Wat is er gebeurd?
Op 27 april is er een technische storing ontstaan in het verwerken van reistransacties die zijn gemaakt door middel van reizen met de bankpas (OV-pay). De kern van het probleem is dat bij elke rit nu het instap tarief is gerekend (Bij NS-reizen is dit altijd € 20,00 met OV-pay). Let op, dit is niet alleen bij NS het geval, maar bij alle vervoerders en deze hanteren ook andere instap tarieven. De volledige rit is verder wel goed doorgekomen, meer daarover bij de oplossing.
Hoe wordt dit opgelost?
De verstoring zit alleen in het bedrag en de werkelijke data van de rit die gemaakt is is verder compleet. Dit bekent dat alles automatisch opgelost kan worden in dit geval door de instaptarieven aan te passen naar de werkelijke kosten van de rit zelve. Uiterlijk komende donderdag is de reistransactie voor alle reizigers hersteld, hier hoef je verder niks voor te doen. Indien je onder deze storing valt, zie je nog een verrekening op je bankrekening tegemoet. Afhankelijk van wat de ritprijs moest zijn, is dit een restitutie of een afschrijving. Dat hangt ervan af of de ritprijs minder of meer dan € 20,00 was.
Een snel voorbeeld:
Reiziger 1 heeft een rit van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal gemaakt. Dit kost normaal € 11, deze reiziger zal dus nog € 9 terug ontvangen.
Reiziger 2 heeft een rit gemaakt van Eindhoven Centraal naar Deventer. Dit kost normaal € 24,50, deze reiziger zal nog € 4,50 bij betalen bij de correctie.
Indien je het niet eens bent met de kosten, kan je contact opnemen met www.ovpay.nl.