Skip to main content

Onderwerp: Verzoek tot kwijtschelding toeslag eerste klas wegens overvolle trein

Geachte heer/mevrouw,

Graag wil ik u aandacht vragen voor het volgende.

Op donderdag 26 september jongstleden moest ik onverwacht gebruikmaken van de eerste klas in de trein van 07:45 uur, omdat de trein van 07:30 uur was uitgevallen. Doordat de trein van 07:45 uur als gevolg hiervan overvol was, was er geen mogelijkheid om een zitplaats te vinden in de tweede klas. Normaal gesproken reis ik altijd in de tweede klas en vermijd ik zoveel mogelijk de drukste treinen. Om te voorkomen dat ik in een overvolle trein moest staan, ben ik daarom genoodzaakt geweest om naar de eerste klas te gaan.

Tijdens deze rit ben ik gecontroleerd en is mij de toeslag voor de eerste klas in rekening gebracht. Gezien de situatie waarin ik geen keuze had om een zitplaats te vinden in de tweede klas, zou ik u vriendelijk willen verzoeken om deze kosten niet in rekening te brengen. Ik heb deze beslissing niet bewust genomen om kosten te vermijden, maar als oplossing gezien voor een overvolle trein, die ontstond door het uitvallen van de eerder geplande trein.

Ik hoop dat u begrip kunt opbrengen voor de omstandigheden en mij hierin kunt tegemoetkomen. Graag hoor ik van u of dit mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Brian Bruinewoud

3528************

Allereest kunnen wij U hier niet helpen daarvoor moet u bij de klantenservice van NS wezen.

 

Maar ik zal u het wachten besparen:

Je wordt niet verplicht om 1e klas te zitten wanneer er geen plek is in de 2e klas? Je zult dan gewoon moeten staan. Dit is dus eigen schuld en zal niet vergoed worden, hoe mooi uw verhaal ook is.

Tenzij de conducteur heeft omgeroepen dat u in de 1e klas mag zitten, heeft u zonder geldig 1e klas vervoersbewijs geen recht om daar te zitten...


U kunt het proberen bij de klantenservice maar ik denk dat het vergeefse moeite is. 


Reizigers met een vervoerbewijs 1e klas betalen daar veel meer voor. Dat doen zij om bijv. rustiger te kunnen reizen of om meer zekerheid te hebben dat ze een zitplaats zullen hebben in de trein. Zo lang er in de tweede klas nog genoeg staanplaatsen zijn en de conducteur de eerste klas niet heeft vrijgegeven voor reizigers met een tweede klas vervoerbewijs, dient u genoegen te nemen met een staanplaats in de tweede klas als alle zitplaatsen tweede klas al bezet zijn. Dat u nu een toeslag in rekening wordt gebracht, is dus terecht. Anders zou NS de reizigers die wél flink voor de eerste klas betaald hebben tekort doen. Het is alsof ik naar de slager ga, zie dat het half-om-half gehakt op is en dan tegen de slager zeg: “doe dan maar een biefstuk voor de prijs van het half-om-halfgehakt.” Zo werkt dat niet, u moet betalen voor de dienst die u afneemt.


En even voor de duidelijkheid, want dat heeft nog niemand genoemd: je betaalt om vervoerd te worden, niet voor een gegarandeerde zitplaats.


En even voor de duidelijkheid, want dat heeft nog niemand genoemd: je betaalt om vervoerd te worden, niet voor een gegarandeerde zitplaats.

Helaas overigens, want veel mensen zouden graag betalen om zittend vervoerd te worden.


Jazeker. Dat noemt men "eersteklas".


En even voor de duidelijkheid, want dat heeft nog niemand genoemd: je betaalt om vervoerd te worden, niet voor een gegarandeerde zitplaats.

Helaas overigens, want veel mensen zouden graag betalen om zittend vervoerd te worden.

Het verrast me dat er nog geen goedkopere "staplaats" ticket wordt verkocht 😅, das natuurlijk nog moeilijker handhaven, maar opzich wel geinig.

Dan krijg je opeens wel recht op een zitplaats wanneer je een normale ticket koopt...


Leuk geprobeerd maar nee, 1e klas zitten met een 2e klas ticket wordt niet toegestaan. Er volgt ook geen restitutie.


Jazeker. Dat noemt men "eersteklas".

In de eerste klas is voor een belachelijke prijs meestal de helft van de - luxere - stoelen leeg. Ik zoek een middenweg waarmee ik voor een normalere prijs kan zitten. Een tweede klasse plaats is daarbij ruim goed genoeg en als er iemand naast mij zit, heb ik daar geen bezwasr tegen, maar ik wil wel gegarandeerd kunnenen zitten. Dat kan overigens in veel landen, ook in de tweede klasse, dankzij zitplaatsreserveringen.


Een tweede klasse plaats is daarbij ruim goed genoeg en als er iemand naast mij zit, heb ik daar geen bezwaar tegen, maar ik wil wel gegarandeerd kunnen zitten. Dat kan overigens in veel landen, ook in de tweede klasse, dankzij zitplaatsreserveringen.

Daar werkt dat, maar in binnenlandse Nederlandse treinen, zouden zitplaatsreserveringen niet werken. Dat wordt een grote chaos en ellende.


Mensen verwachten tegenwoordig voor de forse prijs van treinvervoer op z'n minst toch wel een zitplek. Zie op mijn bijna dagelijkse treinritten 1e klas heel vaak mensen van wie ik gewoon hoor of merk dat ze bewust fout zitten. 

Ze menen simpelweg recht te hebben om voor lagere prijs op een duurdere plek te zitten "omdat hier nog stoelen genoeg zijn en NS dan maar voor meer 2e klas stoelen had moeten zorgen" 


Die forse prijs betalen mensen zonder abonnementen. Weekend vrij en dal vrij zijn relatief goedkoop en voor weinig up te graden naar 1e klas. Daarbij zijn er deze zomer diverse acties geweest met goedkope upgrades, maar ook met meereiskaartjes.


Zelfs met zitplaatsreservering heb je niet gegarandeerd en zitplaats, want vol is vol. Zijn alle zitplaatsen al gereseveerd dan heb je pech, net zoals zonder reservering.

 

Trouwens, je hebt nu al dat mensen gaan zitten in de 1e klas wanneer de 2e klas vol zit, ik denk niet dat dat heel anders zal gaan met reserveringen. Waarom zou ik daar niet zitten als daar toch niemand zit? Prima, als die persoon naar me toe komt en zegt "Ik heb deze zitplaats gereseveerd" zal ik op staan, maar velen zullen dat niet doen.

 

Dit soort dingen zullen nooit werken in Nederland.


Het gaat juist om het niet in de 2e klas kunnen zitten tijdens de spits. Dat maak ik ook weer regelmatig mee. Ik verbaas me vooral over de materieelinzet. Een trein die op maandag met 10 bakken SNG rijdt heeft er op dinsdag en woensdag maar 7. Dat scheelt nogal wat. Ik blijf braaf de druktemelder invullen.

Wel heb ik van NS een upgrade van 2,50 en eentje van 1,50 ontvangen. Met zulke prijzen wil ik wel voor de 1e klas betalen. Ik ben nu door de upgrades heen.

Zitplaatserserveringen zijn over het algemeen alleen beschikbaar in treinen die een lange afstand rijden. Ik ken geen enkel voorbeeld van een land waar je in het forensenverkeer plaatsen kunt reserveren. Handhaven is bovendien totaal onmogelijk in heel drukke treinen.


Het gaat juist om het niet in de 2e klas kunnen zitten tijdens de spits. Dat maak ik ook weer regelmatig mee. Ik verbaas me vooral over de materieelinzet. Een trein die op maandag met 10 bakken SNG rijdt heeft er op dinsdag en woensdag maar 7. Dat scheelt nogal wat.

Er zit een logica in materieel inzet. er is geen extra materieel beschikbaar, geen extra personeel of er is geen reden om meer materieel in te zetten.

 

De spits zal nooit geen overvolle treinen creëren want dat gebeurt ook nooit op de snelweg, extra materieel inzetten zal alleen maar onnodig meer kosten. Je kan op deze manier een trein blijven verlengen.

 

Persoonlijk heb ik er geen last van om te staan, ik ben al blij dat ik vervoerd word.


 

Trouwens, je hebt nu al dat mensen gaan zitten in de 1e klas wanneer de 2e klas vol zit, ik denk niet dat dat heel anders zal gaan met reserveringen. Waarom zou ik daar niet zitten als daar toch niemand zit? Prima, als die persoon naar me toe komt en zegt "Ik heb deze zitplaats gereseveerd" zal ik op staan, maar velen zullen dat niet doen.

Dit soort dingen zullen nooit werken in Nederland.

Waarom zou het in Nederland in IC’s niet werken en in Duitsland in de ICE's wel? Vaak genoeg mensen vriendelijk moeten verzoeken weg te gaan omdat ik de betreffende plaats had gereserveerd. Nooit is er iemand blijven zitten of moeilijk gaan doen.

Zijn Nederlanders dan toch zo anders dan Duitsers? 😉


Ik ken geen enkel voorbeeld van een land waar je in het forensenverkeer plaatsen kunt reserveren. Handhaven is bovendien totaal onmogelijk in heel drukke treinen.

S-treinen in de regio Praag. 1e klas op het bovendek van de stoptrein. Ca. 25 zitplaatsen 1e klas, elk met grote werktafels. Allen te reserveren. Kaartcontrole volgt meestal direct na vertrek vanaf elk groot station. Bij gebrek aan vervoersbewijs of 1e klas toeslag wordt er van reizigers contante betaling verwacht, plus 50 kroon (2 euro) toeslag. In de praktijk wordt er coulant mee omgegaan omdat de spoorwegen in deze regio geen  kaartautomaten exploiteren - ticketverkoop uitsluitend digitaal of via bemande loketten.


De eerste klas neemt naar mijn idee ook veel te veel plek in beslag in de treinen. Ik zie daar nauwelijks iemand zitten, dus het vervoert vooral lucht.

 

Ik vraag me af of eersteklas nog wel iets van deze tijd is.

Iedereen heeft zijn mening erover maar hoe je het ook went of keert, uit een objectief perspectief is het in principe gewoon financieel racisme/uitsluiting.

Ik denk dat als we iedere reiziger gelijk weten te behandelen en iedereen de top-service geven die ze verdienen we weer een stapje verder zijn in de samenleving 😁


De eerste klas neemt naar mijn idee ook veel te veel plek in beslag in de treinen. Ik zie daar nauwelijks iemand zitten, dus het vervoert vooral lucht.

 

Ik vraag me af of eersteklas nog wel iets van deze tijd is.

Iedereen heeft zijn mening erover maar hoe je het ook went of keert, uit een objectief perspectief is het in principe gewoon financieel racisme/uitsluiting.

Ik denk dat als we iedere reiziger gelijk weten te behandelen en iedereen de top-service geven die ze verdienen we weer een stapje verder zijn in de samenleving 😁

De mensen die 1e klas niet van deze tijd vinden, zijn de mensen die niet voor 1e klas willen betalen. Maar als de 1e klas vrijgegeven wordt zijn zij de eersten die daar daan zitten.

Door de duurdere 1e klaskaartjes hoeven 2e klaskaartje minder duur te zijn. Afschaffen 1e klas betekent duurdere kaartjes. En daar moeten ook de kosten voor ombouw nog bij.


Er zijn ook mensen die eerste klas willen reizen maar die het niet kunnen betalen. Dat lokt toch wel een gevoel van uitsluiting op bij mensen waardoor ze weglopen van het OV.

Het beste lijkt mij is om iedereen gewoon een 1e-klas ervaring te geven, dat is wel het meest sociale om te doen. De scheiding der klasses is toch echt iets uit het verleden, waar hogere klasses neerkeken op de lagere. Dat stigma gaat helaas nog steeds rond.

Wat echt helpt de kaartjesprijzen te verminderen, is

dit

om te toveren naar dit

Meer reizigers betekent dat je dezelfde kosten kan verdelen onder een lagere prijs. Maar de gemiddelde automobilist heeft geen zin om gezien te worden als een 2e-klasser helaas.


om dat te bereiken zal je eerst de kaartjes fors, en dan heb ik het over toch zeker 40%, en dat met name in de spits, meten verlagen. Juist in de spits !


Er zijn ook mensen die eerste klas willen reizen maar die het niet kunnen betalen. Dat lokt toch wel een gevoel van uitsluiting op bij mensen waardoor ze weglopen van het OV.

 

Serieus? Ik zal dat soort mensen nooit serieus nemen…

Voelen die mensen zich overal zo? In de supermarkt omdat zij geen A-merk kunnen kopen, in de kledingwinkel omdat zij altijd bij de afprijzingen moeten kijken of bij de electronicawinkel omdat zij onbekende merken moeten kopen?


Ja echt, die mensen bestaan. En ze willen ook gratis OV!


Ja echt, die mensen bestaan. En ze willen ook gratis OV!

Haha ja, wie zich geen Calvé pindakaas kan veroorloven… die kan ook bij de ALDI terecht voor (best geteste en veel goedkopere) 𝓗𝓮𝓵𝓪𝓮𝓼 pindakaas 🤣

Gratis OV (zoals in Luxemburg) of het spotgoedkope Deutschlandticket zie ik er niet van komen in Nederland. Dat kost kapitalen en dat geld is er niet, zonder belastingen/accijnzen te verhogen.


Er gaat zo'n meme rond waarbij de stelling kwam "de eerste klas moet afgeschaft worden in de trein"

Het antwoord was "Ik dacht hier laatst nog aan in de trein... omdat zij meer betalen hebben ze meer recht op een zitplaats? Dat is oneerlijk."

Nou ja, meer recht op een zitplaats hebben ze niet…

 

En daarna komen allemaal mensen die precies hetzelfde zeggen maar dan over andere onderwerpen zoals de supermarkt als grap.

 


Reageer