Ingangdatums NS Flex Traject Vrij | NS Community
beantwoord

Ingangdatums NS Flex Traject Vrij

  • 30 October 2021
  • 20 reacties
  • 1485 Bekeken

Hi,

Ik heb al meerdere forums over gelezen en ben er geloof ik wel uit dat het niet aanpasbaar is om de ingangsdatum op een dag naar keuze in te laten gaan, maar op dezelfde dag moet ingaan.

Maar ik vind het toch wel apart, dat er forums van meer dan 2 jaar oud, waarbij dit probleem kenbaar is gemaakt en er aan een oplossing gewerkt word maar tot op heden is deze er niet.

Ik heb gebruik gemaakt van de ‘keuze hulp’ tool van de NS en daaruit werd het abonnement ‘NS Flex Traject Vrij’ aangedragen. Ik wil deze vanaf a.s. maandag in laten gaan en om half 7 zit ik in de trein. Ik kan het ook niet om kwart voor zeven doen. Omdat volgende de voorwaarden het abonnement er uiterlijk in een uur erop staat. Dit risico wil ik niet nemen, 

Ik ga dit traject de aankomende 3 maanden reizen, en wil deze vanaf de 1e t/m de laatste dag van de maand laten lopen, anders kom ik 31 december alsnog een dag te kort, wat onder de huidige omstandigheden het geval zal zijn.  

 

Zo'n rare optie is het toch niet, om een ingangsdatum van een abbo te kiezen?
Ik zie deze optie graag in de toekomst erbij. 

 

Groet,

Jonathan 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 30 October 2021, 14:17

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 4

Hi,

Ik heb al meerdere forums over gelezen en ben er geloof ik wel uit dat het niet aanpasbaar is om de ingangsdatum op een dag naar keuze in te laten gaan, maar op dezelfde dag moet ingaan.

Maar ik vind het toch wel apart, dat er forums van meer dan 2 jaar oud, waarbij dit probleem kenbaar is gemaakt en er aan een oplossing gewerkt word maar tot op heden is deze er niet.

Ik heb gebruik gemaakt van de ‘keuze hulp’ tool van de NS en daaruit werd het abonnement ‘NS Flex Traject Vrij’ aangedragen. Ik wil deze vanaf a.s. maandag in laten gaan en om half 7 zit ik in de trein. Ik kan het ook niet om kwart voor zeven doen. Omdat volgende de voorwaarden het abonnement er uiterlijk in een uur erop staat. Dit risico wil ik niet nemen, 

Ik ga dit traject de aankomende 3 maanden reizen, en wil deze vanaf de 1e t/m de laatste dag van de maand laten lopen, anders kom ik 31 december alsnog een dag te kort, wat onder de huidige omstandigheden het geval zal zijn.  

 

Zo'n rare optie is het toch niet, om een ingangsdatum van een abbo te kiezen?
Ik zie deze optie graag in de toekomst erbij. 

 

Groet,

Jonathan 

 

hai als je ns flex traject wil je gaf aan dat op 1 ste van de maand. wil activeren als op 1 november aanzet dan ken pas 1 december weer wijzigen je krijg ook dan de elke eerste van de maand een factuur alleen moet je wel bij automaat halen om flex activeren 

Reputatie 7
Badge +1

Je kan dat FLEX per dag wijzigen-na tenminste 1 maand gebruik van wat er dan op staat. DUS je kan het zelfs bvb per 24/12 tijdelijke stopzetten-omdat de meeste mensen toch vakantie hebben tot na 1/1. UP graden schijnt dan toch binnen 1 maand te kunnen als je NS belt-dat zeggen de ingewijden op dit forum. Maar daarop bestaat geen garantie. Dus je hoeft je niet zo angstvallig aan precies de 1e/laatste van de mnd te houden-het kan echt per dag, zoals ik zelf ook al vaak heb mogen doen

Alleen de allereerste keer als je net bent overgestapt op dat FLEX moet je nog langs de automaat om bestelling te laden-daarna hoeft ook dat niet meer!

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Reiziger_Jonathan!

Als je nog geen NS Flex hebt (maar wel een persoonlijke ov-chipkaart) dan kan je bij het bestellen een ingangsdatum kiezen tot 2 weken in de toekomst. Voorheen kon dat inderdaad niet, dus de informatie die je gelezen hebt is verouderd/achterhaald.

1 november in laten gaan kan dus prima, en een NS Flex abonnement is na een maand dagelijks opzegbaar dus of je t/m 31 december of 5 januari er gebruik van wilt maken doet er niet toe, je betaalt alleen voor de tijd dat je het hebt, en een maand is een hele kalendermaand dus geen 30 dagen.

Na het bestellen van NS Flex kun je het binnen een uur (vaak veel sneller) op je kaart zetten. Bij een ingangsdatum in de toekomst (1 november) kan dat per die datum dus als je het nu bestelt kan je het op maandagochtend ophalen bij een automaat op het station en er meteen mee reizen.

Voor Traject Vrij maakt het niet uit of het half 7 of kwart voor 7 is, je hebt geen spitsbeperkingen.

Een maandabonnement Traject Vrij is ook te koop bij NS kaartautomaten, maar dat is 20% duurder dan online via de webshop.

Let wel op dat Traject Vrij alleen voordelig is bij reizen in de spits en meer dan 3x per week retour op hetzelfde traject. Als je altijd buiten de spits kunt inchecken (voor half 7) zou je nog naar Dal Vrij kunnen kijken (€106 per maand).

Reputatie 7
Badge +3

Als je nog geen NS Flex hebt (maar wel een persoonlijke ov-chipkaart) dan kan je bij het bestellen een ingangsdatum kiezen tot 2 weken in de toekomst. Voorheen kon dat inderdaad niet, dus de informatie die je gelezen hebt is verouderd/achterhaald.

Gaat niet altijd op. Ik heb een persoonlijke kaart met alleen OV-fiets abonnement erop en zou ik daar NS Flex op willen bestellen kan ik niet de datum kiezen. Al eens eerder nav een ander topic getest. Ik zou misschien kunnen testen met dat OV-fietsabonnement op te zeggen en kijken of het dan wel kan. 

Een maandabonnement Traject Vrij is ook te koop bij NS kaartautomaten, maar dat is 20% duurder dan online via de webshop.

Correctie, dat is geen maandabonnement maar een maandkaart waarbij je alleen zonder extra kosten op het gekozen traject kan reizen, het is niet geldig buiten je traject en daar krijg je dan ook geen 40% korting in de daluren.  En bij de automaat zijn ook 3-maandenkaarten te koop, die zijn niet duurder dan de NS Flex versie, kosten 3 x het maandbedrag van Flex Traject Vrij. Bij de automaat kun je wel de datum kiezen. Maar eenmaal op de OV-chipkaart gezet is dit niet meer te cancellen, dus mocht je het uiteindelijk toch maar 2 maanden nodig hebben kun je niet geld terug krijg voor die 3e maand die je niet gebruikt.

Badge +3

Oh ja, het heet maandkaart maar ik neem aan dat die gewoon op een ov-chipkaart geladen kan worden (net als een dagkaart hond, fiets of Railrunner)?

Anders wel onhandig als je toch besluit om een keer verder te reizen dan de grens van je traject.

Over die ingangsdatum, op een kaart waar ik (waarom ook weer? maar nu weet ik het weer!) NS Flex van verwijderd heb -maar die nog wel in mijn account staat- lijkt het er op dat ik nu wel een ingangsdatum kan kiezen.

So far, so good. Alleen het kalendertje doet het al dagen niet! (Chrome, Brave, Firefox)…

Zal voor die kaart eens OV-fiets bestellen en kijken wat dat voor invloed heeft.

Edit: OV-fiets besteld, apart dat je daar wel een ingangsdatum voor kunt kiezen, heb 1 november gekozen.

Nou dan zal het wel aan mij liggen,

Want ik kan dus in geen mogelijkheid het abbo op mijn persoonlijke kaart bestellen op een dag naar keuze.

Ik heb het nu in verschillende browsers geprobeerd tevens heb ik geprobeerd om alleen NS-flex te bestellen waarbij ik ook geen dag kon kiezen, en dan uiteraard het NS Flex traject vrij. 

 

Bijgevoegd een screenshot hoe de bestel omgeving zie. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus wat ik gister ook al aangaf, als er een OV-fiets abonnement op de kaart staat dan is het niet mogelijk een datum te kiezen. Zou je een kaart hebben met helemaal niets erop dan zou het wel moeten kunnen. 

Je zou nog kunnen proberen om nu via de klantenservice dat OV-fiets abonnement op te zeggen en kijken of het dan vandaag nog lukt om bij aanvragen van Flex de datum van morgen te kiezen. Anders wordt het gewoon morgen aanvragen (of als je laat naar bed gaat na middernacht). 

Badge +3

Ik loop even op de zaken vooruit (OV-fiets als test gaat morgen pas in, dat lukte) maar als ik Dal Voordeel bestel op die kaart zonder Flex (of een zelfs een kaart met Flex Basis, dat zou goed nieuws zijn!) kan ik gewoon dat potloodje aanklikken voor een ingangsdatum.

Alleen dat kalendertje is stuk (al dagenlang)… en nee dat ligt niet aan mijn browser/cookies etc.

 

Badge +3

En nu is de webshop stuk, als ik een abonnement kies en de Bestel nu knop aanklik gebeurt er niets (Chrome).

Mijn excuses dat er nog niet eerder in dit topic reageerd is vandaag, maar vanochtend hebben we een melding gekregen dat er een storing gaande is in het bestelproces van NS Flex. Het is goed mogelijk dat jullie de problemen momenteel ervaren als gevolg van deze storing.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kom wel verder, tot aan het betaalscherm, en verder ga ik zelf niet want ik hoef geen nieuw Flex abonement. Kortstondige storing, intussen verholpen of iets aan jouw kant misschien Robert.

Ik vraag me nu wel af of @Reiziger_Jonathan intussen zijn Flex abonnement heeft.

 

Oh, en zo te zien werkt het kalendertje ook weer. Even getest met het nummer van een verlopen kaart, een scherm verder kom ik niet met die verlopen kaart maar nu wel weer het kalendertje.

 

Ik heb nog geen bericht ontvangen dat de storing verholpen zou moeten zijn, vandaar dat ik het alsnog even meld, maar wellicht is dat al wel het geval en is er simpelweg nog geen bericht verstuurd. Fijn dat het wel lijkt te werken in ieder geval!

Badge +3

Fijn @Stijn NS, geen haast maar zag er wel wat tweets over inderdaad.

Maar @Momo kan nu weer NS Flex bestellen met een ingangsdatum in de toekomst op een kaart waar verder niets zinnigs op staat, maar waar toevallig nog OV-fiets aan gekoppeld is?

Bij een verlopen kaart dan wel graag een foutmelding graag… (zie andere topics, kaart is verlopen en niet vernieuwd, dus waarom loopt een NS (jaar)abonnement nog door en wordt dus vernieuwd?) De kaart bestaat immers niet meer…

Laat staan een nieuw abonnement kunnen bestellen op een verlopen kaart...

Reputatie 7
Badge +3

Nee, op de kaart met OV-fiets is nog steeds geen datum te kiezen. 

 

Datum kiezen kan wel op de verlopen kaart waar geen OV-fiets op staat (stond Traject Vrij op wat is gewijzigd in Flex na vernieuwen van kaart). Maar na kiezen van datum kom ik bij die kaart niet naar de volgende stap omdat de kaart verlopen is. Is ook helemaal goed want kaart is verlopen (ik had hem ook al verwijderd uit MijnNS). Ik kom dus niet van stap 1 - gegevens naar stap 2 - controleren. Dan krijg ik onderstaande multiple choice aan foutmeldingen.

 

Badge +3

Top, ik ga dat morgen proberen (of zometeen nog, op een kaart met Flex verwijderd en per 1 movember* OV-fiets besteld en dat staat er inmiddels op volgens Mijn NS).

*movember en nee, ik ga niet mijn snor laten staan totdat het opgelost is.

Badge +3

Paar dingetjes alvast, lekker muggenziften…

Voor een kaart op saldo zonder abonnement (en zonder automatisch opladen, maar dat weet NS niet en doet er ook niet toe) is €16 saldo echt voldoende om in te kunnen checken bij NS!

Bij Arriva/Blauwnet etc. is €6 saldo voldoende (saldo op je kaart mag €4 in de min komen).

En wat doet heel dat NS Extra nog eigenlijk? Volgens mij gaat dat tegenwoordig via pushberichten in de NS app (als je die hebt)? SMS en zo is men al lang mee gestopt.

Off-topic: de NS Passagepas 2022 voor Eindhoven 2 dagen na aanvraag in de post!

Reputatie 7
Badge +3

Omdat ik het OV-fietsabonnement toch niet gebruik, de kaart in mei verloopt en ik geen zin heb er nog jaarlijks een mail met factuur voor €0,00 voor te krijgen heb ik zojuist mijn OV-fiets abonnement laten beëindigen. En voila, ik kan (als ik het wil) een ingangsdatum kiezen voor NS Flex op deze kaart.

 

 

Edit, Flex aanvragen kan blkijkbaar pas morgen. 

Ik had nog net voor middernacht, dus op 1 november, de aanvraag gedaan, de mail van NS om de beëindiging te bevestigen gaf aan “Ingangsdatum beëindiging: 2 november 2021” en na middernacht op 2/11 gaf MijnNS inderdaad aan dat er geen producten op de kaart staan dus OV-fiets is verwijderd, maar ik kan blijkbaar pas weer een dag later er Flex opzetten. 

 

Edit, is ^DX één van de moderators hier? Want hij of zij heeft dat lekker snel geregeld voor me. Top. :thumbsup:

Reputatie 6
Badge +2

Hi Robert! De € 20,- wordt zo aangegeven omdat dit het instaptarief is bij het inchecken zonder abonnement. Het klopt dat het saldo tot € 4,- in de min kan staan, maar dit wordt niet vermeld. NS Extra stuurt inderdaad geen SMS-en meer, maar wel e-mails wanneer je vergeten bent uit te checken bijvoorbeeld. 

 

En Hi Momo! Helaas is ^DX geen moderator hier. Fijn dat het wel snel opgelost is! 

Badge +3

Update van mijn kant nog:

Kaart met NS Flex Dal Voordeel (per 21-10-2021): geen datumkeuze, en bij doorgaan foutmelding ‘abonnement nog geen maand actief’, logisch.

Kaart zonder NS Flex maar met OV-fiets: geen datumkeuze, OV-fiets blokkeert dat dus.

Kaart met NS Flex Basis: wel datumkeuze.

Oh, en de kapotte bestelknop en het kalendertje werken wel in Incognito modus (Chrome) dus dat ga ik nog even uitzoeken, toch iets met een ad/scriptblocker of zoiets dan.

Reputatie 7
Badge +3

Kaart met NS Flex Basis: wel datumkeuze

Ik heb ook een kaart met NS Flex Basis, maar krijg dan geen datumkeuze. 

 

Reageer