Skip to main content
beantwoord

Wat een pruts systeem

Ik heb al een tijdje m'n abonnement omgezet..…

ondertussen gebruik ik OVpay.

Beste antwoord door Tochjo

Als van Dal Voordeel op saldo wordt overgestapt op NS Flex, dan heeft de reiziger één maand de tijd om de beëindiging van Dal Voordeel op saldo op te halen, en een jaar om NS Flex/Reizen op Rekening op te halen. Als dus langer dan een maand gewacht wordt met de gang naar de kaartautomaat, dan blijft Dal Voordeel op saldo doorlopen terwijl met NS Flex gereisd wordt.

Bekijk origineel

13 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2270 reacties
  • 9 maart 2025

Hier lijkt inderdaad iets mis te gaan. Deze community is er echter alleen voor reizigers om elkaar te helpen en als medereiziger kan ik dit verder uiteraard niet voor u oplossen, daarvoor moet u bij de klantenservice zijn. Helaas is die alleen bereikbaar per telefoon, via sociale media, via de chat op ns.nl of per post.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 9 maart 2025

Het lijkt er op dat je het abonnement na opzeggen niet binnen een maand bij een automaat van jouw kaart hebt verwijderd. Het oude abonnement blijft dan doorlopen en zul je moeten betalen, ook al gebruik je deze niet meer.

Zeg het online opnieuw op en verwijder deze van de kaart. Lukt het online niet, neem dan telefonisch, via X, Facebook of chat contact op met NS klantenservice.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2270 reacties
  • 9 maart 2025

@MoDe volgens het bovenste screenshot heeft TS NS Flex Basis. Dan zou er toch nooit ook een betaald NS-abonnement op de kaart moeten kunnen staan?

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13116 reacties
  • Antwoord
  • 9 maart 2025

Als van Dal Voordeel op saldo wordt overgestapt op NS Flex, dan heeft de reiziger één maand de tijd om de beëindiging van Dal Voordeel op saldo op te halen, en een jaar om NS Flex/Reizen op Rekening op te halen. Als dus langer dan een maand gewacht wordt met de gang naar de kaartautomaat, dan blijft Dal Voordeel op saldo doorlopen terwijl met NS Flex gereisd wordt.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 9 maart 2025
Olav93 schreef:

@MoDe volgens het bovenste screenshot heeft TS NS Flex Basis. Dan zou er toch nooit ook een betaald NS-abonnement op de kaart moeten kunnen staan?

Screenshot is van afsluiten een jaar geleden. Als er niet langs een kaartautomaat is geweest, is flex niet actief.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 9 maart 2025
MoDe schreef:

Zeg het online opnieuw op en verwijder deze van de kaart. Lukt het online niet, neem dan telefonisch, via X, Facebook of chat contact op met NS klantenservice.

TS zal gelijk al contact op moeten nemen met de klantenservice. De onderste screenprint laat zien dat de kaart intussen beëindigd is, verlopen sinds vorig jaar februari. Wanneer de kaart verlopen is kan een wijziging niet meer bij een automaat worden opgehaald en moet dit via de klantenservice. 

De datum van 17 maart 2024 in de eerste screenshot zal dan ook niet de datum zijn dat Flex is afgesloten aangzien de kaart toen al verlopen was, dat zal in een eerder jaar op 17 maart gedaan zijn, ieder jaar wordt dat verlengd. Of TS moet Flex op een nieuwe kaart hebben aangevraagd, dan staat het saldo abonnement nog op de intussen verlopen kaart en is nooit opgezegd.

Olav93 schreef:

Hier lijkt inderdaad iets mis te gaan. Deze community is er echter alleen voor reizigers om elkaar te helpen en als medereiziger kan ik dit verder uiteraard niet voor u oplossen, daarvoor moet u bij de klantenservice zijn. Helaas is die alleen bereikbaar per telefoon, via sociale media, via de chat op ns.nl of per post.

via de klantenservice chat werd er wel gezegd dat er mensen van NS hier actief waren. Waarschijnlijk hadden wee hierbij niet hetzelfde beeld bij.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2270 reacties
  • 11 maart 2025
000000000000000001 schreef:

via de klantenservice chat werd er wel gezegd dat er mensen van NS hier actief waren. Waarschijnlijk hadden wee hierbij niet hetzelfde beeld bij.

Die zijn er maar die modereren alleen, dus die grijpen bij grof taalgebruik etc. en beantwoorden af en toe zelf een vraag op dezelfde manier als een reiziger dat zou kunnen. Iemands persoonlijke situatie behandelen doen zij vrijwel nooit omdat daar de klantenservice voor is. Je bent dus verkeerd doorgestuurd door die medewerker in de chat.

• Reisleider*
  • 56 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi ​@000000000000000001,

Ik snap uw frustratie. Beetje gevoel van kastje naar muur of zo denk ik ook. 

De combinatie van verlopen kaart, niet opgehaalde/niet op kunnen halen van een abonnement-omzetting bij een automaat, het daardoor doorlopen van het Dal Voordeel op saldo abonnement maakt het complex.

Wat er in de chat gezegd is, dat er op deze Community ook mensen van NS actief zijn, is op zich wel waar. Verder zijn hier vooral reizigers actief, die andere reizigers proberen te helpen. Er is hier echt wel veel expertise aanwezig door ervaren gebruikers. Ze hebben u al voorzien van goede adviezen. Echter we kunnen u helaas hiermee niet verder helpen, omdat we niet bij uw gegevens kunnen en ook geen zaken voor u kunnen aanpassen. Dat moet echt via de NS Klantenservice.

Hiervoor is het al een paar keer aangegeven, en dat is echt met goede bedoelingen, neem aub contact op met de klantenservice. Misschien het handigst als u belt: +31-30-751 51 55. (Bereikbaar 07.00-23.00). Zij zouden u verder moeten kunnen helpen. Hoe eerder u actie onderneemt, hoe sneller het voor u opgelost is en stoppen ook de kosten.

Succes!

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 11 maart 2025

Onhandig inderdaad, TS heeft in maart 2024 een (verlopen) kaart met Dal Voordeel op saldo omgezet naar Flex Basis en dan heb je een jaar om dat te bevestigen bij een automaat. Blijkbaar vond de NS het prima om NS Flex te bestellen op een verlopen kaart… 🤔

In Mijn NS wordt op zo’n moment al gewoon Flex Basis getoond (je hebt het abonnement en moet het alleen nog even op je kaart zetten).

Maar om de overstap te bevestigen (stel dat de kaart nog geldig was) heb je maar een maand, anders loopt het saldo-abonnement gewoon door op de achtergrond. Je hebt dan in feite een dubbel abonnement.

En dat is in april 2024 dus ook al gebeurd, terwijl de kaart al verlopen was. Check je afschriften van april 2024.

Dit zou volledig vergoed moeten worden, want er kan onmogelijk met het abonnement gereisd zijn. Het saldo van de kaart is blijkbaar door OV-chipkaart gerestitueerd, check daarvoor je afschriften van februari 2024.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 11 maart 2025
Robert B schreef:

Onhandig inderdaad, TS heeft in maart 2024 een (verlopen) kaart met Dal Voordeel op saldo omgezet naar Flex Basis en dan heb je een jaar om dat te bevestigen bij een automaat. Blijkbaar vond de NS het prima om NS Flex te bestellen op een verlopen kaart… 🤔

Zover ik weet kun je geen Flex abonnement bestellen op een vervallen kaart net zoals je geen opzegging kan ophalen bij een automaat met een vervallen kaart.

Wat zou kunnen is dat het Flex abonnement al eerder, bv in maart 2023, is besteld. Het is dan een jaar later verlengd en dan is de ingangsdatum maart 2024, zoals de screenprint aangeeft. 

Andere mogelijkheid is dat de kaart verliep in februari 2024, TS dacht dat daarmee het abonnement stopte (wat niet zo is) en vervolgens in maart 2024 een Flex abonnement heeft besteld op een nieuwe kaart (waarvan geen screenprint). 

Maar wat er ook gebeurd is, hier kunnen we het niet oplossen, dit kan alleen door de klantenservice gedaan worden. Dus, neem contact op met de klantenservice (telefonisch, chat, X) en laat je niet afschepen om het via deze community te regelen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 11 maart 2025
Momo schreef:

Zover ik weet kun je geen Flex abonnement bestellen op een vervallen kaart net zoals je geen opzegging kan ophalen bij een automaat met een vervallen kaart.

Dat was ook mijn gedachte, maar uit de screenshots lijkt er toch iets dergelijks gebeurd te zijn.

Gevalletje Klantenservice inderdaad.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 11 maart 2025
Robert B schreef:
Momo schreef:

Dat was ook mijn gedachte, maar uit de screenshots lijkt er toch iets dergelijks gebeurd te zijn.

Gevalletje Klantenservice inderdaad.

De screenshots laten niet zien dat het Flex abonnement echt in maart 2024 op de vervallen kaart uit de laatste screenshot is besteld. Dat kan ook een jaar eerder gebeurd zijn waarna het in maart 2024 verlengd is. Bij de kaart waarop ik een Flex abonnement met ingangsdatum 1 december 2021 heb besteld staat in MijnNS nu ook 1 december 2024 als ingangsdatum. Alleen bij OV-chipkaart.nl staat wel de eerste ingangsdatum van 2021.

Of het Flex abonnement is op een nieuwe kaart besteld. In de screenshots zie je nergens een OV-chipkaart nummer, dus kun je op basis daarvan niet zeggen of Flex ook echt op die vervallen kaart staat. 

De screenshots vertellen dus niet het hele verhaal, de puzzel is niet compleet, er missen nog een paar stukjes.

Verder zelf even getest met een vervallen kaart om Flex te bestellen, lukt niet.

Reageer