Skip to main content

Waarom laat de NS routeplanner me van Rotterdam CS naar Zutphen met de ICE rijden (tussen Utrecht en Arnhem) als ik ook gewoon de reguliere NS trein (tussen Utrecht en Nijmegen) kan nemen en dan op dezelfde tijd in Zutphen aankom? Ik heb nu voor niets drie euro uitgegeven aan een toeslag. En de trein is al zo prijzig. Jammer

Met de ICE haal je zo te zien een trein eerder in Arnhem, het is dus wel een snellere reis. Maar de NS zou ook gewoon het reisadvies zonder toeslag moeten tonen, hier is al veel vaker over geklaagd maar helaas tot nu toe zonder resultaat. Gek genoeg wordt wel een nog veel trager advies via Breda getoond, maar niet het toeslagvrije reisadvies via Utrecht en Arnhem op momenten dat de ICE rijdt.


Zolang NS de hoogwaardige reisopties met de ICE niet meer gaat verbergen in de reisplanner is het alleszins prima. Die vreemde keuze van enkele jaren geleden was hoogst dubieus. 


Met de ICE haal je geen trein eerder in Arnhem. De iets snellere reis gaat via Apeldoorn en niet via Arnhem. De planner geeft wel de reis met gewone IC als je de optie 'Verberg treinen met reservering' aanzet.


De ICE bied wel degelijk de snelste reis hier, namelijk 1:42. Als je met dezelfde vertrektijd in Rotterdam wacht op de normale intercity dan kost het je 2:04. Als je volledig met NS intercity’s wilt reizen kan dat in 1:57 maar moet je een kwartier eerder of later weg uit Rotterdam. Een half uur eerder of later kan het via Apeldoorn en de Arriva sneltrein in 1:47 maar die trein rijdt maar eens per uur.


Met de ICE haal je geen trein eerder in Arnhem. 

Wel degelijk, zie bijvoorbeeld dit advies:

Met een aankomst van 12.57 uur in Utrecht is de eerstvolgende reguliere IC die van 13.09 uur, maar die is pas om 13.44 uur in Arnhem dus dan haal je de IC naar Zutphen niet meer.

Het exacte wat TS omschrijft lijkt overigens alleen 's ochtends vroeg voor te komen: de ICE naar München zit in een net iets afwijkend pad en je hebt dus een advies om 7.54 uur vanuit Rotterdam met die ICE waarbij je met de reguliere IC wel dezelfde trein in Arnhem kunt halen. 
De rest van de dag is het op uren met een ICE 23 minuten sneller om wanneer je om xx.20 uit Rotterdam vertrekt in Utrecht over te stappen op een ICE en dan in Arnhem naar Zutphen in vergelijk met de route via Apeldoorn. De planner geeft daar dus de ICE omdat het daadwerkelijk sneller is, want als je dan de reguliere IC naar Arnhem neemt ben je net zo snel als via Apeldoorn met een overstap extra.


Ok I stand corrected goed gevonden. Ik heb alleen naar die rit van de vroege ochtend gekeken.


Reageer