Skip to main content
beantwoord

eerder tussenstop maken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Een uitje naar de Zaanse schans, staat op de planning.

Wij reizen met een dal abonnement . De openingstijden van de Zaanse Schans zijn tot 17:00 uur.

Mogen wij nog in de daluren , een tussenstop maken in Zaandam. deze stad nog even bezoeken en daarna onze treinreis na de spits weer oppakken richting onze begin bestemming.

Beste antwoord door Henkpeetersen

mrfreeze schreef:

Hoi alv,

Als je “na de spits” weer terugreist, krijg je natuurlijk gewoon weer je dalkorting. Maar ik vermoed dat je “in de spits” bedoelt. Dan ligt het eraan hoe lang je in Zaandam bent geweest. Als er meer dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit, wordt het als een nieuwe reis gezien en wordt het kortingstarief opnieuw berekend. Als dat dus voor 18.25 uur is (er geldt een marge van 5 minuten), zul je geen korting krijgen.

In 35 minuten gaat je dat niet lukken de wandeling van het station naar de Zaanse Schans is denk al een kwartier. Uitstappen niet op Zaandam maar op station Zaandijk Zaanse Schans. Het is een openlucht museum en er zijn geen hekken dus je kan ook na 17.00 uur langs die huizen lopen. Ik weet niet hoe de planning is maar het is echt geen dagattractie wat mij betreft. (Maar ik woon er dichtbij en ik ben er al vaak langsgefietst dus ja). Van Zaandijk Zaanse Schans naar Zaandam zijn 2 haltes en dat zal de kop niet kosten. Zaandam heeft een aantal jaren geleden het centrum en het station flink onderhanden genomen met als blikvanger het Inntel Hotel geheel in de stijl van de Zaanse huisjes. Ik zou mijn bezoek dan op de donderdag plannen want dan heeft Zaandam koopavond.

Bekijk origineel

5 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 19 maart 2025

Hoi alv,

Als je “na de spits” weer terugreist, krijg je natuurlijk gewoon weer je dalkorting. Maar ik vermoed dat je “in de spits” bedoelt. Dan ligt het eraan hoe lang je in Zaandam bent geweest. Als er meer dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit, wordt het als een nieuwe reis gezien en wordt het kortingstarief opnieuw berekend. Als dat dus voor 18.25 uur is (er geldt een marge van 5 minuten), zul je geen korting krijgen.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 325 reacties
  • 19 maart 2025

Inchecken tussen 16:00 en 18:25 wordt vol tarief afgeschreven. Bij inchecken na 18:25 reis je met korting.

Op officiële feestdagen en in het weekend is de hele dag daluren, maar  dan is NS flex weekend vrij abonnement snel goedkoper.

Hebt u FLEX, Hou rekening mee als je in spits naar Zaandam reist en binnen 35 incheckt dit gezien wordt als 1 reis en je alsnog op vol tarief door reist. 

Dus na 36 minuten na uitchecken of later inchecken, én na 18:25.

Of reis in de spits tussen Zaanse Schans en Zaandam met pinpas in te checken www.ovpay.nl, en vanaf Zaandam na 18:25 met NS flex OV chipkaart verder.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3744 reacties
  • Antwoord
  • 19 maart 2025
mrfreeze schreef:

Hoi alv,

In 35 minuten gaat je dat niet lukken de wandeling van het station naar de Zaanse Schans is denk al een kwartier. Uitstappen niet op Zaandam maar op station Zaandijk Zaanse Schans. Het is een openlucht museum en er zijn geen hekken dus je kan ook na 17.00 uur langs die huizen lopen. Ik weet niet hoe de planning is maar het is echt geen dagattractie wat mij betreft. (Maar ik woon er dichtbij en ik ben er al vaak langsgefietst dus ja). Van Zaandijk Zaanse Schans naar Zaandam zijn 2 haltes en dat zal de kop niet kosten. Zaandam heeft een aantal jaren geleden het centrum en het station flink onderhanden genomen met als blikvanger het Inntel Hotel geheel in de stijl van de Zaanse huisjes. Ik zou mijn bezoek dan op de donderdag plannen want dan heeft Zaandam koopavond.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 19 maart 2025

Zoals ik het lees staat na bezoek aan de Zaanse Schans op de terugweg nog een bezoek aan Zaandam gepland, waarbij van Zaanse Schans naar Zaandam buiten de spits gereisd wordt.

Zaandam heeft poortjes, dus als je minder dan 35 minuten in Zaandam blijft kan je in de spits weer inchecken (het wordt een overstap) en verder reizen met behoud van korting.

Als Zaandam geen poortjes zou hebben waren er wel mogelijkheden om er langer te verblijven, maar in dit geval zul je moeten wachten tot 18:25 om weer met korting in te kunnen checken.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 27 maart 2025

bedankt voor u antwoord, het is mij duidelijk!

Reageer