Goedemiddag Victor_Lubbers. Welkom bij de NS Community.
Ik heb je feedback omtrent het traject doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling.
De conducteur heeft weinig te zeggen over/invloed op de dienstregeling ben ik bang.
Het traject Deventer-Olst is enkelspoor. De trein naar Zwolle moet daardoor in Deventer wachten op de aankomst van de trein uit Zwolle, dat luistert heel nauw en dan heb je al heel gauw een of twee minuten vertraging, Standaard twee minuten later uit Deventer vertrekken brengt de aansluitingen in Zwolle in gevaar.
Daarnaast is het in deze periode erg glad op het spoor, waardoor op veel trajecten kleine vertragingen onvermijdelijk zijn. Dit geldt met name voor trajecten die niet heel vaak worden bereden en/of in bosachtig gebied liggen. Deventer-Olst voldoet aan beide criteria.
Daarnaast is het in deze periode erg glad op het spoor, waardoor op veel trajecten kleine vertragingen onvermijdelijk zijn. Dit geldt met name voor trajecten die niet heel vaak worden bereden en/of in bosachtig gebied liggen. Deventer-Olst voldoet aan beide criteria.
De VIRM's die er rijden hebben er ook -vooral bij het optrekken- merkbaar moeite mee. Met horten en stoten komt het op gang of tot stilstand. Bij het remmen hoor (en voel) je het antiblokkeersysteem overuren draaien.
Helemaal als licht gaat regenen zie je de vertragingen altijd vrij snel oplopen tussen vooral Zutphen en Zwolle.
Vandaag (donderdag) zijn vrijwel alle treinen met vertraging vertrokken van Olst. Zie: https://treinposities.nl/vertrekstaat/olst/2024-11-28
Afgelopen weekend heb ik toevallig zelf dit traject mogen rijden. Helaas is het ook mij niet gelukt om de gewraakte twee minuten vertraging niet op te lopen. Oorzaken: lichte vertraging (ongeveer 1 minuut) opgelopen voor station Deventer wegens een goederentrein die nog door moest wisselen. Hier kwam een tweede minuut vertraging bij omdat mijn conducteur twijfelde over het branden van het vertreklicht op station Deventer (op verreweg de meeste stations knipperen de vertreklichten inmiddels, wat duidelijker is, op station Deventer brandt deze echter nog constant). Station Olst zelf was ontzettend glad, dit was tijdens het remmen goed te merken, maar zeker ook tijdens het optrekken in de richting van Wijhe. Mijn vermoeden is dat hier bepaalde boom/struikgewassen staan die nóg meer invloed hebben op de rails. Ik laat aan de plantenexperts over welk groen dat zou kunnen zijn maar het is een gegeven dat sommige soorten meer invloed hebben dan anderen m.b.t. gladheid.
Afgelopen weekend heb ik toevallig zelf dit traject mogen rijden. Helaas is het ook mij niet gelukt om de gewraakte twee minuten vertraging niet op te lopen. Oorzaken: lichte vertraging (ongeveer 1 minuut) opgelopen voor station Deventer wegens een goederentrein die nog door moest wisselen. Hier kwam een tweede minuut vertraging bij omdat mijn conducteur twijfelde over het branden van het vertreklicht op station Deventer (op verreweg de meeste stations knipperen de vertreklichten inmiddels, wat duidelijker is, op station Deventer brandt deze echter nog constant). Station Olst zelf was ontzettend glad, dit was tijdens het remmen goed te merken, maar zeker ook tijdens het optrekken in de richting van Wijhe. Mijn vermoeden is dat hier bepaalde boom/struikgewassen staan die nóg meer invloed hebben op de rails. Ik laat aan de plantenexperts over welk groen dat zou kunnen zijn maar het is een gegeven dat sommige soorten meer invloed hebben dan anderen m.b.t. gladheid.
Ken de situatie bij station Olst. Je komt dan vanaf Deventer richting Diepenveen (gemeente Deventer) net uit het bosgebied.
Vervelend dat je dan slecht kunt remmen op het gladde spoor met een V-IRM-M. Heeft een DDZ hier minder moeite mee? Wordt DDZ in dienstregeling 2025 op serie 3600 ingezet.
Ik was toevallig gisterenavond ook bij Olst, en ook ik vertrok met 2 minuten vertraging richting Zwolle. Reden: twee vertraagde goederentreinen die bij Deventer in de weg reden. Uiteindelijk wel op tijd in Zwolle aangekomen (en gelukkig was het bij mij niet glad in Olst, tot het bij Wijhe begon te regenen).
Op de terugweg ben ik volgens die pagina van treinposities.nl 1 minuut te laat vertrokken, maar dat is een onjuiste meting. Ik ben precies op tijd aangekomen en weer vertrokken vanaf Olst. De reden dat daar +1 staat is omdat het meetsysteem niet overweg kan met de dienstregeling die in tienden van minuten is gepland. Ik zou om xx:05:54/xx:35:54 aan moeten komen en om xx:06:42/xx:36:42 weer moeten vertrekken. Echter het meetsysteem vind 30 seconden na de hele minuut al te laat, ondanks dat ik precies op de seconde op tijd weer vertrek.
Overigens geldt dit ook voor de andere kant op, naar Zwolle. Als de trein precies volgens de dienstregeling vertrekt, zal er +1 verschijnen in de reisinformatie.
Dus helaas is dit een limitatie in het reisinformatiesysteem in combinatie met het meetsysteem. De treinen die met +1 vertrekken zijn perfect op tijd, de treinen die met +2 vertrekken 30 seconden tot ongeveer een minuut te laat.
@Hanzeboog Elke trein remt slecht bij glad spoor. Dat is nu eenmaal een natuurkundig feit.
Een mooie en korte (Engelstalige) uitleg en demonstratie van dit probleem kan je hier zien op YouTube.
Bij treinposities kan je toch zowel de GPS data (snelheid) als de doorkomsttijden zien?
Einde doorkomst is op de seconde, en betekent dat je al (veel) eerder bent gaan rijden.
Op de live-kaart kun je als je op een rijdende trein klikt, ook in seconden zien wat de eventuele vertraging is van de trein, en datzelfde geldt ook voor de doorkomsttijden bij een treinrit.
De pagina met vertrektijden is het echter wel weer in minuten (ik vermoed aangeleverde informatie van NS?), waardoor er bij ontzettend veel treinen +1 staat (dank voor de uitleg @Julian). De melding erachter “later vertrek” maakt het nog veel erger doen lijken dan het is.
@Hanzeboog, een paar jaar terug reed er ook veel DDZ op deze treinserie. Dan zag je bij regenachtig weer hetzelfde probleem.