Skip to main content

Lekker dan! NS-reisadvies klopt niet, geen NS-bus en daar sta je dan..

Heerlijke ervaring met de NS weer zojuist :(

Vannacht wilde ik dus terug naar huis, vanaf Rotterdam-Alexander naar Delft. De treinen naar Rotterdam-CS reden niet, kwam ik zaterdag in de middag achter maar er reden vervangende bussen en/of je kon de metro pakken. 

Dan check je dus op NS.nl het hoe/wat/waar en de keuze viel op onderstaande terugreis:

Op Rdam-Alexander de metro van 1.00u naar Schiedam Centrum, waar om 1.33u de vervangende NS-bus naar Delft en Den Haag zou rijden. Zie screenshots hieronder.

[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/tnhwpHbc/Schermafdruk-van-2025-03-16-04-36-14.png[/img][/url]
[img]https://i.postimg.cc/KjV27ZHm/Schermafdruk-van-2025-03-16-04-36-14.png[/img]

Vervolgens:
-zie je op Rotterdam-Alexander de poortjes van de RET openstaan met een groot lichtbord erboven dat je alleen met geldig NS-kaartje daardoor mocht.  Alleen, dat bord is zichtbaar vanaf de zijde waarop je het perron nadert voor de metro richting Nesselande/Ommoord/Zevenkamp. Die metro moet je dus niet hebben, die rijdt de verkeerde kant op.

• -de poortjes aan de metrozijde die je moet pakken -richting Schiedam-Centrum waren allemaal gesloten.  Met een Weekend-Vrij abonnement wordt je dus bijna gedwongen in te checken bij de RET,  wat dus extra euro’s zou kosten.
  • - er is geen verwijzing dat je de trap op moet, daar moet inloggen voor de NS en dan over het spoor moet lopen.

Enfin, uiteindelijk bewandel je de juiste route als abonnementshouder en loop je dus via het treinperron , check je in en loop je bovenlangs naar het juiste perron van de metro , maar wel ingelogd op de NS.  Wacht op de metro die - anders dan het NS-reisadvies aangeeft gewoon bij elke metrohalte stopt en stap je uit op Schiedam-Centrum, waar nergens borden waren te vinden waar nou precies de vervangende NS bussen stoppen.    Met meerdere personen sta je dus te wachten op een bus, op een plek waarvan je niet zeker weet of je daar nou goed staat of niet.

En dan komt het.. je staat te wachten en te wachten. Er verschijnt geen bus tot er een bus aan komt rijden die jullie ziet staan en toetert en aan de andere kant van de weg stopt.  Dat blijkt alleen niet de goede bus te zijn, want deze bus was een vervangende NS-bus die naar Rotterdam CS reed en niet naar Delft - Den Haag.

De bus naar Delft - Den Haag..  die reed dus niet of was eerder weg dan de NS.nl want we hebben ‘m niet gezien dus daar sta je dan. Zonder werkende gsm, zonder geld op zak (dom.. maar had andere jas aan, shit happens.. )

Maar dat hele f*cking reisadvies op NS.nl klopt dus gewoon niet. Die vervangende bus, die is nooit verschenen.  Ik heb mn pa moeten bellen met een even geleende telefoon om me op te halen :(

Zorg verd*mme voor
    1. Juiste borden bij de metro. Op de heen weg van Rdam-CS naar Alexander, was dat op Rdam CS wel goed geregeld, maar op Rdam-Alexander was dit slecht geregeld.

2. Goede verwijzingen naar de locatie van de vervangende NS-bussen. Op station Schiedam Centrum was hier niets van te zien als je de metro uitstapt. En ook eenmaal buiten het station was het niet duidelijk aangegeven dat je aan de overkant van de Horvathweg moest zijn. Dat waren we -onbekenden van elkaar die dus afvroegen of ze nou goed stonden- met elkaar eens. Niemand had borden gezien..

3. Juiste reisadviezen!  Die bus van 1.33u naar Delft - Den Haag in het reisadvies reed, die reed niet of is te vroeg vertrokken, gezien we met 8 man/vrouw daar stonden, de metro keurig op tijd reed, en we met 8 man tevergeefs gewacht hebben tot de conclusie was dat er geen bus meer zou komen en er gezamenlijk Uber-taxi’s werden besteld. 

Ik baal nogal, omdat ik gewoon volgens de reisplanning thuis had moeten kunnen komen als die f*cking vervangende NS bus gewoon had gereden. Ook zonder contant geld of telefoon op zak :( en nu dus mijn vader uit zn nest moest bellen en nu maar weer bij hem overnacht :(

7 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30321 reacties
  • 16 maart 2025

Welkom ​@Enweereentje,

Klote van de bok dat je vader je moest ‘redden’, maar een paar dingetjes:

• De metro is geldig met een NS incheck, richting Schiedam vanaf Alexander. Het open poortje zou je binnen het RET gebied moeten brengen, maar dat lukte dus niet en je kwam op een ander metro-perron uit?
  • Welke metro je neemt maakt niet uit, er bestaat helemaal geen NS Metro maar zo staat het nou eenmaal in de Reisplanner, ze stoppen gewoon overal.
  • Mocht je niet door RET poortjes naar binnen kunnen, dan check in met je bankpas en meteen weer uit aan de binnenkant van het poortje, dat kost verder niets, En je NS incheck/vervoerbewijs is gewoon nog geldig
  • Naar buiten bij gesloten poortjes is wel een probleem.
  • Er zou op het station bewegwijzering moeten zijn Naar de NS bus, maar niet duidelijk dus op Rotterdam Alexander?

En overstappen op Beurs voor naar Delft (in Schiedam heb je niets te zoeken tenzij je daar moet wezen..)

Alhoewel, in Schiedam niets te zoeken? Toch wel… veel sneller!

Leuk al die extra NS haltes, moet er wel bewegwijzering zijn en RET poortjes open staan.

• 0 reacties
  • 16 maart 2025

Hoi ​@Enweereentje,

Wow, wat een verhaal joh. Natuurlijk ben je dan gefrustreerd. Dit zou toch niemand leuk vinden om te ervaren? Het treinvervangend vervoer is wel een dingetje, waarbij niet alles altijd vlekkeloos gaat. Dat heb je maar weer ervaren.

Wat ik wel heel top vind van je, dat je ondanks je frustraties, je hier gewoon heel mooi verbeterpunten deelt. Deze kan NS goed meenemen bij de evaluatie. Daar heb jij nu natuurlijk niets aan.

Misschien dat de NS Klantenservice iets uit coulance voor je kan regelen? Het is in ieder geval het proberen waard.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3826 reacties
  • 16 maart 2025
Op een dag schreef:

Hoi ​@Enweereentje,

Wow, wat een verhaal joh. Natuurlijk ben je dan gefrustreerd. Dit zou toch niemand leuk vinden om te ervaren? Het treinvervangend vervoer is wel een dingetje, waarbij niet alles altijd vlekkeloos gaat. Dat heb je maar weer ervaren.

Wat ik wel heel top vind van je, dat je ondanks je frustraties, je hier gewoon heel mooi verbeterpunten deelt. Deze kan NS goed meenemen bij de evaluatie. Daar heb jij nu natuurlijk niets aan.

Misschien dat de NS Klantenservice iets uit coulance voor je kan regelen? Het is in ieder geval het proberen waard.

Hoi ​@Op een dag Klopt helemaal dat er hier mooie verbeterpunten staan. Ik ben echter al enige tijd lid van dit forum en deze verbeterpunten zijn al zeer vaak doorgegeven. Dat is hier ook het een beetje het frustrerende van dit forum dat je eigenlijk al weet dat NS met de QuickWins niets gaat doen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2707 reacties
  • 16 maart 2025

... Zucht…

Henkpeetersen schreef:

Ik ben echter al enige tijd lid van dit forum en deze verbeterpunten zijn al zeer vaak doorgegeven. Dat is hier ook het een beetje het frustrerende van dit forum dat je eigenlijk al weet dat NS met de QuickWins niets gaat doen.

Anyway, vervangende busadviezen worden nooit geupdate met de juiste reisinformatie, het is dus maar gewoon gokken of je bus op tijd aankomt of niet. Normaal gesproken wordt de bus die aankomt vanaf het andere station gebruikt om weer terug te gaan naar het station waar deze vandaan komt. Mijn gok is dan ook dat de buschauffeur er niet meer zoveel zin in had.

Het zijn gehuurde bussen die los staan van NS, met meestal niet Nederlands sprekende chauffeurs. Dat is niet erg, want de markt is nou eenmaal klein, maar mijn persoonlijk ervaring is dat deze mensen af en toe hun werk maar gewoon laten voor wat het is. Met als gevolg dat jouw bus plots niet rijdt.

• 0 reacties
  • 16 maart 2025
Henkpeetersen schreef:
Op een dag schreef:

Hoi ​@Enweereentje,

Hoi ​@Op een dag Klopt helemaal dat er hier mooie verbeterpunten staan. Ik ben echter al enige tijd lid van dit forum en deze verbeterpunten zijn al zeer vaak doorgegeven. Dat is hier ook het een beetje het frustrerende van dit forum dat je eigenlijk al weet dat NS met de QuickWins niets gaat doen.

Je voegt er een mooi verbeterpunt aan toe: de aangedragen verbeterpunten serieus nemen en er ook iets mee doen. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13650 reacties
  • 16 maart 2025

Hopenlijk gebeurt het niet nog een keer. Als je strandt bij de laatste verbinding dan heeft NS thuisbrengplicht. Je belt dan NS klantenservice of neemt contact op via de infopaal. NS regelt dan vervoer.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 6 april 2025
MoDe schreef:

Hopenlijk gebeurt het niet nog een keer. Als je strandt bij de laatste verbinding dan heeft NS thuisbrengplicht. Je belt dan NS klantenservice of neemt contact op via de infopaal. NS regelt dan vervoer.

Goed om te weten.  Ik heb daar niet eens aan gedacht eigenlijk om zo’n paal te gebruiken.

Reageer