Skip to main content

Goedemorgen,

 

weet iemand of het mogelijk is om met een trein vrij abonnement de grens over te steken naar Duitsland of België?

Niet naar België, wel naar Duitsland. Er staan OV-chipkaartpaaltjes op de Duitse stations Aachen Hbf, Aachen West, Herzogenrath, Gronau, Leer, Weener, Emmerich-Elten, Emmerich en Praest. Let er wel op dat u dan in Nederland bij de juiste vervoerder incheckt (veelal Arriva).


Naar België is Trein Vrij geldig tot aan het grenstariefpunt en heb je een extra kaartje nodig vanaf de grens, te koop op www.nsinternational.com.


Naar België is Trein Vrij geldig tot aan het grenstariefpunt en heb je een extra kaartje nodig vanaf de grens, te koop op www.nsinternational.com.

Wel een uitzondering. Eurocity Direct is je abonnement niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk Grens


Naar België is Trein Vrij geldig tot aan het grenstariefpunt en heb je een extra kaartje nodig vanaf de grens, te koop op www.nsinternational.com.

Wel een uitzondering. Eurocity Direct is je abonnement niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk Grens

Ik had beter "grenstariefpunt” geschreven. Voor ECD heeft het NS behaagd om dat in Rotterdam te leggen.

Edit: of ook niet helemaal, want ten zuiden van Rotterdam is het nog steeds NS en trajectabonnementen zijn wel geldig.


Even als aanvulling: neem kennis van de mogelijkheden van de Belgische spoorwegen om een kaartje te kopen dat qua prijs vaak veel gunstiger is dan direct uit Nederland.

Wat ik veelal doe is een kaartje  kopen naar Noorderkempen en dan vul ik voor mijn Dalvrij in dat ik 100 procent korting heb in Nederland. Het stukje van de grens naar Noorderkempen is België en daar moet voor betaald worden. Een van de mogelijkheden is een seniorenticket als retour van elk station naar elk station in België, echter niet tot de grens. Dan loopt dan van Noorderkempen tot Arlon od Dinant, of wat dan ook. Bedenk dat Noorderkempen-grens er weer bij komt en u uw Dalvrijkaart altijd als bewijs van korting bij zich moet hebben. Er niet mee inchecken, maar het poortje openen met de e-ticket.

Bent u geen senior dan kent België ook kaarten voor jongeren of een soort tienrittenkaart. Het is maar wat handig voor u is en in uw situatie. Het kan echt heel veel besparen.

 

In Duitsland is het zaak op de aanbiedingen via bahn.de te letten. Met name de Sparpreis en de Supersparpreis zijn interessant. Heel vaak ook voor ICE en op grote afstand.

Duitsland kent een abonnement voor €49 euro met onbeperkt reizen in heel Duitsland, mits niet met IC, EC en ICE.

U kunt met uw abonnement gratis naar Leer, Gronau, Emmerich en vooral Aken. Dan zit u al dicht bij Keulen.

Hengelo is een Nederlands station, maar ook een Duits tariefpunt, wat betekent dat Duitsland het als een Duits station ziet.

Voor lange reizen kan de aanschaf van een Probe Bahncard aantrekkelijk zijn, bijvoorbeeld een retour Berlijn.


Naar België is Trein Vrij geldig tot aan het grenstariefpunt en heb je een extra kaartje nodig vanaf de grens, te koop op www.nsinternational.com.

Wel een uitzondering. Eurocity Direct is je abonnement niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk Grens

Ik had beter "grenstariefpunt” geschreven. Voor ECD heeft het NS behaagd om dat in Rotterdam te leggen.

Edit: of ook niet helemaal, want ten zuiden van Rotterdam is het nog steeds NS en trajectabonnementen zijn wel geldig.

Maar je krijgt geen 40% en 100% korting als je naar Antwerpen of Brussel reist met Eurocity Direct. Heb daar al heel veel mensen over zien klagen (en terecht)


Wat ik veelal doe is een kaartje  kopen naar Noorderkempen en dan vul ik voor mijn Dalvrij in dat ik 100 procent korting heb in Nederland. Het stukje van de grens naar Noorderkempen is België en daar moet voor betaald worden. Een van de mogelijkheden is een seniorenticket als retour van elk station naar elk station in België, echter niet tot de grens. Dan loopt dan van Noorderkempen tot Arlon od Dinant, of wat dan ook. Bedenk dat Noorderkempen-grens er weer bij komt en u uw Dalvrijkaart altijd als bewijs van korting bij zich moet hebben. Er niet mee inchecken, maar het poortje openen met de e-ticket.

Voor veel mensen blijft internationaal treinreizen een gedoe, met het woud van verschillende regels en tarieven en uitzonderingen en voorwaarden. Dit geldt wel op die verbinding, dat niet op die trein, denk aan het kaartje vanaf het grenspunt enz. Je moet je er echt in verdiepen en niet iedereen heeft daar zin in. 

In het algemeen is internationaal treinreizen onnodig complex gemaakt. Vind ik. Voor de doorgewinterde frequente reizigers is het gesneden koek, maar bovenstaande kan incidentele reizigers weerhouden de trein te nemen.


Dat is natuurlijk zo, maar het niet-weten geeft zeker fouten en dit is een handvat. Internationaal reizen kan in veel gevallen echt veel goedkoper. Het is natuurlijk ook ingewikkeld geworden door het Nederlandse systeem van in- en uitchecken in combinatie met een internationale reis.


Reageer