We gaan 29 december Duitsland in, en 4 of 5 januari ook. Treinprijzen bekeken, he, ja, RailPlus.
Alleen af te halen bij de Service Balie, lees ik. Dus op naar Alkmaar waar een ServiceBalie is.
Maar helaas, gesloten, stond niet op de website, maar ze zijn donderdag 23 december, vrijdag, zaterdag…..allemaal dicht. Dus even NS klantenservice bellen.
Na ruim een half uur, met doorverbinding naar internationaal en naar niet internationaal weet ik dat ik die kaart online bestellen kan en dat die dan in mijn email komt om uit te printen. ‘Weet u dat zeker?’
‘Oh, nee, dat kan niet. Maar u kunt de kaart gewoon uit de automaat halen.’ ‘Ik sta voor de automaat, geen RailPlus.’ ‘Oh, nee, dat kan niet.’
‘Welk station is het dichtste bij u?’ ‘Heemskerk.’ ‘Nee, daar kunt u de kaart niet af halen. Is er nog een station?’ ‘Uitgeest.’ ‘Nee, daar kunt u de kaart niet afhalen. Is er nog een station in de buurt?’ Na Beverwijk, Castricum en Heiloo vraag ik haar of ze niet kan zeggen welke servicebalie er in NoordHolland open is. Of in Gelderland, zijn we na de Kerst.
‘Amsterdam is open en Apeldoorn, ja, Apeldoorn is ook open.
Ik bedank iedereen hartelijk en wens ze fijne feestdagen. Moeten we voor de RailPlus echt apart naar Amsterdam? Half uur naar het station, half uur in de trein en ook idem terug, dat is 2 uur! En Apeldoorn? Volgens mij is er op station Apeldoorn geen service balie meer. Of nu weer wel?
Dit is niet bemoedigen maar ontmoedigen. NS heeft de gegevens van mijn VDU kaarten en mijn ID bewijs en ook die van mijn vriend. Dus even bestellen en digitaal toesturen?
Als ik nou die reis naar Duitsland reserveer, wanneer en hoe betaal ik die dan? Waar toon ik dan mijn vrije reiskaart voor die dag en mijn RailPluskaart?
En moet ik nou echt ook nog even naar Amsterdam met mijn ID en VDU en met de ID van mijn vriend en zijn VDU kaart of moet hij echt zelf mee? Graag info en goede raad.