beantwoord

NS weekend vrij klasse wissel

  • 29 October 2022
  • 5 reacties
  • 206 Bekeken

Ik heb een NS weekend vrij abonnement (niet flex, omdat ik dan het niet met m’n studenten OV samen op 1 OV-chipkaart kan hebben). Ik wil graag naar eerste klas wisselen omdat ik slecht ter been ben en met de drukte in de treinen vaak bang ben niet te kunnen zitten. Echter lukt het me niet om te vinden hoe ik dit kan doen, terwijl ik zeker weet dat het vroeger wel kon. Is dit tegenwoordig alleen nog maar voor NS flex mogelijk? 

icon

Beste antwoord door Isitimela 29 October 2022, 15:58

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

U kunt bij de kaartautomaat een Toeslag 2-1 Weekenddag op uw OV-chipkaart laden. U betaalt dan een bedrag van 6 euro om in het weekend de hele dag in de eerste klas te mogen reizen. Zie www.ns.nl/klassewissel.

Dank voor de reactie! Ik had die optie nog niet gevonden, dus dat is fijn. Maar het liefst zou ik het wel in het abonnement aanpassen aangezien de toeslag dan per maand 6.10 euro is, ipv per dag. Dus dan kan ik er voor het zelfde bedrag de hele maand gebruik van maken. 

Reputatie 6
Badge +1

Dat kun je niet zo direct aanpassen. Je moet het 2e klas abonnement opzeggen, en een nieuw 1e klas abonnement afsluiten. 
Echter is weekend vrij niet meer als niet-flex abonnement meer beschikbaar, dus ik vraag me af of dit nog mogelijk is. Je kunt het best even contact opnemen met de klantenservice, om daar na te vragen wat de mogelijkheden zijn. 

Helaas heb ik 'de fout' gemaakt om in mijn weekend flex abonnement een 'klassewissel' te doen. Wat dit betekent, wordt niet heel duidelijk gecommuniceerd door de NS: 'je betaalt en toeslag' is het enige dat erover wordt gezegd. 

Op de factuur blijkt dat nu wel. Voor iedere reis die ik maak met mijn weekend vrij abonnement €34,95 wordt per reis een flinke eerste klas toeslag betekend, terwijl het weekend vrij abonnement voor eerste klas maar €9 per maand duurder is dan tweede klas. In mijn NS is het niet duidelijk dat een klassewissel zonder einddatum niet herzelfde is als een abonnementswissel. Sterker nog, ik kan mijn weekend flex abonnement niet eens zelf wisselen van tweede naar eerste klas. Ook is het niet zichtbaar dat ik blijkbaar nu een weekend flex abonnement tweede klas heb, en dat die een eerste klas toeslag PER REIS berekent. Heeft me al aardig wat geld gekost. NS wil dit niet oplossen, zegt dat ik zelf de verkeerde keuze heb gemaakt. Voor hun is het blijkbaar duidelijk als je een structurele klassewissel kiest, dit niet hetzelfde is als een abonnementwissel. Ook als die laatste optie in de online omgeving helemaal niet mogelijk is en nergens staat omschreven wat het verschil is. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet fijn dat het niet duidelijk was wat de toeslag bij klassenwissel inhield. Heb je dit nu teruggezet naar 2e klas?

In MijnNS kun je jouw abonnement omzetten naar weekend vrij en kiezen voor de optie 1e klas als je 1e klas wilt blijven reizen. Doordeweeks reis je dan 2e klas.

Reageer