Skip to main content
beantwoord

Automatische incasso fietskluis - log in met code

• Op het juiste spoor

Overstap naar automatische incasso voor fietskluis miv 15 april 2025. Hiervoor dien je naar een link te gaan in in te loggen met een code. Echter, als je op de link klikt wordt er niet om een code gevraagd. Hoe weet ik nu of dit betrouwbaar is mbt invullen IBAN gegevens?

Beste antwoord door Floor NS

Hi mrkk! Welkom bij de NS Community. 

Indien je je zorgen maakt over de betrouwbaarheid van een NS webpagina of e-mail van oNS, dan kun je contact opnemen met de Klantenservice. We kunnen dan achterhalen of je inderdaad een webpagina of e-mail gebruikt die daadwerkelijk van oNS afkomstig is. ​​​​​

Bekijk origineel

10 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 22 januari 2025

Hoi mrkk,

Ik ken de betreffende e-mail of pagina niet, maar het zou kunnen dat de code al verwerkt is in de link. Je kunt dit vaak zien door met je muis op de link te gaan staan. De browser of je e-mailprogramma zou nu moeten laten zien waar de link naartoe verwijst. Vaak is dit dan iets als: https://ns.nl/incassohuppeldepup?c=XXXXXX, waarbij de X-en de code is.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 224 reacties
  • Antwoord
  • 22 januari 2025

Hi mrkk! Welkom bij de NS Community. 

Indien je je zorgen maakt over de betrouwbaarheid van een NS webpagina of e-mail van oNS, dan kun je contact opnemen met de Klantenservice. We kunnen dan achterhalen of je inderdaad een webpagina of e-mail gebruikt die daadwerkelijk van oNS afkomstig is. ​​​​​

• Intercity
  • 21 reacties
  • 26 januari 2025

Ik heb deze mail ook gehad. De link als tekst in de mail heeft het adres webformulier.ns.nl/migratie/fiets en als je direct die tekst (en dus niet de link erachter) handmatig kopieert en plakt in de browser wordt wel om je unieke code gevraagd.
Maar als je in de mail op de link klinkt gaat die naar een adres met de constructie email.ns.nl/optiext/optiextension.dll?ID=(heel_veel_tekens_hier). Bij die link is je unieke code al inbegrepen en herkent het formulier je gelijk.
De echtheid wordt wel bevestigd door het feit dat bijna alles al correct vooraf ingevuld is. Bijvoorbeeld je naam, contractnummer, kluisnummer.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 27 januari 2025

Hallo, ik heb deze mail ook gehad., ik vind het wat verdacht om op de link te klikken en dan mijn bankgegevens in te vullen.Het mail adres waar dit van afkomstig is :noreply@email.ns.nl.

Maar het klopt wel dat deze mailtjes nu worden gestuurd?

mvg irenehk

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 27 januari 2025
Irenehk schreef:

Hallo, ik heb deze mail ook gehad., ik vind het wat verdacht om op de link te klikken en dan mijn bankgegevens in te vullen.Het mail adres waar dit van afkomstig is :noreply@email.ns.nl.

Maar het klopt wel dat deze mailtjes nu worden gestuurd?

Ja, deze mails zijn legitiem, want als je de link in de mail aanklikt krijg je een vooraf ingevuld formulier te zien (met ns.nl als URL van de pagina). Een kwaadwillende kent gegevens zoals de locatie en nummer van je kluis en je klantnummer etc. niet.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 28 januari 2025
mrfreeze schreef:

Hoi mrkk,

Ik ken de betreffende e-mail of pagina niet, maar het zou kunnen dat de code al verwerkt is in de link. Je kunt dit vaak zien door met je muis op de link te gaan staan. De browser of je e-mailprogramma zou nu moeten laten zien waar de link naartoe verwijst. Vaak is dit dan iets als: https://ns.nl/incassohuppeldepup?c=XXXXXX, waarbij de X-en de code is.

Tsjonge jonge, net gebeld met de klantenservice van NS of ze deze mail verstuurd hebben. Kreeg ik een mevrouw aan de lijn die niet te verstaan was… Ze ging nog overleggen met een collega. Mijn simpele vraag was “Hebben jullie deze mail verstuurd?". Hele verhalen kreeg ik over dat ik het in moest vullen en anders verviel mijn abonnement. Na tig keer weer vragen gaf ze uiteindelijk aan dat de NS deze mail verstuurd heeft.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 28 januari 2025

De e-mailadressen die NS gebruikt staan hier, maar dat zegt op zich niet zoveel want het e-mailadres van een afzender kan eenvoudig gemanipuleerd worden. In de regel komt zo’n mail dan in je spam terecht.

Roor
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 17 maart 2025

Ik heb een brief gehad met een link en een toegangscode. Alleen werkt de link niet. De pagina geeft een 404 error.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9230 reacties
  • 17 maart 2025

Hallo Roor en welkom bij de NS Community,

Dat is vreemd. Zou je contact willen opnemen met onze klantenservice? Mijn collega's lossen het graag voor je op.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 17 maart 2025

In de brief staat een link die eindigt op /fietsen dat moet https://webformulier.ns.nl/migratie/fiets zijn.

Reageer