Skip to main content
beantwoord

Combineren van abbonementen NS en U-OV

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Goedemiddag, 

Een paar jaar geleden was het niet mogelijk om abonnementen te combineren van de NS met U-OV. Is dit inmiddels opgelost? Ik wil namelijk hele graag een U-OV Gemak Utrecht Regio combineren met een trajectkaart van de NS van Hollandse Rading tot Hilversum Media Park. 

Tom

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi tomcx,

Dat U-OV-abonnement is een zgn. “op-saldo-abonnement". Dat werkt niet altijd lekker i.c.m. Flex (zoals Traject Vrij). In dit geval is het zelfs onmogelijk denk ik, omdat het U-OV-abonnement ook voor treinreizen gebruikt kan worden.
Op de site van U-OV staat ook dat het abonnement niet geplaatst kan worden op een OV-chipkaart met NS Flex.

Je kunt wel altijd een tweede OV-chipkaart gebruiken natuurlijk, maar dan kun je weer niet doorreizen tot buiten het regiogebied zonder uit- en in te checken. Ik wou dat ik beter nieuws voor je had.

Bekijk origineel

3 reacties

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 226 reacties
  • 18 maart 2025

Hi tomcx! Sommige abonnementen van andere vervoerders kun je inderdaad combineren met NS Flex. Helaas is het abonnement van U-OV dat jij wenst niet te combineren met NS Flex Traject Vrij. Dit staat hier vermeld. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2025

Hoi tomcx,

Dat U-OV-abonnement is een zgn. “op-saldo-abonnement". Dat werkt niet altijd lekker i.c.m. Flex (zoals Traject Vrij). In dit geval is het zelfs onmogelijk denk ik, omdat het U-OV-abonnement ook voor treinreizen gebruikt kan worden.
Op de site van U-OV staat ook dat het abonnement niet geplaatst kan worden op een OV-chipkaart met NS Flex.

Je kunt wel altijd een tweede OV-chipkaart gebruiken natuurlijk, maar dan kun je weer niet doorreizen tot buiten het regiogebied zonder uit- en in te checken. Ik wou dat ik beter nieuws voor je had.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 18 maart 2025

Het is een vrij reizen (saldo) abonnement en die werken in de regel prima met NS Flex (vergelijk een studentenreisproduct) maar voor doorreizen buiten het geldigheidsgebied is dus saldo nodig, en ik weet niet hoe poortjes en paaltjes daarmee omgaan.

De waarschuwing is dus terecht, maar ik zou het gewoon proberen. Werkt het niet dan verwijder je het trajectabonnement via https://www.ns.nl/abonnementen/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten en bestel je Traject Vrij op een (gratis) nieuwe kaart.

Reageer