Skip to main content

Waarom is een enkeltje Utrecht-Delfzijl duurder dan Den Haag-Delfzijl op dezelfde dag:

 

Het korte antwoord: dat komt omdat het laatste stuk van de reis met Arriva is en Arriva een andere tariefopbouw kent dan NS.

Als u reizen plant naar Groningen, dan zult u zien dat vanuit Den Haag naar Groningen duurder is dan vanuit Utrecht, zoals u verwacht. Als u vanuit Den Haag komt, dan is de reis al zo lang geweest dat Arriva geen kosten meer in rekening brengt voor het deel van Groningen naar Delfzijl West. Er komen nog wel kosten bij als u vanuit Utrecht komt, en door de manier waarop Arriva de prijzen bepaalt wel zoveel dat de totale reis duurder uitpakt.

Ik heb jaren geleden eens voorgerekend waarom de reis van Doetinchem naar Heerenveen een ander bedrag kost dan de reis in omgekeerde richting. Als u geïnteresseerd bent, dan kunt u dat eens doorlezen. Het geeft inzicht in hoe de prijsopbouw is met reizen met meerdere vervoerders. Hier speelt iets soortgelijks.


Het korte antwoord: dat komt omdat het laatste stuk van de reis met Arriva is en Arriva een andere tariefopbouw kent dan NS.

Als u reizen plant naar Groningen, dan zult u zien dat vanuit Den Haag naar Groningen duurder is dan vanuit Utrecht, zoals u verwacht. Als u vanuit Den Haag komt, dan is de reis al zo lang geweest dat Arriva geen kosten meer in rekening brengt voor het deel van Groningen naar Delfzijl West. Er komen nog wel kosten bij als u vanuit Utrecht komt, en door de manier waarop Arriva de prijzen bepaalt wel zoveel dat de totale reis duurder uitpakt.

Ik heb jaren geleden eens voorgerekend waarom de reis van Doetinchem naar Heerenveen een ander bedrag kost dan de reis in omgekeerde richting. Als u geïnteresseerd bent, dan kunt u dat eens doorlezen. Het geeft inzicht in hoe de prijsopbouw is met reizen met meerdere vervoerders. Hier speelt iets soortgelijks.

Dank voor de uitleg! Ik constateerde een paar weken geleden dat mijn reis van Harlingen Haven naar Arnhem goedkoper was dan een reis van Leeuwarden naar Arnhem. Ik vermoedde een uitleg als bovenstaande , maar had dat niet ergens duidelijk zo verwoord gezien. 


Er speelt nog iets, en dat is het maximum aantal tariefeenheden voor een reis. Bij NS wordt dat bereikt na 200 TE en bij Arriva na 250 TE.

Voor Utrecht - Delfzijl (tot Groningen is 193 TE) mag Arriva dus nog wat rekenen, bij een reis vanuit Den Haag (tot Groningen 253 TE) reis je het Arriva deel gratis.

Zie hier (dit gaat over Utrecht - Winsum):

 


Heeft Arriva een andere grens? Bijzonder. Klopt het dan dat het maximum tarief anders kan zijn op de heenweg dan op de terugweg, als er meerdere vervoerders in het spel zijn?


Heeft Arriva een andere grens? Bijzonder. Klopt het dan dat het maximum tarief anders kan zijn op de heenweg dan op de terugweg, als er meerdere vervoerders in het spel zijn?

Ja, dat klopt en daarom is een reis van Den Haag naar Delfzijl (Arriva mag niets meer rekenen want je zit bij NS al aan de 250 TE) goedkoper dan van Utrecht naar Delfzijl (Arriva mag kosten rekenen want tot Groningen met NS is 193 TE). Bij zulke lange afstanden gaat het natuurlijk meestal maar om centen (wegens langeafstandskorting).

Vanaf Delfzijl met Arriva naar Groningen is 38 TE dus mag NS maximaal het verschil tussen 200 TE en 38 TE rekenen, waar je ook naartoe reist. Dat gaat dan om € 20,70 bij 2e klas voltarief.

Een lange reis vanuit Delfzijl naar waar dan ook (pakweg alles voorbij Amersfoort) kost je dus nooit meer dan € 29,26


Mooi voorbeeld (prijzen 2e klas voltarief, zie de Reisplanner):

Zaltbommel - Assen met NS (200 TE) € 29,40
Zaltbommel - Groningen met NS (227 TE) ook € 29,40
Zaltbommel - Delfzijl (265 TE maar Arriva mag nog 23 (tot 250 TE) rekenen vanaf Groningen) € 29,98

Die laatste 23 TE kosten je maar 2,5 cent wegens de langeafstandskorting.

Boxtel - Assen met NS (225 TE) € 29,40
Boxtel - Groningen met NS (252 TE) ook € 29,40
Boxtel - Delfzijl met NS/Arriva (290 TE) ook € 29,40

Omdat je tot Groningen al boven het maximum 250 van Arriva zit mogen ze niets meer rekenen.


Reageer