Het Algemeen Dagblad heeft natuurlijk ook wel wat te melden over de IT-storing. Volgens mij is dit wel een artikel wat
Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat de KLM second thoughts krijgt over een eventuele aanstelling van mevrouw Rintel naar aanleiding van de gebeurtenissen van gisteren.
Personeel NS ‘witheet’ om enorme vertraging: ‘Tussen grote steden hadden we kunnen rijden’
‘Witheet’, is het personeel van de NS na de grote vertraging van afgelopen zondag. Volgens FNV Spoor-voorman Henri Janssen hadden treinen met enige aanpassingen veilig kunnen rijden. Al was het maar om mensen tussen grote steden te vervoeren. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) noemt de aanpak van de NS ‘onder de maat’ en wil uitleg.
,,Ik wil van de NS precies horen waarom het hele treinverkeer plat is gelegd en waarom er geen vervangend vervoer is geregeld. Reizigers kregen weinig informatie en geen alternatief en daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat”, zegt de staatssecretaris in een schriftelijke reactie. ,,Ik wil dan ook van de directie van NS weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt.”
Het treinverkeer lag zondag vrijwel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. De NS zei dat het door de omvang van die storing ook niet mogelijk was alternatief vervoer in te zetten, zoals bussen.
FNV Spoor-voorman Henri Janssen zoekt de oorzaak van de chaos in de ver geautomatiseerde systemen van de NS, waardoor medewerkers niks konden uitrichten. Volgens Janssen is er veel onbegrip op de werkvloer: ,,Iedereen is witheet’’, zegt hij. ,,Conducteurs, machinisten, servicemedewerkers; ze voelen zich gepiepeld. Ze worden cynisch van zo’n directie, die alleen aan het bestaande plan kan vasthouden.’’
Verbijsterd
Een dag na de grote IT-storing is Janssen nog altijd verbijsterd dat geen enkele trein reed. Dat had volgens hem wel gekund: ,,Een machinist kan gemakkelijk, op veilige snelheid, tussen grote steden rijden als de beveiligingssystemen maar werken. En dat deden ze. Een veiligheidssysteem zegt heus op tijd ‘stop’ als gevaar dreigt.’’
Janssen wijst op goederentreinen, regionale treinen van andere maatschappijen en internationale treinen, die wél reden. Volgens hem was de oplossing simpel geweest: ,,Je loopt gewoon naar een machinist, en zegt: ‘rijd jij naar Eindhoven’ en roep vervolgens om vanaf welk spoor een trein naar Eindhoven vertrekt. Dan rijd je misschien niet volgens de dienstregeling, maar kan je wel veel mensen helpen. Ik weet zeker dat veel reizigers daar blij mee waren geweest.’’
Wim Eilert, voorzitter van Vakbond voor Rijdend Personeel, kreeg eveneens verontwaardigd NS-personeel aan de telefoon. ,,Mensen vragen zich af of echt álle treinen eruit hadden moeten gegooid. Daar zijn flink wat gefronste wenkbrauwen over. Het was wel heel rigoureus. We hadden ten minste wat stoptreintjes kunnen laten rijden.’’
Systeem lag plat
Volgens de NS was de oplossing niet zo gemakkelijk als de bonden doen voorkomen. ,,Als zulke oplossingen mogelijk waren geweest, hadden we het echt wel gedaan. Er waren een aantal veiligheidschecks die we niet konden uitvoeren’’, zegt een woordvoerder. Er was geen andere mogelijkheid dan het treinverkeer stil te leggen, oordeelde de NS. Het systeem waarin de planningen worden gemaakt lag helemaal plat. ,,Daardoor was volstrekt onduidelijk waar treinen, machinisten en conducteurs zich bevonden. Dan weet je bijvoorbeeld ook niet hoe lang een trein is. Dus dan kan je wel zeggen: ‘ga maar rijden’, maar als een trein te lang is voor een perron, en de deuren gaan open, dan valt een reiziger op het spoor. Aan dat soort veiligheidsproblemen moet je denken.’’