beantwoord

Vraag

  • 24 October 2022
  • 13 reacties
  • 325 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik kreeg een mail dat ik, als vaste klant, een kaartje met korting kon kopen:

“Bedankt dat u al ruim een jaar NS-klant bent. Dat waarderen we enorm. Daarom mag u nu voor slechts € 9,95 een dag lang iemand meenemen. Met deze zogenaamde Meereisretour kunt u samen het gemak van de trein én tal van leuke bestemmingen ontdekken. Hieronder alvast wat suggesties. Veel plezier samen! “

Weet iemand of dit ook geldt als je een flexabonnement hebt? Ik betaal 0 euro per maand, dus heb ik dan wel een abonnement?

 

En kun je deze aanbieding ook in je eentje gebruiken? Dus voor 9,95 euro een retour?

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 October 2022, 16:56

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Als u NS Flex Basis hebt, wat ook wel NS Flex zonder abonnement genoemd wordt, dan mag u helaas deze aanbieding niet gebruiken om iemand met u mee te laten reizen. Dat mag wel als u tijdelijk een NS Flex-abonnement neemt.

Inderdaad mag u ook met NS Flex Basis iemand met een Meereisretour laten meereizen.

U kunt ook niet in uw eentje met een Meereisretour reizen. Wat dan wel weer kan, is een Meereisretour voor uzelf kopen en met een abonnementhouder meereizen.

Wel een beetje slordig dat NS deze mails stuurt naar reizigers zonder abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Handig dat NS die mail stuurt naar mensen met Flex Basis …

Daarom mag u nu voor slechts € 9,95 een dag lang iemand meenemen.

Badge +3

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/meereisretour.html zie ik nergens dat Flex Basis uitgezonderd is, wat wel het geval is bij Samenreiskorting.

Badge +3

Er staat: “Deze aanbieding moet gecombineerd worden iemand die reist met een NS-abonnement“. NS Flex Basis wordt ook wel NS Flex zonder abonnement genoemd en voldoet daarom niet. Samenreiskorting is nooit mogelijk geweest bij NS Flex Basis; het is er alleen later expliciet bijgezet om vragen te voorkomen. Dat zou hier ook helpen.

Badge +3

Er is al vaker discussie geweest of Flex Basis als abonnement gold, omdat het maandelijks automatisch verlengd wordt én je er een factuur van krijgt.

Daarom(?) is in alle communicatie én op je factuur de term ‘zonder abonnement’ vervangen door Flex Basis.

Op de abonnementenpagina/webshop staat bij Flex Basis ‘Geen abonnementskosten’ wat suggereert dat het een (weliswaar kosteloos) abonnement is?

Maar goed, voor OV-fiets geldt hetzelfde. Dat is een (tegenwoordig gratis) jaarabonnement maar telt natuurlijk niet om personen met je mee te laten reizen.

En tja, is een kosteloos UvB dan wel of niet een UvB? Het heeft er in ieder geval wel alle kenmerken van.

Reputatie 7
Badge +3

Voorheen werd Flex Basis Flex zonder abonnement genoemd, maar tegenwoordig heet dat dus Flex Basis. In de webshop staat Flex Basis vermeld als “Gratis basisabonnement”. Als je Flex Basis hebt staat het in je MijnNS onder Producten vermeld als abonnement met een ingangsdatum en een contractduur. Dit alles wijst erop dat NS Flex Basis wel als abonnement ziet. 

Ter vergelijking,  bij Samenreiskorting staat er “Je kunt met een bekende meereizen die een NS-abonnement (uitgezonderd NS Flex Basis en Kids Vrij)”. Door het woordje uitgezonderd te gebruik kun je concluderen dat Flex Basis wel als abonnement gezien wordt.

Als iemand als vaste klant een mail krijgt voor een bepaalde aanbieding mag je er ook van uit gaan dat die persoon ook die aanbieding mag gebruiken. Zo niet, moet er duidelijk staat dat er in dat geval een uitzondering is voor Flex Basis. 

Badge +3

Het lijkt me goed dat een moderator hier dan een uitspraak over doet. Ik hoop dat ik het fout heb, dan kan ssv toch iemand meenemen op een retourreis voor 9,95 euro 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Kidsvrij, OV-fiets, stallen op rekening zijn net als Flex basis gratis abonnementskosten. Waarom mag het dan niet met kidsvrij gecombineerd worden en zou wel met Flex basis gecombineerd mogen worden? Als je geen flex hebt, maar wel een OV fiets abonnement (waarvoor je een factuur van €0,00 krijgt, net als voor Flex basis) zou je dus als het meereisretour gecombineerd mag worden met Flex Basis het ook daarmee mogen combineren want dat is ook een NS abonnement en staat niet in het rijtje waarmee het niet mag.

Welkom op de NS Community, ssv.

Met een Meereisretour moet er inderdaad met iemand meegereisd worden. In je eentje een retour voor € 9,95 is dus helaas niet toegestaan.

Wat gelukkig wel mag is iemand meenemen met een NS Flex Basis abonnement. In dat geval heeft Robert B dus gelijk. Hoewel het kosteloos is, geldt het nog steeds als abonnement, en is een Meereisretour hier zeker van toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Welkom op de NS Community, ssv.

Met een Meereisretour moet er inderdaad met iemand meegereisd worden. In je eentje een retour voor € 9,95 is dus helaas niet toegestaan.

Wat gelukkig wel mag is iemand meenemen met een NS Flex Basis abonnement. In dat geval heeft Robert B dus gelijk. Hoewel het kosteloos is, geldt het nog steeds als abonnement, en is een Meereisretour hier zeker van toepassing.

Dus dan zou ik ook iemand mogen  meenemen op de kaart waar alleen reizen op saldo en Ov fiets abonnement staat 😉 (als ik zo'n aanbieding zou krijgen).

Een OV-fiets abonnement is geen reis abonnement. Dus al snap ik je logica, dat gaat hier helaas niet op. 😉

Reputatie 7
Badge +3

Een OV-fiets abonnement is geen reis abonnement. Dus al snap ik je logica, dat gaat hier helaas niet op. 😉

Er staat nergens genoemd dat het een reis-abonnement moet zijn.

Badge +3

Dus dan zou ik ook iemand mogen  meenemen op de kaart waar alleen reizen op saldo en Ov fiets abonnement staat 😉 (als ik zo'n aanbieding zou krijgen).

Die aanbieding hoef je niet te krijgen, iedereen kan die bestellen voor slechts € 8,95 (voor reizen t/m 31 oktober).

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/meereisretour.html (die van € 9,95) staat: 

  • Het Meereisretour is tot 60 dagen na ontvangst van de e-mail te koop en te gebruiken.

En nee, ik heb die mail ook niet maar kan het gewoon kopen (voor tot 23 december inderdaad).

Reageer