Skip to main content

Wat is er gebeurd?

Op 27 april is er een technische storing ontstaan in het verwerken van reistransacties die zijn gemaakt door middel van reizen met de bankpas (OV-pay). De kern van het probleem is dat bij elke rit nu het instap tarief is gerekend (Bij NS-reizen is dit altijd € 20,00 met OV-pay). Let op, dit is niet alleen bij NS het geval, maar bij alle vervoerders en deze hanteren ook andere instap tarieven. De volledige rit is verder wel goed doorgekomen, meer daarover bij de oplossing. 
 

Hoe wordt dit opgelost?
De verstoring zit alleen in het bedrag en de werkelijke data van de rit die gemaakt is is verder compleet. Dit bekent dat alles automatisch opgelost kan worden in dit geval door de instaptarieven aan te passen naar de werkelijke kosten van de rit zelve. Uiterlijk komende donderdag is de reistransactie voor alle reizigers hersteld, hier hoef je verder niks voor te doen. Indien je onder deze storing valt, zie je nog een verrekening op je bankrekening tegemoet. Afhankelijk van wat de ritprijs moest zijn, is dit een restitutie of een afschrijving. Dat hangt ervan af of de ritprijs minder of meer dan € 20,00 was.  

Een snel voorbeeld: 

Reiziger 1 heeft een rit van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal gemaakt. Dit kost normaal € 11, deze reiziger zal dus nog € 9 terug ontvangen.

Reiziger 2 heeft een rit gemaakt van Eindhoven Centraal naar Deventer. Dit kost normaal € 24,50, deze reiziger zal nog € 4,50 bij betalen bij de correctie.

 

Indien je het niet eens bent met de kosten, kan je contact opnemen met www.ovpay.nl.

Handig, uitgerekend op Koningsdag toen ruim 900.000 mensen OV-pay hebben gebruikt.


Handig, uitgerekend op Koningsdag toen ruim 900.000 mensen OV-pay hebben gebruikt.

Ik denk dat dat ook het probleem was. Systeem kon de hoeveelheid transacties waarschijnlijk niet aan.


Je kunt het in de gaten houden via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht

Vul het NLOV betalingskenmerk in en een bedrag van 20 euro. Je ziet dan de reis/reizen waarvoor die 20 euro is betaald, de werkelijke (gecorrigeerde) kosten en een bedrag met een + of - ervoor. Dit krijg je automatisch terug. Staat er een - voor het laatste bedrag dan moet je nog bijbetalen.


Handig, uitgerekend op Koningsdag toen ruim 900.000 mensen OV-pay hebben gebruikt.

Ik denk dat dat ook het probleem was. Systeem kon de hoeveelheid transacties waarschijnlijk niet aan.

p_6.pintrx_per_maand.pdf 🤓

Op zo'n gemiddelde van ruim 15 miljoen transacties per dag? Lijkt me sterk. 😕 

Waarom 2022 het jaar van OVpay wordt | BNR Nieuwsradio 🤔

We zijn er bijna (youtube.com) 😉

In the year 2024…😇.


@Tijdvoor

De pinpastransacties zullen het probleem niet zijn. Meer waarschijnlijk is dat het backoffice van Translink de berekening van de reiskosten niet kon bijbenen.

Anderzijds, er zijn gemiddeld zo'n 500.000 OV-pay gebruikers per dag, dan is 900.000 nou ook weer niet zo'n extreme piek.


@Tamzin

Vond het wel grappig om de bnr link uit 2022 nogmaals te plaatsen.. Vraag me ondertussen wel af wat dat hele OVpay tot nu toe gekost heeft. 🤑🤑🤑

Zager & Evans - In the Year 2525 - YouTube

 


Hoezee, het wordt automatisch opgelost, wat goed!

Nu nog hetzelfde doen voor reizigers die te veel hebben betaald omdat ze bij een overstap op een geadviseerde route die niet de kortste route is hebben uit- en ingecheckt, dan wordt de transactieverwerking door NS nog eens echt netjes.


Hoezee, het wordt automatisch opgelost, wat goed!

Nu nog hetzelfde doen voor reizigers die te veel hebben betaald omdat ze bij een overstap op een geadviseerde route die niet de kortste route is hebben uit- en ingecheckt, dan wordt de transactieverwerking door NS nog eens echt netjes.

Dat speelt al jaren (zie omreisadviezen Sloterdijk war je soms écht niet aan poortjes ontkomt), en die kan je opsparen voor de Klantenservice.

Bij (om)reisadviezen met een andere vervoerder wordt het nog lastiger, die mag NS niet meer corrigeren en bij die andere vervoerder hoef je ook niet aan te kloppen.


Hoezee, het wordt automatisch opgelost, wat goed!

Nu nog hetzelfde doen voor reizigers die te veel hebben betaald omdat ze bij een overstap op een geadviseerde route die niet de kortste route is hebben uit- en ingecheckt, dan wordt de transactieverwerking door NS nog eens echt netjes.

Dit is een probleem van OV-Pay en dat is een heel andere organisatie dan NS. NS had in dit geval gewoon weer gezegd dat je het zelf maar moeten oplossen natuurlijk. 


Dat speelt al jaren (zie omreisadviezen Sloterdijk war je soms écht niet aan poortjes ontkomt), en die kan je opsparen voor de Klantenservice.

Dat wist ik, vandaar het bruggetje.

Dit is een probleem van OV-Pay en dat is een heel andere organisatie dan NS. NS had in dit geval gewoon weer gezegd dat je het zelf maar moeten oplossen natuurlijk. 

Uiteraard, maar wellicht kunnen NS hier dan toch eens een voorbeeld nemen aan Translink, waar ze n.b. natuurlijk deels eigenaar van zijn.


Wat is er gebeurd?

Op 27 april is er een technische storing ontstaan in het verwerken van reistransacties die zijn gemaakt door middel van reizen met de bankpas (OV-pay). De kern van het probleem is dat bij elke rit nu het instap tarief is gerekend (Bij NS-reizen is dit altijd € 20,00 met OV-pay). Let op, dit is niet alleen bij NS het geval, maar bij alle vervoerders en deze hanteren ook andere instap tarieven. De volledige rit is verder wel goed doorgekomen, meer daarover bij de oplossing. 
 

Hoe wordt dit opgelost?
De verstoring zit alleen in het bedrag en de werkelijke data van de rit die gemaakt is is verder compleet. Dit bekent dat alles automatisch opgelost kan worden in dit geval door de instaptarieven aan te passen naar de werkelijke kosten van de rit zelve. Uiterlijk komende donderdag is de reistransactie voor alle reizigers hersteld, hier hoef je verder niks voor te doen. Indien je onder deze storing valt, zie je nog een verrekening op je bankrekening tegemoet. Afhankelijk van wat de ritprijs moest zijn, is dit een restitutie of een afschrijving. Dat hangt ervan af of de ritprijs minder of meer dan € 20,00 was.  

Een snel voorbeeld: 

Reiziger 1 heeft een rit van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal gemaakt. Dit kost normaal € 11, deze reiziger zal dus nog € 9 terug ontvangen.

Reiziger 2 heeft een rit gemaakt van Eindhoven Centraal naar Deventer. Dit kost normaal € 24,50, deze reiziger zal nog € 4,50 bij betalen bij de correctie.

 

Indien je het niet eens bent met de kosten, kan je contact opnemen met www.ovpay.nl.

Kijk ik hoef geen gradatie ritten ofzo wil Gw graag me 20 euro terug 


Kijk ik hoef geen gradatie ritten ofzo wil Gw graag me 20 euro terug 

 

Uiterlijk komende donderdag is de reistransactie voor alle reizigers hersteld, hier hoef je verder niks voor te doen.

 

 

 


Reageer