Ik ga binnenkort beginnen met een nieuwe baan en moet hiervoor 4x in de week van Leiden naar Amsterdam reizen. Nu is het probleem dat ik soms bij Amsterdam centraal moet zijn en op andere dagen bij Amsterdam Bijlmer Arena.
Ik kom er niet uit of een Traject vrij naar 1 van deze stations handig is voor mij. Nu zit er tussen beide stations exact 10 tariefeenheden. Betekent dit dat ik dus bijvoorbeeld een Traject vrij abonnement naar Amsterdam Bijlmer Arena kan afsluiten en dat ik dan ook soms kosteloos van Leiden naar Amsterdam Centraal kan reizen omdat dit nog net dicht genoeg bij Amsterdam Bijlmer Arena is?
En als dat niet kan, kan ik dan wellicht beter een ander eindstation kiezen zodat de stations in Amsterdam allebei op het traject liggen zodat ik daar kan uitstappen als zijnde een tussenliggend station.
Beste antwoord door Keuzereiziger
Rutger schreef:
Ik ga binnenkort beginnen met een nieuwe baan en moet hiervoor 4x in de week van Leiden naar Amsterdam reizen. Nu is het probleem dat ik soms bij Amsterdam centraal moet zijn en op andere dagen bij Amsterdam Bijlmer Arena.
Ik kom er niet uit of een Traject vrij naar 1 van deze stations handig is voor mij. Nu zit er tussen beide stations exact 10 tariefeenheden. Betekent dit dat ik dus bijvoorbeeld een Traject vrij abonnement naar Amsterdam Bijlmer Arena kan afsluiten en dat ik dan ook soms kosteloos van Leiden naar Amsterdam Centraal kan reizen omdat dit nog net dicht genoeg bij Amsterdam Bijlmer Arena is?
En als dat niet kan, kan ik dan wellicht beter een ander eindstation kiezen zodat de stations in Amsterdam allebei op het traject liggen zodat ik daar kan uitstappen als zijnde een tussenliggend station.
Conclusie is dus: met een Traject Vrij Leiden Centraal -Amsterdam Amstel mag u kosteloos uitstappen (en uitcheken) op zowel Amsterdam Centraal als Amsterdam Bijlmer. En andersom voor de terugreis natuurlijk net zo.
Een Trajectvrijkaart Leiden-Amsterdam Centraal kost 267,20. De route is echter niet via Bijlmer en dat zult u apart bij moeten kopen. Een trajectkaart met een via-optie kon ik niet vinden. Het hangt er een beetje van af hoe vaak u dit doet.
Een AltijdVrij abonnement lost alles op, maar kost wel € 375,70. Bedenk wel dat u met dit abonnement onbeperkt in Nederland kunt reizen, zo ver en zo vaak als u wilt. Het geeft extra mogelijkheden waar u normaal misschien niet aan zou denken. U reist in heel Nederland onbeperkt en zonder verdere kosten in de trein. Het heeft wel een prijskaartje, maar ik geef u het in overweging, omdat mensen er vaak niet aan denken.
Bepalend is nu even hoe vaak u deze omweg via Bijlmer maakt en tegen welke kosten.
Er zitten hier een aantal leden die mogelijk nog wat trucs kennen.
De regels betreffende de 10 tariefeenheden is er voor wanneer je je eindbestemming via meerdere routes kan bereiken. Dat is in dit geval niet zo, er is geen route van Leiden naar Amsterdam Centraal die via Bijlmer Arena gaat en andersom ook niet. Bij elk van beide opties reis je altijd buiten je traject wanneer je reist naar het andere station. Dit is een veel voorkomend probleem bij reizen van en naar de diverse Amsterdamse stations.
De regels betreffende de 10 tariefeenheden is er voor wanneer je je eindbestemming via meerdere routes kan bereiken. Dat is in dit geval niet zo, er is geen route van Leiden naar Amsterdam Centraal die via Bijlmer Arena gaat en andersom ook niet. Bij elk van beide opties reis je altijd buiten je traject wanneer je reist naar het andere station. Dit is een veel voorkomend probleem bij reizen van en naar de diverse Amsterdamse stations.
Heel vroeger (jaren 70 en begin jaren 80) waren er volgens mij ook kilometer abonnementen.
Zou een abonnement naar Amstel nog een idee zijn? Dan ligt alleen het stukje Duivendrecht-Bijlmer buiten het traject omdat je Amstel (theoretisch) zowel via Zuid als via Centraal kunt bereiken.
Heel vroeger (jaren 70 en begin jaren 80) waren er volgens mij ook kilometer abonnementen.
Iets minder vroeger kon je gewoon een via op je abonnement hebben. In dit geval had je dan Leiden-Amsterdam Bijlmer via Amsterdam Centraal, waarbij je uiteraard ook via Amsterdam Zuid mocht reizen.
Zou een abonnement naar Amstel nog een idee zijn? Dan ligt alleen het stukje Duivendrecht-Bijlmer buiten het traject omdat je Amstel (theoretisch) zowel via Zuid als via Centraal kunt bereiken.
Je mag je reis toch niet gratis beginnen of eindigen op een station dat alleen op een alternatieve route naar je eindbestemming? Dus hoewel je dan via Centraal mag reizen, heeft TS daar toch eigenlijk niet veel aan?
Sowieso moet je er met een constructie als deze rekening mee houden dat het stukje buiten je traject als losse reis wordt berekend dus dat je voor Duivendrecht-Bijlmer dan steeds €2,80 betaalt.
We gaan even rekenen, met Traject Vrij mag je 10 TE omreizen maar niet terugsteken.
Leiden - Schiphol - Zuid - Bijlmer is 46 TE. Leiden - Amsterdam Centraal (via Sloterdijk) is 48 TE, en Amsterdam Centraal - Bijlmer is 10 TE.
Dat is dus 2 TE te veel, Centraal ligt dus buiten je traject.
@Keuzereiziger geeft een goede optie, bij een abonement Leiden - Amstel (46 TE) mag je wel van/naar/via Centraal want dat is 48 TE voor Leiden - Centraal en dan nog 6 TE erbij voor Centraal - Amstel. Je reist 8 TE om en dat mag.
Voor naar Bijlmer betaal je dan Duivendrecht - Bijlmer buiten traject (2 TE), dat kost per keer € 2,80 in de spits en € 1,68 daarbuiten.
Met een abonnement Leiden - Bijlmer (ook 46 TE) zou je voor naar Centraal € 3,30 / € 1,98 bijbetalen voor Duivendrecht - Centraal, maar dan zijn al je reizen naar Bijlmer gedekt.
Je mag je reis toch niet gratis beginnen of eindigen op een station dat alleen op een alternatieve route naar je eindbestemming? Dus hoewel je dan via Centraal mag reizen, heeft TS daar toch eigenlijk niet veel aan?
Jawel, dat mag want als je niet meer dan 10 TE omreist (en niet terugsteekt) liggen alle tussenliggende stations ook op je traject.
Met een abonnement Utrecht - Baarn (kortste route via Soest) mag je dus ook van/naar Hilversum en Amersfoort (want je reist minder dan 10 TE om). Die stations liggen dus op je traject.
bij een abonement Leiden - Amstel gaan de reisroutes soms via Centraal en soms via Bijlmer. Volgens mij mag je dan zowel op bijlmer als Centraal uitstappen, want beide routes zijn minder dan 10 TE extra.
bij een abonement Leiden - Amstel gaan de reisroutes soms via Centraal en soms via Bijlmer. Volgens mij mag je dan zowel op bijlmer als Centraal uitstappen, want beide routes zijn minder dan 10 TE extra.
Nee, de reisroute komt niet langs Bijlmer (je steekt terug en moet door poortjes), maar Duivendrecht ligt wel op het traject Leiden - Amstel, en dan is het maar een steenworp (2 TE) naar Bijlmer.
Kost dan wel € 2,80 / € 1,68 per keer want dat is het tarief voor de eerste 8 TE.
Bij een abonnement Leiden - Bijlmer betaal je voor naar Centraal € 3,30 / € 1,98 buiten traject, of je pakt op Zuid de metro voor € 2,38
Maar ik begin nu wel te twijfelen of je wel terugsteekt want je komt maar één keer langs Duivendrecht! Dan is het opgelost en mag je met Traject Vrij Leiden - Amstel zowel naar Bijlmer als naar Centraal.
Is deze optie er tijdelijk in verband met de werkzaamheden of is die er altijd?
Ik hoop dat het tijdelijk is, want omreizen via Bijlmer kost je mogelijk geld (wegens verplicht door poortjes). Dat staat er ook bij in het reisadvies:
Bij Traject Vrij zal omreizen via Bijlmer wel mogen (je steekt niet terug vanaf Duivendrecht, zie mijn afbeelding in vorige reactie). De ‘omreis’ via Bijlmer tussen Zuid en Amstel is 4 TE.
Ik denk dus dat TS @Rutger helemaal goed zit met Traject Vrij Leiden - Amstel, want daarmee mag je óók van/naar Amsterdam Centraal en hoeft voor naar Bijlmer niet bij te betalen vanaf Duivendrecht. En een abonnement Leiden - Bijlmer is net zo duur als Leiden - Amstel (46 TE)
Wel even afwachten wat het systeem ervan maakt als je ‘omreist’ van/naar/via Bijlmer 🤔
Is deze optie er tijdelijk in verband met de werkzaamheden of is die er altijd?
Volgens mij altijd, aanzien dit meer dan 2 weken in de toekomst ligt en de app werkzaamheden pas 2 weken van te voren verwerkt. Tot en met 24 zijn er juist allemaal bijzondere treinen rond Amsterdam i.v.m. werkzaamheden.
Conclusie is dus: met een Traject Vrij Leiden Centraal -Amsterdam Amstel mag u kosteloos uitstappen (en uitcheken) op zowel Amsterdam Centraal als Amsterdam Bijlmer. En andersom voor de terugreis natuurlijk net zo.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.