beantwoord

Traject Vrij; meerdere routes en tussendoor uitstappen

  • 7 September 2015
  • 5 reacties
  • 9314 Bekeken

Beste NS forumleden,

Ik begin in oktober bij mijn nieuwe werkgever, waarvoor ik dagelijks van Alphen aan den Rijn naar Amsterdam Bijlmer ArenA zal reizen. Er zijn hierbij volgens de NS reisplanner twee routes mogelijk; de kortste route via Woerden (55 TE) en een iets langere route via Leiden en Schiphol (61 TE). Omdat mijn vader in Haarlem werkt zal ik zo nu en dan met hem meerijden tot aan Schiphol, waar ik overstap op de trein naar Amsterdam Bijlmer ArenA. Nu vraag ik mij af of ik dit stuk (Schiphol - Amsterdam Bijlmer ArenA) met het Traject Vrij abonnement kosteloos kan reizen, of dat deze route buiten mijn traject valt. Ook is het zo dat ik regelmatig van Alphen aan den Rijn naar Leiden reis, wat in principe ook onderdeel is van de 'geadviseerde routes'. Ik vraag mij dan ook af of hiervoor extra kosten in rekening gebracht zullen worden?

Ik krijg zoveel verschillende antwoorden te horen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Volgens een medewerker van de NS Klantenservice-chat kreeg ik te horen dat ik beter 'Amsterdam Centraal' als eindbestemming kan selecteren bij het aanvragen van mijn abonnement; dan zou ik zelf een route kunnen selecteren. Dit blijkt echter niet te kloppen en is nog veel duurder ook. Telefonisch kreeg ik van een andere NS medewerker te horen dat ik enkel en alleen van de route via Woerden gebruik mag maken, en dus sowieso nooit via Leiden mag reizen met dit abonnement; ook niet als ik incheck in Alphen aan den Rijn en uitcheck op Amsterdam Bijlmer ArenA. Ik ben op de hoogte van de vele topics die al over dit onderwerp lopen en kwam zodoende het welbekende PDF'je van Hessel tegen waarin de coulanceregel (bij minder dan 10 TE verschil is kosteloos uitstappen op tussenliggende stations mogelijk) duidelijk wordt genoemd.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb geen idee wie er gelijk heeft en het is gewoonweg bizar om van één en dezelfde organisatie drie verschillende antwoorden te krijgen. Uiteraard zou een 'Altijd Vrij' abonnement veel gedoe voorkomen, maar daar moet ik per maand zo'n 75 euro extra voor betalen en dat gaat mij eigenlijk een beetje te ver.

Alvast bedankt,
Jasper
icon

Beste antwoord door JasperNL 7 September 2015, 17:31

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hoi Jasper, volgens onze informatie zijn de PDF'jes van Hessel het meest accuraat. We kunnen als reizigers er geen rechten aan ontlenen, maar uit de verhalen van anderen blijkt wel dat de 10-TE coulanceregel daadwerkelijk toegepast wordt.
In jouw geval zou je met Traject Vrij Alphen-Bijlmer dus inderdaad zonder extra kosten moeten kunnen in- en uitchecken op Schiphol.

Verder goed om te weten (soort indekclausule): als het toch blijkt dat er iets niet werkt zoals beloofd, je kunt het traject van Traject Vrij iedere maand zelf aanpassen via Mijn NS. En je zou natuurlijk ook één keer als proef het maandabonnement kunnen nemen (maar dat is wel duurder).
In dit topic beschreef iemand met Traject Vrij voor het traject Hilversum - Amsterdam Amstel dat kosten in rekening werden gebracht voor de reis Hilversum - Amsterdam Centraal hoewel deze reis volgens de rekenregels uit de eerder genoemde PDF binnen het afgekochte traject valt.

Nadat medewerkers van NS dit eerst probeerden te beargumenten met allerlei verkeerde berekeningen werd er uiteindelijk een nieuwe regel uit de hoge hoed getoverd die nooit eerder ter sprake is gekomen en nog steeds in geen enkel document is terug te vinden. Tevens besloot men dat topic toen maar te sluiten omdat men de lastige vragen blijkbaar zat was.

Als u van de NS een ander antwoord verwacht dan "Probeer het maar uit en kijk maar welk bedrag wij in rekening brengen" kunt u dus vermoedelijk wachten tot u een ons weegt.
Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden! Ik stuitte vandaag zelf nog op deze PDF van de NS, met daarin de productvoorwaarden voor abonnementen;

"Met een Traject Vrij Abonnement krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen 100% korting voor zover deze betrekking hebben op uw Vast traject. Er zijn veel trajecten waar uitsluitend met NS gereisd kan worden. Op een aantal trajecten is het mogelijk om met meerdere routes en vervoerders de eindbestemming te bereiken.
Indien u reist met NS: De volgende regels gelden voor het NS-gedeelte van uw traject:

Voor het NS gedeelte wordt uw Vast traject bepaald op basis van de kortst mogelijke en dus goedkoopste route.
• Het is toegestaan voor het NS-gedeelte van uw reis alle mogelijke routes van NS te nemen die de NS-reisplanner aangeeft, mits u zonder onderbreking van het begin trajectstation tot aan uw eind trajectstation reist.
• Indien u echter niet op uw Vast traject reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uiten incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.
• Voorbeeld: Stel u heeft een Abonnement genomen op het traject Utrecht Centraal - Leiden Centraal. Uw kortste reisroute is dan via Alphen aan den Rijn. Op deze reisroute kunt u op alle stations tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal uit- en inchecken zonder meerkosten. Reist u echter niet op de kortste route, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute, bijvoorbeeld via Gouda, én checkt u uit op dit of een ander tussenliggend station, dan worden er voor deze reis wel kosten in rekening gebracht."


Kortom; ik zou via elk mogelijke route van A naar B mogen reizen, zolang deze route wordt voorgesteld door de NS reisplanner. Echter, het enige volledig 'afgekochte' traject is de kortste (goedkoopste) route. Als ik dus besluit om van Alphen naar Leiden te reizen betaal ik dus een extra bedrag bovenop mijn abonnement. Ik mag wel kosteloos in- en uitchecken op het traject Alphen > Woerden > Amsterdam Bijlmer ArenA.

Omdat aan dit document wél rechten verleend kunnen worden denk ik dat ik hier gewoon maar rekening mee houd. Jammer dat ik zelf geen voorkeurstraject mag kiezen, dat zou mij een hoop extra tijd en kosten schelen. Als ik het abonnement heb besteld zal ik trouwens gelijk even testen of de coulance-regel uit het PDF'je van Hessel niet alsnog van toepassing is. De resultaten zal ik hier dan uiteraard delen.

Nogmaals dank voor jullie hulp.
- Jasper
Ik hoop dat je nog geen NS abonnement voor hebt afgesloten. Voor een duidelijk overzicht van alle abonnementen kun je beter op www.ovchipkaartabonnement.nl eens gaan bekijken.
Reputatie 1
Badge
Suggestie-afh van waar je precies woont en of je busangst hebt.
Snelbus Q-liner van ARRIVA rijdt zeer, zeer vaak in 40 min van Alphen naar Schiphol en RegioLiner 300 elke 4-5 min langs S'hol tot die Bijlmer-of ook treinen zat. Pakt mogelijk sneller en zeker een heel stuk goedkoper uit. Maar dekt dan weer niet de andere varianten die je noemt.

Reageer