Skip to main content
beantwoord

Dienstregelingswijziging?

Forum|alt.badge.img

Vanavond stopte de trein van Zwolle naar Roosendaal één keer niet in Etten-Leur (die 20.15 uit Deventer). Ik zat vanaf Deventer in deze trein. Twee mensen om me heen vroegen waarom de trein niet in Etten-Leur stopte. De conducteur kon er geen antwoord op geven. Zij belde, maar kwam even later terug met de mededeling dat de machinist het ook niet wist. Behalve dat de opdracht was om Etten-Leur gewoon voorbij te rijden. In de planner staat simpel "door een dienstregelingswijziging". Voor Breda werd omgeroepen dat de trein rechtstreeks doorreed naar Roosendaal zonder stop. Mensen voor Etten- Leur graag uitstappen en een halfuur wachten...... de conducteur die verder ging naar Roosendaal had ook geen idee wat er nu was. Waarom kan deze ene trein niet even stoppen, ik zou geen reden kunnen verzinnen en het is raar dat personeel het zelf ook niet weet/geen antwoord krijgt. Je kan je voorstellen dat dit niet bepaald in goede aarde viel. 

Beste antwoord door Bemined

Gorott schreef:

Ik vind een stop van 4 minuten voor Etten-Leur sowieso vrij vreemd, waarom wordt dit gedaan in de avond?

Het is ook niet standaard, alleen afgelopen week kwam het een aantal keren voor. Mogelijk dat men op deze manier een latere aankomst in Roosendaal probeerde te creëren omdat er daar een andere trein in de weg rijdt. Maar een lange stop op zo'n station is dus ongewenst, bij stations met overwegen kun je alleen lange stops plannen als er sprake is van bediende seinen of sleutelkastjes voor de conducteur maar Etten-Leur heeft geen van beide.

Bekijk origineel

18 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2577 reacties
  • 4 april 2025

Omdat het net om deze ene trein gaat, het maakt het niet minder erg als het om de volgende trein zou gaan. 🤷‍♂️

Dan neem ik aan dat er geen ruimte is om te stoppen omdat er iets achter de IC aan rijdt.

Ik zie overigens dat de trein wel gewoon gestopt is te Etten-Leur.

https://treinposities.nl/ritinfo/20250404/3677

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4184 reacties
  • 4 april 2025
Gorott schreef:

Er staat een streep door Etten- Leur op treinposities op die tijd.

Bovendien is de vertrektijd daar normaal om .22  en nu staat er vertrektijd 22.26 met een streep erdoor....

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2577 reacties
  • 4 april 2025
Rene74 schreef:
Gorott schreef:

Er staat een streep door Etten- Leur op treinposities op die tijd.

Bovendien is de vertrektijd daar normaal om .22  en nu staat er vertrektijd 22.26 met een streep erdoor....

Aan de doorkomsttijden is te zien dat de trein 3 minuten stil heeft gestaan in de buurt van Etten-Leur.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4184 reacties
  • 4 april 2025

Ik zie het…. de trein heeft inderdaad een paar minuten ergens bij Etten-Leur stilgestaan, maar niet voor het halteren…. Als je op Treinposities op de blauwe knop “stations waar niet gestopt wordt” drukt , staat Etten-Leur daar ook bij…. blijft de vraag waarom de trein stil zal hebben gestaan zonder mensen in/uit te laten stappen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2577 reacties
  • 5 april 2025
Rene74 schreef:

Ik zie het…. de trein heeft inderdaad een paar minuten ergens bij Etten-Leur stilgestaan, maar niet voor het halteren…. Als je op Treinposities op de blauwe knop “stations waar niet gestopt wordt” drukt , staat Etten-Leur daar ook bij…. blijft de vraag waarom de trein stil zal hebben gestaan zonder mensen in/uit te laten stappen.

Dat het er staat betekent nog niet dat het zo is, volgens mij staan daar gewoon alle stations waar in de dienstregeling niet gestopt wordt, maar soms rijden machinisten niet de dienstregeling volgens planning 😛.

Het kan best zijn dat de machinist gewoon te horen heeft gekregen dat er wel gestopt mocht worden in Etten-Leur of de machinist was het er gewoon niet mee eens 🤣.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1695 reacties
  • 5 april 2025

In de reisplanner stond ie als "rijdt niet" dus daar stoppen had alleen zin voor mensen die niet in de app hadden gekeken en op het station niet naar de vertrekborden.

Immers ga je niet in een trein zitten die volgens de app niet stopt. 😅

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2577 reacties
  • 5 april 2025
JurgenH schreef:

In de reisplanner stond ie als "rijdt niet" dus daar stoppen had alleen zin voor mensen die niet in de app hadden gekeken en op het station niet naar de vertrekborden.

Immers ga je niet in een trein zitten die volgens de app niet stopt. 😅

Er zijn toch altijd wat onwetende mensen die toch in de trein gaan zitten of gaan wachten op de trein op dat desbetreffende station.

Maar goed, in het midden van de avond zullen dat inderdaad niet zoveel mensen zijn. Mocht de machinist toch gestopt hebben op station Etten-Leur dan is dat alleen maar fijn voor de mensen die er niets vanaf wisten, toch?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4184 reacties
  • 5 april 2025

De vraag blijft voor mij de reden waarom deze ene stop eruitgehaald is. Dat blijft heel raar. Mensen moesten in Breda uitstappen en lopen 30 minuten vertraging op door die tijd te moeten wachten op de volgende trein. De trein rijdt verder, staat kennelijk 3 minuten stil in Etten-Leur, ik neem aan met gesloten deuren (anders waren die mensen in Breda niet verzocht de trein te verlaten) en rijdt na 3 minuten stilstand verder naar Roosendaal. En het personeel moet zelf ook maar gissen naar de reden van dit alles betreffende hun "eigen" trein? Heel gek.

• 2102 reacties
  • 5 april 2025

Ik heb wel een vermoeden, als je naar de oorspronkelijke dienstregeling kijkt zie je dat de trein eigenlijk 4 minuten in Etten-Leur had moeten staan. Dat lijkt me niet echt de bedoeling, dan zou de overweg in storing komen te liggen want op dergelijke stations staat de beveiliging geen lange stops toe (als in de overweg sluit altijd zodra de trein langs het perron staat, als de trein dan lang blijft staan valt de overweg in storing). Waarschijnlijk kwam de treindienstleider daar achter (mogelijk omdat de trein van een uur eerder hetzelfde planningsfoutje had) en heeft deze de stop aangepast, maar is dit niet goed doorgekomen in de verschillende systemen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2577 reacties
  • 5 april 2025

Er hoeft niet persé altijd een gedetaileerde reden achter te zitten, omdat dat ook niet altijd kan, mag of hoeft. de enige die het weet is de treindienstleider.

Ik heb ook al een aantal keer meegemaakt dat een trein gewoon stopte en de deuren opende op een station waar dat helemaal niet hoefde. Zelfs een keer op alle stations tussen Vlissingen - Dordrecht, terwijl het om een sneltrein ging. De reden daarvan is nogsteeds een mysterie.

Wellicht ziet dit treindienstleider dit ooit en krijg je antwoord...

• 2102 reacties
  • 5 april 2025

Ik zie dat er al vaker dingen mis zijn gegaan hier afgelopen week, afgelopen donderdag had trein 3673 (uurtje eerder) ook een geplande stop van vier minuten in Etten-Leur, maar toen is men gewoon twee minuten te vroeg vertrokken: https://treinposities.nl/ritinfo/20250403/3673

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2577 reacties
  • 5 april 2025

Ik vind een stop van 4 minuten voor Etten-Leur sowieso vrij vreemd, waarom wordt dit gedaan in de avond?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30133 reacties
  • 5 april 2025

Volgens het (GPS) snelheidsverloop reed de trein van vrijdag om 22:22 nog 34 km/u in Etten-Leur, heeft toen even stilgestaan maar reed om 22:23 alweer 21 km/u, dus dat was een hele korte stop.

De doorkomsttijden zijn wat ruimer, die meetpunten liggen dus een stukje voor en na het station. 

Etten-Leur 22:21:48 22:24:08

Blijft inderdaad de vraag waar die geplande vertrektijd van 22:26 vandaan komt.

• 2102 reacties
  • Antwoord
  • 5 april 2025
Gorott schreef:

Het is ook niet standaard, alleen afgelopen week kwam het een aantal keren voor. Mogelijk dat men op deze manier een latere aankomst in Roosendaal probeerde te creëren omdat er daar een andere trein in de weg rijdt. Maar een lange stop op zo'n station is dus ongewenst, bij stations met overwegen kun je alleen lange stops plannen als er sprake is van bediende seinen of sleutelkastjes voor de conducteur maar Etten-Leur heeft geen van beide.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4184 reacties
  • 5 april 2025

Als er dan toch gestopt wordt, gepland zelfs enkele keren 4 minuten, kan je toch ook mensen in/uit laten stappen?

Vanaf Deventer stond al op de schermen op de perrons " stopt niet in Etten-Leur". Volgens de planning zou hij dus eigenlijk 4 minuten moeten hebben gestopt, ware het niet dat er een streep door stond. Het werd kennelijk een heel korte stilstand zonder in/uitstappers. Hoe dan ook, mensen kunnen weer geld terug bij vertraging aanvragen.

• 2102 reacties
  • 5 april 2025

Het kan zijn dat de systemen van ProRail en de NS niet synchroon liepen, als de treindienstleider het sein wel bediend heeft met de optie ‘stop’ maar de NS de machinist de instructie hebben gegeven niet te stoppen kan het zijn dat de machinist alleen kort gestopt is omdat het sein bij aankomst op rood stond.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30133 reacties
  • 5 april 2025

Och ja (off-topic), Etten-Leur 😥

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 337 reacties
  • 5 april 2025

Bij een vertraging van 30 minuten of meer kunt u een verzoek indienen voor geld terug bij vertraging.