Skip to main content
beantwoord

Werkzaamheden en de NS reisplanner

Geplande werkzaamheden worden meestal ruim van te voren aangekondigd en kun je dan al terugvinden in het overzicht met werkzaamheden. Dat is makkelijk als je ook wilt kijken of dit gevolgen heeft voor je toekomstige treinreis.

Nu wordt de reisplanner minder ruim van te voren bijgewerkt. Ik weet niet of daar een termijn voor staat? Zo ja, welke?

Als ik nu (03-04-2025) bijvoorbeeld een reis plan van Goes naar Rotterdam op zaterdag 17 mei 2025, dan krijg ik het volgende in de reisplanner te zien:

Bovenaan dus de melding: “Door werkzaamheden is de onderstaande dienstregeling anders dan je van ons gewend bent.”

Als je vervolgens klikt op : “Meer informatie” dan krijg je keurig te zien dat er werkzaamheden zijn gepland. In dit geval ook dat er bussen rijden:

Nu weet ik uit ervaring, dat de gegeven reisopties dezelfde zijn als in een normaal weekend. De dienstregeling is dus niet anders dan ik gewend ben. Als ik het zo lees, dan zou ik er vanuit kunnen gaan, dat er voor mijn reis geen wijzigingen zullen zijn. Maar de reisplanner is echter (nog) niet bijgewerkt.

Misschien dat de regel gewijzigd kan worden in: “Door werkzaamheden kan onderstaande dienstregeling anders zijn dan je van ons gewend bent en kan nog wijzigen. Meer informatie”.

Is het mogelijk om dit duidelijker aan te geven? Door bijvoorbeeld bij de omschrijving van de werkzaamheden een extra rubriekje toe te voegen? Als suggestie:

• Reisplanner wordt uiterlijk dd-mm-jjjj bijgewerkt
  • Reisplanner is bijgewerkt

Beste antwoord door Sascha NS

Goedemiddag Op een dag. 

Goede feedback, ik zet het door! Tevens is het zo dat de reisplanner uiterlijk 10 dagen tevoren de geplande reisdatum volledig kloppend dient te zijn.

Bekijk origineel

3 reacties

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 1683 reacties
  • Antwoord
  • 3 april 2025

Goedemiddag Op een dag. 

Goede feedback, ik zet het door! Tevens is het zo dat de reisplanner uiterlijk 10 dagen tevoren de geplande reisdatum volledig kloppend dient te zijn.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 3 april 2025

Er staat omreizen via Breda, of anders inderdaad busvervoer tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht.

De reisplanner is dus nog niet bijgewerkt voor 17 mei, maar in ieder geval staat er alvast dát er werkzaamheden zijn.

• 2102 reacties
  • 3 april 2025

De reisplanner wordt in principe in de nacht van donderdag op vrijdag bijgewerkt met de actuele dienstregeling van de aankomende drie weken. Dus vannacht worden de reisadviezen van 21 t/m 27 april ingeladen. Bij 9292 is men altijd iets sneller, daar is de dienstregeling vaak op woensdag al ingeladen, dus op 9292 kun nu al je reis plannen voor Koningsdag maar bij de NS nog niet.

Soms komt het voor dat treinvervangende bussen pas een week later ingeladen worden, daar komt die termijn van 10 dagen vandaan. Normaal is het dus 17 dagen van te voren voor een maandag en 23 dagen voor de zondag (omdat er een hele week tegelijk beschikbaar komt), maar men hanteert een week marge voor de vervangende bussen die soms wat later zijn. Mijn ervaring is dat de bussen er tegenwoordig meestal wel gewoon al in staan bij de eerste publicatie.