Skip to main content

Voor de zoveelste keer dit jaar een uitcheck gemist. Bijzonder dat je een uitcheck mist als je eind station Rotterdam Centraal is waar je zonder uit te checken het poortje niet door komt.. (ook nog eens na een half uur vertraging 😤)

Na drie keer mag je niet meer terugvragen maar moet je met NS bellen of chatten.

En omdat de werkgever een zakelijke chipkaart regelt via een extern bedrijf beland je in een kastje naar de muur discussie tussen NS en dat bedrijf dat die teruggave moet regelen.

Ondertussen kost het elke keer twintig euro uit je eigen portemonnee. Zo houden we de winstgevendheid van NS wel op orde..

NS kan beter de slogan van de Belasting dienst overnemen en aanpassen. 'Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.'

Ik zal alle signalen in dit topic doorzetten. Echter heb ik nog nooit voorbij zien komen dat een uitcheck later werd geregistreerd dan daadwerkelijk is gebeurd. Een dag later is daarbij naar mijn weten helemaal niet mogelijk. Je dient namelijk de reis binnen 6 uur af te maken. Heb je in dit specifieke geval ook nog een reis op de zaterdag gemaakt waarbij het incheck moment gelijk ligt als het geregistreerde uitcheck moment, Flexionn?

Dank. Nee, want ik was toen onderweg naar het vliegveld en al niet meer in Nederland toen de uitcheck werd geregistreerd.

6 uur is niet het maximum, ik heb de 23 uur volgens het systeem ook eens aangetikt. Daarbij ben ik ook de samenreiskorting kwijtgeraakt en mocht het volledige tarief betalen. 😞 En ik heb beslist niet op het station overnacht!


Echter heb ik nog nooit voorbij zien komen dat een uitcheck later werd geregistreerd dan daadwerkelijk is gebeurd. Een dag later is daarbij naar mijn weten helemaal niet mogelijk.

Goh, en deze van een maandje geleden dan? 

Dat is bijna 15 uur later en dus de volgende ochtend. Dan is de uitcheck gewoon later gecorrigeerd (terwijl die bij OV-chipkaart gewoon op de werkelijke tijd staat en dus niet ‘vergeten’ is).

Mocht die ‘correctie’ niet automatisch plaatsvinden, dan lijkt het me dat de NS die niet gaat tellen tegen die maximaal 3 keer per jaar, want de uitcheck heeft gewoon aantoonbaar plaatsgevonden.

Zeker bij poortjes denk ik dat de 95% onoplettendheid die ​@Gorott vermoed best wel eens minder kan zijn.

Als je een gemiste in/uitcheck ziet, ga die dan niet meteen zelf of via de Klantenservice corrigeren maar kijk het een weekje of twee aan.


De 6 uur is het maximum voor het uitchecken, maar ik zie dat mijn collega in het topic die hierboven wordt gelinkt door Robert aangeeft dat dit een uitzondering op de regel is. Hebben mijn collega's het al kunnen corrigeren? Ik lees trouwens niet alle topics ook al doe ik wel mijn best, Robert


De 6 uur is het maximum voor het uitchecken, maar ik zie dat mijn collega in het topic die hierboven wordt gelinkt door Robert aangeeft dat dit een uitzondering op de regel is. Hebben mijn collega's het al kunnen corrigeren? Ik lees trouwens niet alle topics ook al doe ik wel mijn best, Robert

De screenshot van ​@Flexionn boven mijn reactie geeft aan dat 23 uur gewoon lukt… 


Hebben mijn collega's het al kunnen corrigeren? 

Ja, de klantenservice vond het “heel gek” dat de samenreiskorting niet is berekend en dat werd gecorrigeerd. De uitcheck van 23 uur later was volgens hun dan weer mijn eigen schuld omdat ik de poortjes zgn. verkeerd heb gebruikt. Misschien handig om overal borden te plaatsen over hoe je dan wel moet uitchecken?


Ik krijg incheck/uitcheckmeldingen in de app. Ik reis op saldo.


Ja, de klantenservice vond het “heel gek” dat de samenreiskorting niet is berekend en dat werd gecorrigeerd. De uitcheck van 23 uur later was volgens hun dan weer mijn eigen schuld omdat ik de poortjes zgn. verkeerd heb gebruikt. Misschien handig om overal borden te plaatsen over hoe je dan wel moet uitchecken?

Lijkt me sterk, maar Sittard heeft natuurlijk wel Arriva poortjes. Gewoon met een Mijn OV-chip account kijken bij ov-chipkaart.nl en je weet het.


De 6 uur is het maximum voor het uitchecken, maar ik zie dat mijn collega in het topic die hierboven wordt gelinkt door Robert aangeeft dat dit een uitzondering op de regel is. Hebben mijn collega's het al kunnen corrigeren? Ik lees trouwens niet alle topics ook al doe ik wel mijn best, Robert

Na meer dan 6 uur reizen (met tussentijds uit- en weer inchecken) is uitchecken bij poortjes gewoon mogelijk, maar een overstap wordt dan wel een nieuwe reis.

Als je bij een station met paaltjes (Groningen, Maastricht) vergeet uit te checken en binnen 6 uur weer ‘incheckt’ dan wordt het een uitcheck, en na meer dan 6 uur een nieuwe incheck (met als gevolg natuurlijk een gemiste uitcheck).

Een correctie (wegens storing o.i.d.) die er een reis van 23 uur van maakt is ook prima natuurlijk, alleen staat er dan 2e klas bij… 

@Flexionn heeft wel pech dat in dit geval (Utrecht - Sittard) de Samenreiskorting niet verrrekend is.


Ja, de klantenservice vond het “heel gek” dat de samenreiskorting niet is berekend en dat werd gecorrigeerd. De uitcheck van 23 uur later was volgens hun dan weer mijn eigen schuld omdat ik de poortjes zgn. verkeerd heb gebruikt. Misschien handig om overal borden te plaatsen over hoe je dan wel moet uitchecken?

Lijkt me sterk, maar Sittard heeft natuurlijk wel Arriva poortjes. Gewoon met een Mijn OV-chip account kijken bij ov-chipkaart.nl en je weet het.

Ik zie hier staan: “Check-in Trein NS” en “Check-uit Trein NS" en weet vrijwel zeker dat ik door de juiste poortjes ben gegaan 😉


Ik zie hier staan: “Check-in Trein NS” en “Check-uit Trein NS" en weet vrijwel zeker dat ik door de juiste poortjes ben gegaan 😉

Tja, dan mogen ze er weliswaar een reis van 23 uur van maken maar dat ligt dus niet aan jou.

Wel lastig als je dan € 10,36 te veel betaalt omdat je Samenreiskorting had, maar dat is dus later alsnog opgelost.

Als die (handmatige of automatische) correctie nooit had plaatsgevonden zou die reis je € 20,00 gekost hebben (alsnog € 4,46 te veel).

Wat mij nog het meest verbaast is dat men het steevast erg ‘raar/gek/vreemd/spijtig’ blijft vinden dat er zulke fouten gemaakt worden (terwijl jij via OV-chip kan bewijzen dat je helemaal niets fout gedaan hebt) 😥

Sorry/excuses is niet voldoende als het (structureel) zo vaak mis gaat. Mijn mening…🙄


Reageer