Skip to main content

Ja ja, het is mij voorkomen. Portemonnee verloren in de trein…

ID-kaart, bankpas en OV-chipkaart (en 15 cent) verloren…

Ik heb alles natuurlijk gelijk geblokkeerd het enige probleem was dat ik geen manier had om buiten de poortjes te komen van Utrecht Centraal, heb het eerst nog met mijn telefoon geprobeerd, maar daarmee was ik (natuurlijk) niet ingecheckt dus de poortjes gingen niet open.

Tailgaten wilde ik niet dus besloot ik maar een Jongerendagkaart te kopen voor €7,50, achteraf gezien had ik ook een anonieme ov kaart kunnen kopen en daar gelijk mijn tijdelijke reisrecht op kunnen zetten.

Daar wist ik op dat moment alleen nog niks van af (wel van de tijdelijke reisrecht, niet waar je een ov kaart kon kopen).

 

Ik heb ook helemaal niks aan de jongerendagkaart want ik heb dus geen geldig identiteitsbewijs bij me.

Oh en wat fijn dat je sowieso je pasjes kwijt bent ookal wordt je portemonnee gevonden, top regeling…

 

Lang verhaal kort:

Ik weet dat je eenmalig een reis kan vergoeden als je een keer je SRP bent vergeten, maar geldt dit ook voor E-tickets zoals de jongerendagkaart?

Ironisch genoeg ben ik mijn portemonnee verloren door de kaartcontrole ☺️, ik dacht hem in mijn jaszak te doen maar dat bleek dus niet zo…

 

Toch minder kaartcontrole dan maar? 😅


En ja, ik had eventueel personeel aan kunnen spreken binnen de poortjes maar voor je het weet ben ik weer een lekkere lange tijd in discussie met personeel of ik wel echt m'n portemonnee ben verloren en niet gewoon een zwartrijder ben.


Ja hoor, ook een jongerendagkaart is te vergoeden! 🙂 Dit soort dingen zijn de reden waarom ik zelf altijd tweemaal al mijn zakken check voordat ik verder ga. Het is me een keer overkomen vroeger en daarna nooit weer- Hopelijk gaat dit je ook niet weer overkomen Gorott!


Ja hoor, ook een jongerendagkaart is te vergoeden! 🙂 Dit soort dingen zijn de reden waarom ik zelf altijd tweemaal al mijn zakken check voordat ik verder ga. Het is me een keer overkomen vroeger en daarna nooit weer- Hopelijk gaat dit je ook niet weer overkomen Gorott!

Tja, nornaal schrik ik me kapot omdat ik m'n telefoon of portemonnee niet voel in m'n zakken ookal zitten ze er wel en juist net wanneer ik dat gevoel moet hebben, heb ik het niet, ja toen ik eenmaal in Utrecht was 😂.

In iedergeval fijn dat ik toch die €7,95 kan vergoeden toch een kleine verlichting aan deze nogal dure grap 😔...


Was de info-knop op een zuil geen idee?


Was de info-knop op een zuil geen idee?

Wellicht, er waren heel veel ideeën (deze viel er niet onder), mijn aanpak vond ik het beste 😅. Achteraf dan weer niet, maar ik had een bus die ik moest halen.

 

En ik was al te laat want ome NS vond het weer eens leuk om mijn reistijd te verlengen zodat ik extra kon genieten van de geweldige treinreis.

Dus ik had wat haast.

 

Ik mocht wel van geluk spreken dat ik niet gecontroleerd ben in mijn 2e trein...


Wellicht, er waren heel veel ideeën (deze viel er niet onder), mijn aanpak vond ik het beste 😅. Achteraf dan weer niet, maar ik had een bus die ik moest halen.

Als je niet wilde tailgaten had je in plaats van die Jongeren Dagkaart ook een Railrunner kunnen kopen (al zal die niet vergoed worden).

Hoe neem je trouwens een bus met een geblokkeerde rekening? Inchecken met je telefoon zal niet lukken want dan was een poortje ook wel open gegaan. Of had je een e-ticket voor de bus gekocht?


Als je niet wilde tailgaten had je in plaats van die Jongeren Dagkaart ook een Railrunner kunnen kopen (al zal die niet vergoed worden).

Hoe neem je trouwens een bus met een geblokkeerde rekening? Inchecken met je telefoon zal niet lukken want dan was een poortje ook wel open gegaan. Of had je een e-ticket voor de bus gekocht?

De fysieke pas is geblokkeerd de rekening zelf niet. Inchecken met mijn telefoon kon dus wel en gelukkig heb ik net 1 maand een nieuwe telefoon waarbij dat wel kan. (Met mijn vorige telefoon heb ik wat 'aanpassingen' gedaan waardoor betalen met telefoon geblokkeerd was wegens 'beveiligingsproblemen' 🙈)

 

Zelf dacht ik ook nog aan de Railrunner, maar dat voelde dan weer minder 'legaal' en stel ik had een ticket nodig voor de rest van de dag dan had ik die in iedergeval.


Ja hoor, ook een jongerendagkaart is te vergoeden! 🙂 Dit soort dingen zijn de reden waarom ik zelf altijd tweemaal al mijn zakken check voordat ik verder ga. Het is me een keer overkomen vroeger en daarna nooit weer- Hopelijk gaat dit je ook niet weer overkomen Gorott!

Toch niet…

 

Graag reageer ik op uw onderstaande verzoek tot terugbetaling in verband met een verloren of gestolen abonnement. Uw verzoek wijs ik helaas af. U kunt namelijk met Studentenreisrecht geen gebruik maken van deze regeling, omdat u binnen een uur een vervangend reisrecht had kunnen aanvragen. U vindt deze informatie op studentenreisproduct.nl.

Gek genoeg verwijst studentenreisproduct naar NS, van het kastje naar het muurtje dus.


Ik zou het gewoon via NS doen https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Studenten mogen daar eens per jaar een claim indienen, ongeacht of je je kaart kwijt/vergeten bent of dat die doormidden gebroken is. Je hebt door omstandigheden een ander vervoerbewijs gekocht.

Studenten

Heb je een Studentenreisproduct en ben je je OV-chipkaart vergeten? Dan kun je geld terugvragen tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, en maximaal 1 keer per kalenderjaar. 


Ik zou het gewoon via NS doen https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Studenten mogen daar eens per jaar een claim indienen, ongeacht of je je kaart vergeten hebt of dat die verloren/gestolen of doormidden gebroken is. Je hebt door omstandigheden een ander vervoerbewijs gekocht.

Studenten

Heb je een Studentenreisproduct en ben je je OV-chipkaart vergeten? Dan kun je geld terugvragen tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, en maximaal 1 keer per kalenderjaar. 

Ja dat heb ik dus gedaan en kreeg ik dat antwoord…

Of moet ik gewoon een lulverhaal verzinnen 😂.

In plaats van "gestolen/verloren abonnement" gewoon "vergeten abonnement", vergeten ben ik hem anders was ik hem niet verloren. 🙈


Dat moet je zelf weten, maar het gaat er bij mij niet echt in dat je gewoon met je kaart ingecheckt was en om uit te checken kosten hebt gemaakt omdat je op dat moment (of al eerder) je kaart niet meer kon vinden.

Voor tijdelijk reisrecht zul je een anonieme kaart moeten kopen uit een automaat, en die staan buiten de poortjes… en kan je volgens mij niet kopen zonder bankpas (die dus ook verloren was).

En binnen een uur tijdelijk reisrecht regelen mag dan wel zo zijn, maar je moest een bus halen en hebt die Jongeren Dagkaart juist aangeschaft zodat je toch nog iets van geldig/tijdelijk reisrecht had en niet wilde tailgaten (wat op zich niet hoeft als je je meldt bij de infozuil).


Stuur mij maar even een privébericht, Gorott. Als je dan even je gegevens in je profiel aanvult dan los ik het graag voor je op!


Dat moet je zelf weten, maar het gaat er bij mij niet echt in dat je gewoon met je kaart ingecheckt was en om uit te checken kosten hebt gemaakt omdat je op dat moment (of al eerder) je kaart niet meer kon vinden.

Voor tijdelijk reisrecht zul je een anonieme kaart moeten kopen uit een automaat, en die staan buiten de poortjes… en kan je volgens mij niet kopen zonder bankpas (die dus ook verloren was).

Ik dacht dat die ook binnen de poortjes stonden? Maar tegelijkertijd is het ook weer logisch…

Ze hebben het hele verhaal niet en dus denken ze dat ik gewoon lekker thuis zat 🤷‍♂️. Tja, dan had ik inderdaad tijdelijke reisrecht kunnen nemen…

Zover kom ik ook nog wel.

 

'T is alleen krom dat wanneer ik eenmalig zo'n aanvraag doe (waar ik recht op heb) dat het dan wordt afgewezen, omdat er een 'beter' alternatief was.

 

En opnieuw het is mijn woord tegen die van hen, dus ver zal ik niet komen als ik het hele verhaal zal vertellen.

Dan wordt ik neergezet als of een zwartrijder of een meneer die een broodje aap verhaal aan het vertellen is.

 

Stuur mij maar even een privébericht, Gorott. Als je dan even je gegevens in je profiel aanvult dan los ik het graag voor je op!

Gedaan ☺️.


Ik dacht dat die ook binnen de poortjes stonden? Maar tegelijkertijd is het ook weer logisch…

Binnen de poortjes staat alleen automaten waarbij je saldo kan opladen wanneer je saldo te laag is om uit te checken (en je geen automatisch opladen hebt). De automaten met meer mogelijkheden, zoals losse kaartjes of anonieme OV-chipkaarten kopen staan buiten te poortjes. Die anoniemen kaarten zijn ook te koop bij balies van een vervoerder, maar die zullen ook wel buiten de poortjes zijn. Want hoe kom je anders bij zo'n balie binnen de poortjes als je niet al een OV-chipkaart of ander vervoerbewijs hebt?

 


Portemonnee is gevonden... Ik mag lekker naar Nijmegen 😊, Rustig 2 uur rijden.

Betekent dus wel dat ik het juist had en dat ie verloren is in m'n eerste trein: Vlissingen - Zwolle.

Ook leuk, ik moet mijn legitimatiebewijs meenemen maar die heb ik dus niet 😂.

29 September gaat ie naar bureau gevonden voorwerpen, onzettend onhandig want dat valt net in het weekend. Ik kan het dus niet ophalen.


Portemonnee is gevonden... Ik mag lekker naar Nijmegen 😊, Rustig 2 uur rijden.

Betekent dus wel dat ik het juist had en dat ie verloren is in m'n eerste trein: Vlissingen - Zwolle.

Ook leuk, ik moet mijn legitimatiebewijs meenemen maar die heb ik dus niet 😂.

29 September gaat ie naar bureau gevonden voorwerpen, onzettend onhandig want dat valt net in het weekend. Ik kan het dus niet ophalen.

Bij bureau gevonden voorwerpen kun je niets ophalen. Dan gaat het verstuurd worden.


Bij bureau gevonden voorwerpen kun je niets ophalen. Dan gaat het verstuurd worden.

Bedankt, ik heb de email gelezen hoor 😉.


Nijmegen heeft toch geen balie dus weet je zeker dat je daar tot 29 september je portemonnee kan ophalen? Dan zou ik dat zeker doen! Losse gevonden passen worden vernietigd of opgestuurd naar de RDW (rijbewijs) of marechaussee (id-kaart) maar als ze in een portemonnee zitten heb je een goede kans dat je ze gewoon terugkrijgt.


Nijmegen heeft geen balie dus weet je zeker dat je daar voor 29 september je portemonnee kan ophalen? Dan zou ik dat zeker doen! Losse gevonden passen worden vernietigd of opgestuurd naar de RDW (rijbewijs) of marechaussee (id-kaart) maar als ze in een portemonnee zitten heb je een goede kans dat je ze gewoon terugkrijgt.

Ik heb alles al opgegeven als verloren, mijn ID-kaart zou ik dus moeten inleveren bij de gemeente en mijn ov chipkaart kan ook weg. Morgen moet ik werken en zondag heb ik wel tijd, maar of ik er dan zin in heb…

Het is toch een reis van in totaal 4 uur, ik zou er een dagje weg van kunnen maken, maar ik heb eigenlijk al plannen 😅.


Elk normaal ander bedrijf zou weekenden niet meerekenen, als ik tot maandag zou hebben had ik na of voor m'n studie nog even langs Nijmegen kunnen gaan.

 

Ik kan wel om uitstel vragen, maar ik denk niet dat daar ook maar iets mee gedaan wordt.


Volgend probleem, m'n tijdelijk reisrecht verloopt morgen... Ik zal dus vanaf woensdag op eigen kosten moeten reizen aangezien ik nog niks gehoord heb van mijn nieuwe OV-chipkaart (nog niks zichtbaar in de PostNL app bij 'Mijn Post').

€27,90 per reis, dus €55.80 per dag.

Dat is natuurlijk niet te doen, ik overweeg nu om de rest van de tijd thuis te blijven tot ik mijn nieuwe kaart heb, is er een goedkopere tijdelijke optie?


Volgend probleem, m'n tijdelijk reisrecht verloopt morgen... Ik zal dus vanaf woensdag op eigen kosten moeten reizen aangezien ik nog niks gehoord heb van mijn nieuwe OV-chipkaart (nog niks zichtbaar in de PostNL app bij 'Mijn Post').

€27,90 per reis, dus €55.80 per dag.

Dat is natuurlijk niet te doen, ik overweeg nu om de rest van de tijd thuis te blijven tot ik mijn nieuwe kaart heb, is er een goedkopere tijdelijke optie?

Misschien telefonisch contact opnemen met de vraag of zij handmatig kunnen verlengen, als jij kan aantonen dat de nieuwe kaart is aangevraagd? https://www.studentenreisproduct.nl/contact/


Bij mijn weten kan je als student je (7 dagen?) tijdelijk reisrecht op een anonieme kaart gewoon verlengen of opnieuw aanvragen als je je nieuwe kaart nog niet hebt.

Dat zou moeten lukken via 0900 0980 of 030 751 5155 optie 3 (OV-chipkaart) want die doen ook de support voor DUO.

En @Erryt NS had toch ook iets voor je geregeld?


Gorott check je inbox!


Reageer