Skip to main content
beantwoord

Fiets weg bij fietsenstalling IJ zijde Amsterdam Centraal

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Sedert meer dan 30 jaar maak ik gebruik van de fietsenstalling bij het Amsterdam Centraal station. Sedert een aantal jaren is dit de fietsen stalling IJ zijde Amsterdam centraal. Ik heb altijd een jaarabonnement bij de stalling en NS gehad en daar veel geld voor betaald.

Door omstandigheden heb ik de fiets dit jaar voor een periode niet kunnen gebruiken. Gisteren wilde ik mijn fiets uit de stalling halen. Deze bleek verdwenen. Navraag bij een volkomen ongeinteresseerde en niet behulpzame medewerker leverde op dat fietsen die langer dan 28 dagen niet uit / ingecheckt worden weggehaald en naar het fietsen depot worden gebracht (nog nooit eerder van die regel gehoord).  Blijkbaar staat mijn fiets bij het fietsen depot in Sloterdijk. Ondertussen betaal ik gewoon door voor mijn abonnement op de fietsenstalling.

Ik beschouw dit als pure diefstal. Ik vind het geen manier hoe de NS met zijn klanten omgaat. Ik heb inmiddels contact gehad met de NS service desk. Ik werd daar heel vriendelijk geholpen, zij vinden het ook vervelend maar kunnen me ook niet verder helpen. Misschien zou de NS moeten heroverwegen hoe ze met dit fietsstallingen samenwerken: waarom ben ik niet op de hoogte gesteld / gewaarschuwd dat mijn fiets weggehaald zou worden?

Groeten,

Jaap

Beste antwoord door Floor NS

Hi jaapka! Welkom bij de NS Community. 

Vervelend dat je vanwege omstandigheden geen gebruik hebt kunnen maken van jouw fiets! Zoals MoDe aangeeft en ook mijn collega’s van de Klantenservice: de stalling hanteert een maximale stallingstermijn van 28 dagen. Ook op de informatiepagina van het Jaarabonnement Fietsenstalling lees je dat er een maximale stallingstermijn geldig is. Hier kun je de algemene voorwaarden voor dit abonnement vinden. Hoewel dit waarschijnlijk niet het antwoord is dat je hoopt, kan ik enkel vaststellen dat de collega's van de fietsenstalling zich netjes aan het protocol hebben gehouden. 

Bekijk origineel

4 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13652 reacties
  • 8 april 2025

https://www.ns.nl/fietsenstallingen/abonnementen/jaarabonnement-fietsenstalling.html

Er staat als je bovenstaande link aanklikt duidelijk maximaal 28 dagen aaneengesloten stallen.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 280 reacties
  • Antwoord
  • 8 april 2025

Hi jaapka! Welkom bij de NS Community. 

Vervelend dat je vanwege omstandigheden geen gebruik hebt kunnen maken van jouw fiets! Zoals MoDe aangeeft en ook mijn collega’s van de Klantenservice: de stalling hanteert een maximale stallingstermijn van 28 dagen. Ook op de informatiepagina van het Jaarabonnement Fietsenstalling lees je dat er een maximale stallingstermijn geldig is. Hier kun je de algemene voorwaarden voor dit abonnement vinden. Hoewel dit waarschijnlijk niet het antwoord is dat je hoopt, kan ik enkel vaststellen dat de collega's van de fietsenstalling zich netjes aan het protocol hebben gehouden. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3827 reacties
  • 8 april 2025

Ik neem toch aan dat TS de fiets tegen betaling kan ophalen uit het fietsdepot. Volgens mij moet hij dan hier tussenstaan.

https://www.verlorenofgevonden.nl/overzicht?search=fiets+amsterdam

Er staan ook nog steeds veel OV-fietsen tussen. Deze van gisteren bijvoorbeeld

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 11 april 2025

Gisteren ben ik bij het fiets depot Sloterdijk geweest om naar mijn fiets te zoeken. Daar bleek deze dus niet te zijn. Ze wisten bij het depot dat de fiets stalling Ij zijde Amsterdam Centraal al een paar jaar geen fietsen heeft op laten halen. Hun suggestie was dat de fiets nog in de stalling bij Ij zijde Amsterdam Centraal moest zijn. Ik ben weer naar de stalling gegaan om hier naar te informeren en kwam opnieuw uiterst onbehulpzame medewerkers tegen. Uiteindelijk mocht ik in de stalling rondkijken en vond ik in een hoek een hoop fietsen die blijkbaar waren verwijderd, na wat zoeken vond ik mijn fiets terug.

Alles bij elkaar vind ik de deze ervaring met de fietsstalling in Amsterdam verbijsterend: ik ben meer dan 30 jaar klant geweest. Ik ben tweemaal bestolen: mijn fiets was verdwenen en ondertussen liep wel mijn abonnement door, zonder dat ik daarover geinformeerd ben. Ik ben volledig nutteloos naar het fietsendepot gestuurd (de betreffende medewerker wist heus wel dat mijn fiets ergens in een hoek lag).

Ik zou andere treinreizigers die hun fiets in deze stalling willen waarschuwen: pas op uw jullie spullen!

groeten,

Jaap