Skip to main content
beantwoord

40% korting door twee losse e-tickets

Ik heb een Flex Dal Voordeel abonnement. Ik wil een trein nemen die om 8:45 uit Eindhoven vertrekt en naar Schiphol reizen (een direct verbinding).

Als ik incheck met mijn OV chipkaart betaal ik vol tarief voor de hele reis.

Is het mogelijk om twee e-tickets te kopen: eentje Eindhoven->Den Bosch (vol tarief) en eentje Den Bosch->Schiphol (40% korting)? Met het eerste ticket check ik dan in in Eindhoven, en met het 2e ticket check ik uit bij Schiphol. Of werkt dit niet zo?

Beste antwoord door Tochjo

U kunt de reis wel opsplitsen, en reizen met een e-ticket vol tarief voor het eerste deel, maar u moet dan wel de trein uit om in te checken voor het tweede deel. E-tickets met korting zijn niet te koop voor abonnementhouders, die moeten altijd inchecken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat om van de korting van hun abonnement te profiteren.

Nog twee opmerkingen: met een e-ticket kunt u niet in- en uitchecken; de code is alleen bedoeld om gesloten poortjes te passeren. Op stations zonder poortjes doet u niets en loopt u gewoon langs de paaltjes. En het opsplitsen van de reis scheelt in het algemeen niet veel, en is soms zelfs nadelig vanwege het tariefsysteem dan NS hanteert. Eén lange reis over dezelfde afstand als twee kortere is daarbij voordeliger. Voor dit specifieke geval bent u met opsplitsen 4,72 euro goedkoper uit. Maar daarvoor moet u dus wel in 's-Hertogenbosch de trein uit.

Bekijk origineel

6 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13139 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2025

U kunt de reis wel opsplitsen, en reizen met een e-ticket vol tarief voor het eerste deel, maar u moet dan wel de trein uit om in te checken voor het tweede deel. E-tickets met korting zijn niet te koop voor abonnementhouders, die moeten altijd inchecken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat om van de korting van hun abonnement te profiteren.

Nog twee opmerkingen: met een e-ticket kunt u niet in- en uitchecken; de code is alleen bedoeld om gesloten poortjes te passeren. Op stations zonder poortjes doet u niets en loopt u gewoon langs de paaltjes. En het opsplitsen van de reis scheelt in het algemeen niet veel, en is soms zelfs nadelig vanwege het tariefsysteem dan NS hanteert. Eén lange reis over dezelfde afstand als twee kortere is daarbij voordeliger. Voor dit specifieke geval bent u met opsplitsen 4,72 euro goedkoper uit. Maar daarvoor moet u dus wel in 's-Hertogenbosch de trein uit.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 18 maart 2025

Welkom bij de NS Community!

Omdat je voor korting toch de trein uit moet om in te checken kan je het deel in de spits net zo goed reizen op een bankpas, scheelt weer een e-ticket bestellen.

Den Bosch heeft paaltjes dus een fluitje van een cent om daar je bankpas uit te checken en dan inchecken met je ov-chipkaart.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 18 maart 2025

Oh en let op: je moet dan om 8:34 of zelfs iets eerder vertrekken uit Eindhoven, en let op dat je in Den Bosch pas om 8:55 kunt inchecken met korting.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 18 maart 2025
Robert B schreef:

Oh en let op: je moet dan om 8:34 of zelfs iets eerder vertrekken uit Eindhoven, en let op dat je in Den Bosch pas om 8:55 kunt inchecken met korting.

Nee, 8.34 uur of later ðŸ˜‰

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 18 maart 2025
mrfreeze schreef:

Nee, 8.34 uur of later ðŸ˜‰

Je hebt helemaal gelijk!

Doordeweeks (ma-do) krijg ik voor Eindhoven - Schiphol voorafgaand aan de directe trein van 8:47 de IC van 8:26 te zien, maar naar Den Bosch kan dus ook om 8:36 en dan ben je keurig om 8:54 in Den Bosch om in te checken met je abonnement.

In het weekend (en vrijdag) kan je om 8:34 met een IC of desnoods de sprinter van 8:36 (aankomst 9:02) en dan om 9:08 verder met de gewenste IC Schiphol die om 8:47 uit Eindhoven vertrekt.

Let wel op voor zondag 23 maart 

• Koploper****
  • 20342 reacties
  • 18 maart 2025
Robert B schreef:

Den Bosch heeft paaltjes dus een fluitje van een cent om daar je bankpas uit te checken en dan inchecken met je ov-chipkaart.

Alleen staan die paaltjes bij de in/uitgang dus het kost wel wat tijd.