beantwoord

NS Flex basis lijkt te zorgen voor incomplete export pdf reishistorie.


Ik heb een probleem: ik heb een NS flex basis, en reis regulier met de intercity direct voor mijn werk.
Deze zakelijke reizen moet ik declareren bij mijn werkgever, en dat doe ik met een pdf export van de reishistorie uit mijnNS.

Op een of andere manier staat elke toeslag aankoop op “Niet in- of uitgecheckt” (terwijl de reis an sich gewoon in en uitgecheckt staat)waardoor de toeslagkosten rood in het overzicht zijn en niet worden opgeteld in het totaal op de PDF export.

Aangezien dit om een aanzienlijk bedrag gaat zou ik wel een overzicht willen waar deze in meegenomen worden. Aangezien ik zonder geen declaratie kan doen.
Hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen?

Screenshotje voor de duidelijkheid:
 

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 June 2021, 11:48

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

Deze kwestie speelt al jaren. Kennelijk heeft NS het oplossen hiervan een lage prioriteit gegeven.

U kunt dit niet goed zelf oplossen, hooguit omzeilen door op saldo te gaan reizen. Of door de factuur te gebruiken voor de declaratie, daar staan de kosten wel op. Maar dat werkt alleen als u deze kaart alleen gebruikt voor zakelijke reizen.

Reputatie 3

Deze kwestie speelt al jaren. Kennelijk heeft NS het oplossen hiervan een lage prioriteit gegeven.

U kunt dit niet goed zelf oplossen, hooguit omzeilen door op saldo te gaan reizen. Of door de factuur te gebruiken voor de declaratie, daar staan de kosten wel op. Maar dat werkt alleen als u deze kaart alleen gebruikt voor zakelijke reizen.

Ik lees net dit andere topic is van 5 oktober 2018 dus bijna 3 jaar oud. Is toch wel zeer knullig dat het nog steeds niet is opgelost. Klant kan het maar weer allemaal oplossen met dubbele chippassen. Ik lees maar weer kort mee op dit forum maar ik vind dat NS iets meer zijn best kan doen om klantvriendelijk te worden.

@Tochjo Merci voor de link, deze had ik zelf nog niet gevonden. 2 jaar ontwikkelingen en dit probleem is er nog steeds 😶.

Wat betreft facturen hiervoor gebruiken dat is een optie waar ik ook aan dacht, wel onhandig dat deze op een random moment in de maand ingaan ipv gewoon een kalender maandcyclus aanhouden plus dat er ook privé reizen op staan inderdaad.

Goedemorgen Stijlloos en welkom bij de NS Community.

Dit is inderdaad iets wat al zo getoond wordt sinds het begin van NS Flex. Je kunt de maandelijkse factuur gebruiken, of eventueel overleggen met je werkgever of een screenshot van je Mijn NS account voldoende is.

@Stijn NS Screenshot van account is in mijn geval niet voldoende, mijn werkgever vraagt expliciet naar dit format. De maandelijkse factuur bevat ook privé reizen (waardoor de bedragen niet optellen naar het declaratiebedrag) plus loopt niet synchroon met kalendermaanden zoals ik aangaf. Of kan een klantenservice deze cyclus her-ijken?

 

Onderhand ook geprobeerd om een account aan te maken op ov-chipkaart.nl maar daar staan helemaal geen kosten meer omdat flex ertussen zit 🥸.

Het facturatiemoment is helaas niet aan te passen, die wordt vastgelegd bij het aanschaffen van het NS Flex abonnement. Ik ben bang dat er vooralsnog geen andere oplossing is. :/

@Stijn NS Nice, “computer says no” is altijd lekker.

Ok, als er geen oplossing is in handelingsvorm, hoe zorgen we ervoor dat dit op de ontwikkel lijst (backlog) van de MijnNS product owner komt?

Een snelle LinkedIn search heeft mij al wat namen opgeleverd... 

Zoals al aangegeven werkt het al op deze manier sinds de livegang van NS Flex, dus mijn vermoeden is dat het helaas een gevalletje is van “zo werkt het nu eenmaal”. Ik kan natuurlijk altijd feedback of een suggestie voor je doorgeven.

Reputatie 3

@Stijn NS Nice, “computer says no” is altijd lekker.

Ok, als er geen oplossing is in handelingsvorm, hoe zorgen we ervoor dat dit op de ontwikkel lijst (backlog) van de MijnNS product owner komt?

Een snelle LinkedIn search heeft mij al wat namen opgeleverd... 

Ik zou het maar opgeven probleem is al 3 jaar geleden aangemeld en er is nog niets mee gedaan. Moderators begrijpen het woord klantvriendelijkheid slecht en zeggen heel vaak ja het werkt nu eenmaal zo bij ons

Badge +3

U kunt dit niet goed zelf oplossen, hooguit omzeilen door op saldo te gaan reizen.

Bij reizen op saldo zit het er precies hetzelfde uit.

De enige oplossing is eigenlijk om met losse (e)tickets te gaan werken, maar daarop krijg je geen 40% korting buiten de spits. IC direct altijd toeslagvrij kan natuurlijk ook nog, als je veel met de ICd reist.

 

Badge +3

Ik dacht dat bij reizen op saldo er wel een overzicht via www.ov-chipkaart.nl gemaakt kan worden waarbij de toeslag er wel fatsoenlijk op staat, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.
 

IC direct altijd toeslagvrij kan natuurlijk ook nog, als je veel met de ICd reist.

Niet bij NS Flex zonder abonnement.

Badge +3

Ik dacht dat bij reizen op saldo er wel een overzicht via www.ov-chipkaart.nl gemaakt kan worden waarbij de toeslag er wel fatsoenlijk op staat, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.

Oh ja, via Mijn OV-chip lukt dan wel natuurlijk, en als het toch om Flex Basis gaat (had ik overheen gelezen) dan is dat voorlopig het handigst.

@Tochjo @Robert B Merci, die route heb ik ook geprobeerd maar bij mij staan er dan helemaal geen bedragen achter de reizen icm mijn flex basis…

Of zit daar verwerkingstijd op? Ik zie de reizen namelijk wel.

Badge +3

Nee, bij www.ov-chipkaart.nl staan inderdaad alleen bedragen als er op saldo gereisd wordt. Bij NS Flex hebt u niets aan de overzichten op die site. Ik gaf die site als optie als de toeslagen bij reizen op saldo nog steeds zo onduidelijk in de transactieoverzichten van NS staan.

Badge +3

Ik bedoelde dat als het om Flex Basis gaat (topic titel) kan je net zo goed terug naar reizen op saldo en dan via Mijn OV-chip declareren.

Dat het in Mijn NS nog steeds zo staat mag inderdaad wel eens opgelost worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nooit een toeslag voor de IC Direct geladen op mijn OV-chipkaart. Ik reis nooit in die contreien. Wel gebruik ik het overzicht van OV-chipkaart om mijn reiskosten te declareren. Ik reis op saldo. 

Iemand een idee hoe de toeslagen worden getoond op het overzicht van OV-chipkaart? Als dat wel een duidelijk overzicht oplevert kan dat een oplossing zijn. Je zult dan moeten stoppen met NS Flex Basis en weer op saldo gaan reizen. Dat werkt overigens prima in combinatie met automatisch opladen.

NS Flex: een niet bijster goed werkende oplossing voor een probleem dat niet bestond.

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Ik heb nooit een toeslag voor de IC Direct geladen op mijn OV-chipkaart. Ik reis nooit in die contreien. Wel gebruik ik het overzicht van OV-chipkaart om mijn reiskosten te declareren. Ik reis op saldo. 

Iemand een idee hoe de toeslagen worden getoond op het overzicht van OV-chipkaart? Als dat wel een duidelijk overzicht oplevert kan dat een oplossing zijn. Je zult dan moeten stoppen met NS Flex Basis en weer op saldo gaan reizen. Dat werkt overigens prima in combinatie met automatisch opladen.

Dat dus, bij OV-chip (reizen op saldo) staat de toeslag (€ 2,60 of € 1,56) gewoon bij je transacties en kan je declareren.

In geval van NS Flex staat bij OV-chip nergens een prijs (ook geen € 0,00).

In Mijn NS staat hij er ook wel (ongeacht op saldo of Flex) maar dan als incomplete reis, en dus niet aan te vinken voor een declaratie/export.

Bij OV-fiets (Flex) iets soortgelijks, die staat er dan twee keer waarvan eentje met de juiste tijdstippen en als prijs € 0,00 en ook een transactie met vreemde tijden (bijv. 7:00 tot 17:00 en € 3,95).

Maar als je die aan wilt vinken gaan al je andere vinkjes uit en mag je opnieuw beginnen…

Voor Flex Basis is de oplossing simpel, terug naar reizen op saldo. Maar daar heeft iemand met een abonnement (anders dan Dal Voordeel op saldo) bijzonder weinig aan.

Dit lijkt opgelost te zijn.

Ere die ere toekomt, dikke like voor deze!

Het topic is nog steeds actueel.!
Vrijdag 3 juni zag mijn reis er alsvolgt uit:

  1. Bus (Arriva) om 8:32 naar Breda centraal
  2. Trein toeslag gekocht direct (staat niet op het reisschema van de NS)
  3. Trein (NS) om 8:46 naar A'dam Centraal
  4. Trein toeslag gekocht direct (staat niet op het reisschema de NS)
  5. Trein (NS) om 13:05 naar Breda
  6. Bus (Arriva) rond 15 van Breda Centraal naar Dr Struyckenplein (staat niet op het reisschema van de NS)

En mijn OV chipkaart ziet wel alle gemaakte reistransacties, maar geeft daar geen prijs voor weer..

Enfin. Feitelijk is dit fraude van de NS omdat er geen accurate bon voor mijn betaalde rit kan worden verstrekt..

Dus.. WANNEER GAAT DE NS DIT NOU EENS OPLOSSEN ?!

 

 

Ik vind dit echt kwalijk. Als je een beetje stroeve werkgever hebt dan krijg je dus je reiskosten niet vergoed omdat er 0,00 euro op het declaratieoverzicht staat… En dit kan je als klant van NS niet van tevoren weten. 

Alsjeblieft, zet dit bovenaan de itemlijst in de backlog en fix dit.

Dit probleem is inderdaad nog actueel, maar zoals eerder is gezegd wordt dit al zo getoond sinds het begin van NS Flex. Ik heb het vermoeden dat de oplossing voor dit probleem op een laag pitje staat, maar ik zal het in ieder geval intern nogmaals onder de aandacht brengen. Ik zeg daar echter wel direct en goudeerlijk bij dat ik niet weet of (en zo ja, wanneer) dit op korte termijn wordt opgelost.

Reageer