatie 1

Een onbegrijpelijk besluit wat het reizen met de trein inderdaad een stuk minder leuk maakt.

Met mijn vraag hoop ik een kleine bijdrage te kunnen leveren aan het protest hiertegen.

Want de houder van de anonieme ov kaart heeft hier bewust voor gekozen, we worden al genoeg gevolgd tenslotte. En nu wordt de eenvoudige manier van samenkorting ook nog onmogelijk gemaakt.

Maar begrijp ik het nu goed dat ik zelf nog een flex basis abonnement kan aanschaffen?

Dan heb ik twee abonnementen waarmee ik met de een op de ander korting kan zetten en iemand kan laten meereizen. Dit tweede abonnement kan dan een gratis basis abonnement zijn/worden voor €0,-/maand?

De kosten van de reis kunnen we dan onderling regelen.

De houder van de anonieme ov kaart heeft tenslotte geen ideal etc.

Spoorfan

 

Badge +3

Nee, dat klopt niet. De persoon die met u meereist, moet dan NS Flex Basis hebben. En dat kan niet op een anonieme OV-chipkaart.

Bij servicebalies, waar er nog 11 van zijn in heel het land, kan Samenreiskorting straks nog wel geladen worden op een anonieme OV-chipkaart. Maar dan moet er maar net een in de buurt zijn.

Reputatie 7
Badge

Want de houder van de anonieme ov kaart heeft hier bewust voor gekozen, we worden al genoeg gevolgd tenslotte

Voor die groep zijn er dus die e-tickets. Inderdaad heeft u daarvoor een printer of iets draagbaars nodig dat de app kan draaien, zoals een smartphone. Betalen kan naast met iDeal net een credit card. Ik vrees voor u dat de groep mensen die veel waarde aan zijn privacy hecht, zonder printer, zonder smartphone en zonder tablet, of zonder iDeal en zonder credit card, nou eenmaal erg, erg klein is tegenwoordig. Als u uw privacy goed wilt bewaken, zou ik u een printer en prepaid credit card adviseren. Voor meer gebruiksgemak ten koste van privacy, kiezen veel mensen eerder voor een smartphone en iDeal.

Een onbegrijpelijk besluit wat het reizen met de trein inderdaad een stuk minder leuk maakt.

Onbegrijpelijk? De fraude met samenreizen liep de spuigaten uit.

Reputatie 7
Badge +3

Een onbegrijpelijk besluit wat het reizen met de trein inderdaad een stuk minder leuk maakt.

Onbegrijpelijk? De fraude met samenreizen liep de spuigaten uit.

Zegt men.

Badge +3

Bij servicebalies, waar er nog 11 van zijn in heel het land, kan Samenreiskorting straks nog wel geladen worden op een anonieme OV-chipkaart. Maar dan moet er maar net een in de buurt zijn.

Het zijn er 18 en bij de Arriva balie in Groningen zal het ook wel lukken, maar goed… 😄

Reputatie 7
Badge

Zolang je er niet mrt terugwerkende kracht samenreiskorting voor je reis daarheen krijgt, heeft natuurlijk maar een klein deel van de reizigers voor samenreiskorting wat aan zo'n servicebalie. Je reis moet er dan toevallig vlakbij beginnen.

Badge +3

Bij servicebalies, waar er nog 11 van zijn in heel het land

Het zijn er 18

Ik zie nu dat er in dit bericht inderdaad 18 stations genoemd worden (Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle). Ik baseerde me op het aantal OV Service & Tickets-winkels dat op deze pagina genoemd wordt.

Reputatie 1

Beste mensen van de NS,


Regelmatig reis ik als abonnementhouder samen met mensen die een anonieme ov kaart hebben.
Gewoon netjes met saldo en samenreiskorting op hun kaart.
Kan dit alstublieft mogelijk blijven?

E-tickets zijn helaas geen optie, geen ideal/telefoon/printer.
Ik lees over koppelen bij een kaartautomaat dat lijkt me een redelijk alternatief.

 

Spoorfan

Want de houder van de anonieme ov kaart heeft hier bewust voor gekozen, we worden al genoeg gevolgd tenslotte

Voor die groep zijn er dus die e-tickets. Inderdaad heeft u daarvoor een printer of iets draagbaars nodig dat de app kan draaien, zoals een smartphone. Betalen kan naast met iDeal net een credit card. Ik vrees voor u dat de groep mensen die veel waarde aan zijn privacy hecht, zonder printer, zonder smartphone en zonder tablet, of zonder iDeal en zonder credit card, nou eenmaal erg, erg klein is tegenwoordig. Als u uw privacy goed wilt bewaken, zou ik u een printer en prepaid credit card adviseren. Voor meer gebruiksgemak ten koste van privacy, kiezen veel mensen eerder voor een smartphone en iDeal.

Dank voor je reactie @Olav93

Dit vind ik een beter antwoord dan van @MoDe wat nu als antwoord staat.

Kan dat worden aangepast?

Spoorfan

Reputatie 7
Badge +3

Beste mensen van de NS,


Regelmatig reis ik als abonnementhouder samen met mensen die een anonieme ov kaart hebben.
Gewoon netjes met saldo en samenreiskorting op hun kaart.
Kan dit alstublieft mogelijk blijven?

E-tickets zijn helaas geen optie, geen ideal/telefoon/printer.
Ik lees over koppelen bij een kaartautomaat dat lijkt me een redelijk alternatief.

 

Spoorfan

Want de houder van de anonieme ov kaart heeft hier bewust voor gekozen, we worden al genoeg gevolgd tenslotte

Voor die groep zijn er dus die e-tickets. Inderdaad heeft u daarvoor een printer of iets draagbaars nodig dat de app kan draaien, zoals een smartphone. Betalen kan naast met iDeal net een credit card. Ik vrees voor u dat de groep mensen die veel waarde aan zijn privacy hecht, zonder printer, zonder smartphone en zonder tablet, of zonder iDeal en zonder credit card, nou eenmaal erg, erg klein is tegenwoordig. Als u uw privacy goed wilt bewaken, zou ik u een printer en prepaid credit card adviseren. Voor meer gebruiksgemak ten koste van privacy, kiezen veel mensen eerder voor een smartphone en iDeal.

Dank voor je reactie @Olav93

Dit vind ik een beter antwoord dan van @MoDe wat nu als antwoord staat.

Kan dat worden aangepast?

Spoorfan

E-ticket was geen optie en je wilt nu het antwoord aanpassen naar een reactie waarin een e-ticket geadviseerd wordt? Hou er rekening mee dat je met een e-ticket niet anoniem bent. Het ticket moet op naam en je moet een e-mailadres opgeven.

Reputatie 1

Beste mensen van de NS,


Regelmatig reis ik als abonnementhouder samen met mensen die een anonieme ov kaart hebben.
Gewoon netjes met saldo en samenreiskorting op hun kaart.
Kan dit alstublieft mogelijk blijven?

E-tickets zijn helaas geen optie, geen ideal/telefoon/printer.
Ik lees over koppelen bij een kaartautomaat dat lijkt me een redelijk alternatief.

 

Spoorfan

Want de houder van de anonieme ov kaart heeft hier bewust voor gekozen, we worden al genoeg gevolgd tenslotte

Voor die groep zijn er dus die e-tickets. Inderdaad heeft u daarvoor een printer of iets draagbaars nodig dat de app kan draaien, zoals een smartphone. Betalen kan naast met iDeal net een credit card. Ik vrees voor u dat de groep mensen die veel waarde aan zijn privacy hecht, zonder printer, zonder smartphone en zonder tablet, of zonder iDeal en zonder credit card, nou eenmaal erg, erg klein is tegenwoordig. Als u uw privacy goed wilt bewaken, zou ik u een printer en prepaid credit card adviseren. Voor meer gebruiksgemak ten koste van privacy, kiezen veel mensen eerder voor een smartphone en iDeal.

Dank voor je reactie @Olav93

Dit vind ik een beter antwoord dan van @MoDe wat nu als antwoord staat.

Kan dat worden aangepast?

Spoorfan

E-ticket was geen optie en je wilt nu het antwoord aanpassen naar een reactie waarin een e-ticket geadviseerd wordt? Hou er rekening mee dat je met een e-ticket niet anoniem bent. Het ticket moet op naam en je moet een e-mailadres opgeven.

Een E-ticket zoals beschreven door Olav93 is privacy vriendelijker dan een flex abonnement.
Maar het blijft ellende zonder een servicepunt in de buurt.

Reageer