busvervoer Lelystad-Dronten, graag meer instructie vanuit NS! | NS Community
beantwoord

busvervoer Lelystad-Dronten, graag meer instructie vanuit NS!

  • 7 October 2022
  • 10 reacties
  • 365 Bekeken

Reputatie 6

Omdat ik regelmatig reis via de Hanzelijn en omreizen via Zwolle nog een halfuur extra vertraging oplevert (ik hoef maar tot Almere) ben ik aangewezen op de bussen die worden ingezet. Hierbij is het iedere keer een verrassing of er een bus komt en of je als er een bus komt, er in past. In de spits is het helemaal een drama met soms 1,5 -2 uur wachten!!! 

Ipv NS personeel is dit uitbesteed aan mensen van traffic support, u weet wel die mensen bij wegafsluitingen automobilisten informeren. Busvervoer is een heel ander verhaal maar dat deert niet. Ik heb al een dame meegemaakt die iedereen toeschreeuwde een rij te vormen of anders kun je niet instappen (wat is er mis met beste mensen, zou u zoveel mogelijk even in een rij op willen stellen). Gisteravond in `Lelystad een traffic meneer  die toen de bus kwam en iedereen ingestapt was (bus was ¾ vol) tegen de chauffeur zei “wacht nog maar want je bent nog niet vol” eeeeh volgens de reisplanner rijden de bussen weg om .59 en . 29 om zo in Dronten weer op de trein naar Zwolle te kunnen sluiten. Mensen die pas in `Lelystad opstappen kunnen in de app ook zien hoe laat de bus vertrekt. Omdat ik vooraan zit en dit hoorde en een andere meneer ook, gaven wij aan dat de bussen wel op een bepaalde tijd rijden (mits dat haalbaar is). Wachten tot ie vol is lijkt me geen reeele optie. Traffic support meneer dacht daar anders over. Gelukkig was de chauffeur het met ons eens en reed hij weg, anders hadden we in Dronten weer een half uur gestaan. Hoe kan het toch dat deze gele hesjes mensen geen duidelijke instructies hebben? Krijgen zij wel instructie???Waarom is het na weken nog steeds roulette op deze lijn of je wel in een vervangende bus past? En laat de NS top hier nu eens een paar uurtjes meekijken hoe het er aan toe gaat. 

icon

Beste antwoord door Laura NS 7 October 2022, 15:04

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zal wel elke keer weer anderen zijn-misschien is het wel strafdienst als je van de straat bent afgehaald. kan je lekker je frustratie afreageren. De NS-top is gehalveerd en veels te druk met de media uit te leggen dat ze heel druk bezig zijn met alles beter te maken en men gewoon ff geduld moet hebben. Zoals vanmorgen op radio 1.

Ik meen me ergens te herinneren dat dit soort zaken in wezen bij een soort rayonmanager ligt-zal ook wel onder vacature lijden? Het doet wat wereldvreemd aan om meteen te eisen dat de direktie hier moet optreden. Wat niet wegneemt dat de opmerkingen en klacht erachter zeer terecht zijn.

Al zou nmm als het wat vaste bussjofeurs zijn best in handen van hun geregeld kunnen worden-kunnen ze vaak ook best bij drukke evenementen-maar dan enkel als er ook voldoende bussen zelf zijn

Reputatie 6

Ik bedoelde dat ook met een knipoog hoor, maar ik vind het echt zoverre dat hier helemaal niet naar omgekeken wordt…meer dan drie maanden deze ellende en geen NS mensch te zien……

Je wil hier liever een machinist of Hc zien dan deze verkeersregelaars, dat wordt dan weer een paar treinen die niet kunnen rijden door personeelsgebrek.

Want het zijn machinisten en Hc's die voorheen bijj werkzaamheden op de stations stonden bij de bussen en dat lijkt me nu geen goed plan.

Ik snap het. Er komt veel over binnen en we zijn ervan op de hoogte. Ik gooi er uiteraard nog een melding tegenaan met de urgentie zoals deze beschreven wordt. 

Reputatie 6

Je wil hier liever een machinist of Hc zien dan deze verkeersregelaars, dat wordt dan weer een paar treinen die niet kunnen rijden door personeelsgebrek.

Want het zijn machinisten en Hc's die voorheen bijj werkzaamheden op de stations stonden bij de bussen en dat lijkt me nu geen goed plan.

Ik vind deze situatie zo symbolisch voor hoe schrijnend het nu is. Ik zal wel te simpel denken maar ik denk ten eerste: de NS kan alle kosten van deze draadbreuk/storing verhalen op de veroorzaker. En druk zetten op een spoedige oplossing. Dus waarom niet investeren in de juiste kennis bij de mensen die dit moeten regelen. Ik kan er prima mee leven als ik bv maar enkele reis opties per dag heb, als ik er maar van op aan kan. Nu is het een roulette, geen idee of er een bus komt, geen idee of je er in past . En dat maaaaanden lang. ik denk dat verkeersregelaars het prima kunnen als ze maar goed geïnstrueerd worden. In mijn voorbeeld ‘ wacht maar met rijden want je bent nog niet vol” lijkt me geen juiste instructie. Maar wie ben ik slechts een betalende klant afhankelijk van dit traject. Juist deze situatie zou eens door het management gezien moeten worden. Praat eens met je klanten in de rij, deel koffie uit, ik noem maar iets.

Reputatie 6

Ik snap het. Er komt veel over binnen en we zijn ervan op de hoogte. Ik gooi er uiteraard nog een melding tegenaan met de urgentie zoals deze beschreven wordt. 

Dank je `Laura, en echt, een goede instructie zou ook echt helpen. Het is nu volslagen willekeur (lijkt het).

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk ook dat het in dit soort gevallen vaak niet goed is. Als een bus wel op tijd weg rijdt maar half leeg is, kan dat ook betekenen dat de volgende bus overvol is en zelfs een aantal mensen niet mee kunnen en dan krijg je weer klachten dat er te weinig bussen zijn en reizigers te lang moeten wachten. Door een bus die nog niet vol nog niet te laten vertrekken wordt de beperkte buscapaciteit wel beter benut. 

Reputatie 6

Ik denk ook dat het in dit soort gevallen vaak niet goed is. Als een bus wel op tijd weg rijdt maar half leeg is, kan dat ook betekenen dat de volgende bus overvol is en zelfs een aantal mensen niet mee kunnen en dan krijg je weer klachten dat er te weinig bussen zijn en reizigers te lang moeten wachten. Door een bus die nog niet vol nog niet te laten vertrekken wordt de beperkte buscapaciteit wel beter benut. 

Maar je loopt al een vertraging van een half uur op, de bus rijdt volgens de app aansluitend op de trein 2 x per uur. Als je die laat wachten is je vertraging sowieso meer dan een uur. Op een oorspronkelijke reis van 38 minuten. Als de bus niet vol is zaten er gewoon niet veel mensen in de trein. Het is vervangend vervoer dus ipv de trein rijdt de bus. En nogmaals als dat 1 x per uur is prima, dan richt ik me daarop. Maar dat is het dus niet.

Reputatie 6

knuppel in het hoenderhoek: dit is nou een mooi voorbeeld van ellende die ik bij Arriva nog niet meegemaakt heb... 

Reputatie 6

Het ging afgelopen week een paar keer goed! Maar vrijdag eind vd ochtend slechts een bus en veel meer aanbod. Enorm veel scholieren die volgens mij lekker een gratis ritje Lelystad pakken, komen niet uit de trein, checken niet in bij de paal. Dus mensen die uit de trein kwamen konden wachten…heel bijzonder. Kan daar op gecontroleerd worden?

Reageer