Skip to main content
beantwoord

De extra IC's stops helpen hoogst waarschijnlijk niet maar wel met extra spitstreinen tot aan Nunspeet of Zwolle

• 7 februari 2025
  • 8 reacties
  • 189 Bekeken

Rhido-Jesper

Vrijdag 7 februari 2025

Goedeavond,

Ik heb van een conducteur begrepen dat er in april 2025 weer extra IC’stops gaan komen op station Nijkerk en Harderwijk. Dat helpt eigenlijk niet omdat er meestal Koplopers zou worden ingezet en de treinen raken echt overvol. Voor coronacrisis had mijn vriend ook vaak meegemaakt, want die woont in Amersfoort en moest met de trein richting Zwolle. Wat ik wel nog vroeger van af wist was dat er vanuit Utrecht Centraal extra spitstreinen gingen en dat die treinen tussen Utrecht en Amersfoort als Sneltreinen gingen en vanaf Amersfoort weer als stoptrein tot aan Nunspeet reden. 

Of die treinen toen ook in Putten zou stopten heb ik mijn twijfels hierover. Maar ik denk als op de Veluwelijn toch meer personeel en meer materieel kan worden ingezet dat dit ook een optie is. Dat tussenspoor of dat rangeerspoor bij Nunspeet ligt er hoogstwaarschijnlijk nog steeds maar wordt weinig meer gebruikt. Vroeger waarschijnlijk om die spitstreinen mee te rangeren. Maar ik denk dat nog iets beter en kritischer naar de Veluwelijn kan worden gekeken en ik hoop toch meer treincapaciteit met name vooral in de spits.

Beste antwoord door Sneltram

De spitstrein stopt alleen in Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Niet in Putten en Nunspeet. Er wordt wel gekeerd in Nunspeet. Dat gebeurt inderdaad met een los treinstel. Dat is meer dan voldoende. De huidige 9 bakken in de sprinter zijn eigenlijk te weinig bij de drukste spitstreinen, maar als je de trein langer maakt, heb je een extra conducteur nodig. Met de nieuwe spitstrein heb je ook een conducteur en zelfs een extra machinist nodig, maar verkort je wel de reistijd enorm.

Bekijk origineel

8 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3610 reacties
  • 7 februari 2025

Vanaf de eerste maandag van april gaat er een extra spitstrein rijden met stops Nunspeet, Harderwijk, Putten, Nijkerk en Amersfoort. 's Ochtends drie keer richting Amersfoort en 's middags drie keer terug. Keren gebeurt zoals u schetst op het middenspoor bij Nunspeet.

Dus geen extra stops, maar echt een extra trein.

• 2061 reacties
  • 7 februari 2025

Die spitstrein zal niet heel veel capaciteit hebben, het keerspoor heeft volgens mij geen voorzieningen voor de machinist om veilig uit te kunnen stappen dus daar zal maximaal één treinstel ingezet worden zodat de machinist binnendoor naar de andere cabine kan lopen. Wel zou de NS de sprinter Zwolle - Utrecht binnenkort langer moeten kunnen maken aangezien ProRail diverse perrons op deze lijn heeft verlengd.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3610 reacties
  • 7 februari 2025

Klopt Bemined, maat achter de huidige Sprinter kun je moeilijk nog vier bakken hangen, zelfs met perronverlenging. Dus een extra trein is wel een beetje extra capaciteit in de hyperspits.

• 2061 reacties
  • 7 februari 2025

In de huidige dienstregeling zie je niet meer dan 9 bakken rijden op deze sprinter, met de langere perrons zou je er 12 kwijt moeten kunnen, of met SLT sprinters volgens mij zelfs 14. Dat levert evenveel capaciteit op als de extra sprinter.

Op de langere termijn zal de extra sprinter wel nodig gaan zijn, er wordt ook gestudeerd op een verbeterd keerspoor hiervoor en op termijn zal de spitstrein ook naar Utrecht door moeten gaan rijden. Maar dan ben je wel jaren verder voor de benodigde infrastructuur hiervoor aangelegd is.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 8 februari 2025
Bemined schreef:

In de huidige dienstregeling zie je niet meer dan 9 bakken rijden op deze sprinter, met de langere perrons zou je er 12 kwijt moeten kunnen, of met SLT sprinters volgens mij zelfs 14. Dat levert evenveel capaciteit op als de extra sprinter.

Op de langere termijn zal de extra sprinter wel nodig gaan zijn, er wordt ook gestudeerd op een verbeterd keerspoor hiervoor en op termijn zal de spitstrein ook naar Utrecht door moeten gaan rijden. Maar dan ben je wel jaren verder voor de benodigde infrastructuur hiervoor aangelegd is.

Die spitstreinen komen er alleen vanwege politieke druk. De sprinterlijn Zwolle-Utrecht heeft sinds corona 30% van zijn spitsreizigers verloren, een van hoogste percentages van alle treinseries (veel forensen naar Utrecht en Amsterdam die nu massaal thuis werken). De gewone treinen rijden daarom in de spits niet meer op maximaal mogelijke lengte dus een verlenging daarvan had ook gekund. Wel moet je dan van Zwolle tot Utrecht versterken zodat een pendel wellicht toch efficiënter is.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 8 februari 2025
Bemined schreef:

Die spitstrein zal niet heel veel capaciteit hebben, het keerspoor heeft volgens mij geen voorzieningen voor de machinist om veilig uit te kunnen stappen dus daar zal maximaal één treinstel ingezet worden zodat de machinist binnendoor naar de andere cabine kan lopen. Wel zou de NS de sprinter Zwolle - Utrecht binnenkort langer moeten kunnen maken aangezien ProRail diverse perrons op deze lijn heeft verlengd.

Voor corona was het meestal een los viertje. 

Forum|alt.badge.img
  • Reisleider*
  • 871 reacties
  • Antwoord
  • 8 februari 2025

De spitstrein stopt alleen in Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Niet in Putten en Nunspeet. Er wordt wel gekeerd in Nunspeet. Dat gebeurt inderdaad met een los treinstel. Dat is meer dan voldoende. De huidige 9 bakken in de sprinter zijn eigenlijk te weinig bij de drukste spitstreinen, maar als je de trein langer maakt, heb je een extra conducteur nodig. Met de nieuwe spitstrein heb je ook een conducteur en zelfs een extra machinist nodig, maar verkort je wel de reistijd enorm.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3610 reacties
  • 8 februari 2025
Sneltram schreef:

Dank voor de aanvulling. O ja, Nunspeet en Putten pasten net niet meer in de krappe (ruimte in de) dienstregeling.

Reageer