Skip to main content
beantwoord

geld terug problemen met Schiphol treinen

• 25 January 2025
  • 5 reacties
  • 133 Bekeken

Op 5 januari kwam ik om 17.30 uur 's middags aan op Schiphol. Ik moest met de trein naar Zwolle en er reed geen trein. De enige manier om van Schiphol af te komen was per taxi. Dus moest ik een taxi nemen naar Almere. De taxi kostte 150€, mijn vraag is: kan ik het taxigeld terugvragen?

Beste antwoord door iMark

Op 5 januari reden er na 20.00 uur weer treinen vanaf Schiphol. Er was geen sprake van een stranding.

Met bus 300 was het mogelijk om in 29 minuten van busstation Schiphol naar Amsterdam Bijlmer ArenA te reizen. Vanaf daar met de trein verder via Utrecht Centraal naar Zwolle. Kosten van de bus rit met bus 300: 5,02 euro.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het bijzonder vervelend is wanneer er urenlang geen treinen rijden vanwege problemen met de bovenleiding. Maar juist vanaf Schiphol is er altijd meer mogelijk dan mensen denken omdat er ook heel veel buslijnen zijn waarmee je kunt reizen in geval van problemen op het spoor.

Bekijk origineel

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 25 januari 2025

Ook al het busvervoer lag stil?

Van wie moest je een taxi nemen? Taxi was in overleg met NS klantenservice? Zoja, dan mag je de kosten declareren. NS regelt bij hoge uitzondering taxi’s overdag voor gestrande reizigers. Ik denk echter dat je de taxi op eigen initiatief hebt genomen en dan zijn de kosten voor jou zelf.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 25 januari 2025

In principe niet. Taxi's die buiten NS om zijn geregeld worden normaal gesproken niet vergoed. Er was die dag geen vervangend vervoer? Maar u kunt contact opnemen met de klantenservice om te kijken wat mogelijk is.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 25 januari 2025

Nee, NS is wettelijk niet aansprakelijk voor schade als gevolg van vertraging. Mogelijk komt u wel in aanmerking voor een kleine vergoeding voor het feit dat u uw treinreis niet kon maken. Afhankelijk van de situatie was NS soms ook wel verplicht geweest u een alternatief te bieden en wordt daarvoor soms een taxi ingezet maar dan u die voor u moeten laten regelen door NS. Ook als dat had gekund, vergoedt NS niet achteraf alsnog een zelf geboekte taxi

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 25 januari 2025

Op 5 januari reden er na 20.00 uur weer treinen vanaf Schiphol. Er was geen sprake van een stranding.

Met bus 300 was het mogelijk om in 29 minuten van busstation Schiphol naar Amsterdam Bijlmer ArenA te reizen. Vanaf daar met de trein verder via Utrecht Centraal naar Zwolle. Kosten van de bus rit met bus 300: 5,02 euro.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het bijzonder vervelend is wanneer er urenlang geen treinen rijden vanwege problemen met de bovenleiding. Maar juist vanaf Schiphol is er altijd meer mogelijk dan mensen denken omdat er ook heel veel buslijnen zijn waarmee je kunt reizen in geval van problemen op het spoor.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 25 januari 2025

Het antwoord van ​@iMark is correct, er waren voldoende andere opties dan een taxi (van 150 euro⁉), dus die krijg je niet vergoed.

Als jouw vraag aan NS personeel was “Hoe kom ik nu het snelst naar Zwolle zonder op NS bussen of een volgende trein te wachten” ❓

Dan is het antwoord ook correct… Regel dan (zelf) maar een taxi naar Almere of zo (maar niet op onze kosten!) 🤣

Maar zie vooral (als die toestemming er wel was)

https://restitutie-formulier.ns.nl/ns/klantenservice-geld-terug-terugbetaling-aanvragen?type=Taxikosten

Alleen als NS je toestemming heeft gegeven voor het maken van taxikosten kom je in aanmerking voor vergoeding. Die toestemming kun je uitsluitend op deze twee manieren hebben gekregen.

Perfect (mijn mening) 🙄😴 En van Schiphol naar Almere lijkt 150 euro met een taxi ook wel veel, maar verklaarbaar 🤔

Reageer