Ik loop al geruime tijd tegen een probleem aan met het aanvragen van het gratis NS Dal Voordeel-abonnement voor oud-studenten en hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.
Op 28 augustus 2024 kreeg ik bericht dat ik in aanmerking kwam voor dit abonnement, en op 1 september 2024 was mijn laatste dag met het studenten-OV. Dit betekent dat ik het abonnement uiterlijk binnen zes maanden (dus vóór 1 maart 2025) moet aanvragen.
Ik heb meerdere malen geprobeerd om het abonnement via de NS-website aan te vragen, zowel vóór 2 februari (de eerste keer dat ik contact opnam) als op 26 februari (vandaag). Echter, elke keer loop ik tegen hetzelfde probleem aan: na het klikken op "Naar gegevens controleren" gebeurt er niets, en na meerdere pogingen verschijnt de melding: "Sorry! Door technische problemen is het op dit moment niet mogelijk om verder te gaan. Probeer het later nog een keer."
Omdat het via de website niet lukte, heb ik op 2 februari contact opgenomen met de NS-klantenservice. Een medewerker heeft toen handmatig een Dal Voordeel-abonnement voor mij aangevraagd. Ik heb expliciet gevraagd of dit de studentenversie was en kreeg te horen dat dit het geval was. Er werd mij verzekerd dat de studentenkorting binnen enkele dagen zichtbaar zou zijn in mijn NS-account.
Vandaag, 26 februari, checkte ik mijn NS-account en zag ik dat ik nog steeds de volledige kosten moet betalen. Daarom heb ik opnieuw contact opgenomen met de klantenservice. Deze keer werd mij verteld dat de studentenkorting niet was toegepast en dat dit nu ook niet meer mogelijk is vanwege een lopende kortingsactie op Dal Voordeel. De eerstvolgende mogelijkheid om de wijziging door te voeren zou pas eind maart zijn. Maar tegen die tijd ben ik de zes maanden termijn na het stopzetten van mijn studenten-OV al voorbij en kom ik officieel niet meer in aanmerking voor het gratis abonnement.
Mij werd vervolgens geadviseerd om, zodra mijn huidige Dal Voordeel-abonnement afloopt (op 3 maart), de gratis studentenvariant opnieuw aan te vragen via de website. Dit klinkt echter als een onmogelijke oplossing, omdat ik het uiterlijk op 1 maart had moeten aanvragen. Daarnaast heb ik, uit wanhoop, vandaag nogmaals geprobeerd het gratis abonnement via de website aan te vragen, maar krijg ik weer dezelfde foutmelding over een technische storing.
Ik heb nu het gevoel dat ik door een technische fout aan de kant van NS mijn recht op dit abonnement verlies. Heeft iemand anders hier ervaring mee of een oplossing? Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee en vind het wel lekker makkelijk dat het niet geregeld kan worden door een kortingsactie en technische storing die al een maand lang loopt. ik heb het geprobeerd aan te vragen op verschillende devices en verschillende internet browsers.