Skip to main content

Eigenlijk een constatering: NS heeft de tekst met de Keuzedagen aangepast van tot en met naar tot.

Thom
Forum|alt.badge.img+5

Het heeft even geduurd maar men luistert toch, ;-) Dit stond vanmorgen 9 april bij het bericht over mijn nieuwe keuzedagen Niet meer tot en met maar tot. Lees de slotregel. Er staat niet meer dat hij vanaf morgen geldig is. Ik heb hem opgenomen, maar dat was in de spits, anders had in- en uitchecken het nog even kunnen bevestigen voor het zeker weten.

Ook in- en uitchecken werkte meteen, dus niet zoals het was vanaf morgen. Dat betekent dat elke dag weer een keuzedag op te nemen is. En de senioren die hem er een dag van te voren op willen zetten, hebben hier maar een dag per jaar last van. Her er van te voren opzetten kan verder nog steeds. We ontraden dat hier altijd maar de geest van de wat oudere senioren zoekt vaak wat meer naar zekerheid,

• Koploper****
  • 9 april 2025

Ik denk niet dat het veel zal helpen omdat veel mensen zullen denken dat "tot" hetzelfde is als "tot en met". Het lijkt meer op juridisch indenken tegen klachten.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 9 april 2025

Dat ‘tot’ stond er bij mij ook. En kreeg de mail op de 1e geldigheidsdag nl. 1 april, vandaar laatst de verwarring omdat keuzedag 7 van vorig abonnement tot 2 april geldig zou zijn.

Forum|alt.badge.img+1
Tamzin schreef:

Ik denk niet dat het veel zal helpen omdat veel mensen zullen denken dat "tot" hetzelfde is als "tot en met". Het lijkt meer op juridisch indenken tegen klachten.

De hele discussie hier was juist het verschil tussen “tot en met” en “tot”. Ik vind jouw opmerking dan wel een verschrikkelijke dooddoener in dit geval.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Ik ben het wel met Tamzin eens, bij ‘tot’ is vaak ‘met’ inbegrepen 😄

Zie de Staatsloterij “U kunt nog tot de 10e een lot kopen” (want dan is de trekking, om 18:30 om precies te zijn) maar dat betekent niet dat ik vanavond nog de deur uit moet, want morgenochtend/middag kan ook nog gewoon.

Of “Tot 31 december verkopen we weer de lekkerste oliebollen en andere specialiteiten bij onze Hollandse Gebakkkraam” (maar we sluiten die dag wel om 18:00).

Of de 4Daagse vindt plaats van 15 tot 18 juli 2025 (of 15-18 juli), maar op hun site staat ‘tot en met’, en inschrijven Periode 1: maandag 24 februari (10.00 uur) tot vrijdag 7 maart (17.00 uur)

Je zou er dus nog een tijdstip bij kunnen zetten voor die Keuzedagen, in het geval van @Thom dus ‘tot 9 april 2026 om 00:00’ maar zo is het ook wel goed.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 9 april 2025

Ik zou eerder zeggen tot 8 april 2026 om 23:59, want er kan ook nog wel eens verwarring ontstaan met 00:00 🤣.

Of 9 april 2026 om 00:01, want er zullen vast mensen zijn die moeilijk doen om die ene minuut.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 9 april 2025

Juist vanwege de veel voorkomende verwarring zou NS er goed aan doen om bijvoorbeeld “geldig tot en met de reisdag 8 april” te schrijven. Met aansluitend de opmerking dat een reisdag tot 04:00 de volgende ochtend is.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 9 april 2025

Dus dan is het geldig tot 9 april 04:00 uur? Dat vind ik toch net wat verwarrender. 😅

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
Gorott schreef:

Dus dan is het geldig tot 9 april 04:00 uur? Dat vind ik toch net wat verwarrender. 😅

Dat zijn twee verschillende dingen, een NS dag duurt tot 04:00 dus met elk vervoerbewijs dat geldig is op 8 april kan je tot 04:00 op 9 april reizen.

Op 9 april na middernacht een Keuzedag laden die t/m 8 april geldig is gaat natuurlijk niet lukken, je krijgt dan een Keuzedag die vanaf 9 april (00:00) geldig is.

Liever dus altijd t/m gebruiken, al begrijpt iedereen wel dat als ergens een oliebollenkraam staat tot 31 december die niet ineens weg is op de genoemde dag, en bij een 4Daagse die van 15 tot 18 juli duurt natuurlijk helemaal 🤣

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 9 april 2025

Als hij op 8 april geldig is, is hij ook nog geldig op 9 april tot 04.00 uur. De algemene regel geldt hier, Het wordt juist ingewikkeld als je dat niet doet.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 9 april 2025

Dat is geheel correct. Maar het kan geen kwaad om het expliciet te vermelden. We zitten nu eenmaal met de situatie dat we te maken hebben met NS die af en toe onduidelijk schrijft en lezers die moeite hebben met begrijpend lezen. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 9 april 2025

Het grootste probleem is denk ik de afdeling Communicatie waar mogelijk geld in is geïnvesteerd en dan mag je daar natuurlijk niks in veranderen. Zet daar een hoofdonderwijzer neer met kennis van zaken die kan uitleggen voor het niveau van een twaalfjarige. Maar nee hoor, NS moet een bepaalde uitstraling hebben en over negatieve of moeilijke zaken liegen we niet, maar draaien er wel om heen. Ik vraag me af of het wel zo goed is voor het imago van NS.

Geef eerlijke, duidelijke en begrijpelijke informatie. Op de jongerenkaart kan het ook.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Een moderator kan van dit ‘vraag’ topic natuurlijk wel een ‘conversatie’ maken (er is geen antwoord nodig) 🤣

(en deze reactie van mij verwijderen)

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9 april 2025

Ik heb 1 van de de 2 suggesties doorgevoerd, Robert. Ondanks alle begrijpelijke discussies hier ben ik al blij dat de tekst is aangepast.

Reageer