Skip to main content

Ik pendel meerdere keren per week tussen Amersfoort Schothorst en Den Haag Centraal. Ik nam altijd de rechtstreekse trein van 6:34 of 7:34. Die verbinding was - mede - een reden om in dit deel van Amersfoort te komen wonen. 

Met ingang van de nieuwe dienstregeling lijken deze rechtstreekse treinen echter uit de dienstregeling verdwenen. In de app wordt geen melding gemaakt hiervan - dus ik hoop stiekem dat ik het niet goed zie. Ik kan nergens toelichting vinden over deze wijziging.

Kan iemand hier meer over vinden of vertellen? 

Met vriendelijke groet,

Patty

Klopt, de directe verbinding komt helaas te vervallen. Vanaf Schothorst zal de ICD (Intercity Direct) gaan rijden naar Schiphol welke vervolgens via de hogesnelheidslijn door gaat naar Rotterdam en Breda. 

De sprinters vanaf Schothorst bieden een overstap van 10 minuten in Amersfoort c. op de intercity naar Den haag via Utrecht/Gouda. 

Er valt weinig te zeggen. U zult voortaan moeten overstappen. Hoe vervelend ook. 

De directe verbinding vervalt tijdelijk, al is niet bekend hoe lang tijdelijk duurt. NS is voornemens om de HSL-trein het ene halfuur naar Schothorst te laten gaan en het andere halfuur naar Enschede, conform de IC uit Schiphol huidig. Dan komt ook de rechtstreekse trein Schothorst-Den Haag weer terug. Maar dit kan pas wanneer er genoeg ICNG treinstellen zijn én de prestaties op de HSL weer een beetje beter zijn.

Ik pendel meerdere keren per week tussen Amersfoort Schothorst en Den Haag Centraal. Ik nam altijd de rechtstreekse trein van 6:34 of 7:34. Die verbinding was - mede - een reden om in dit deel van Amersfoort te komen wonen. 

Met ingang van de nieuwe dienstregeling lijken deze rechtstreekse treinen echter uit de dienstregeling verdwenen. In de app wordt geen melding gemaakt hiervan - dus ik hoop stiekem dat ik het niet goed zie. Ik kan nergens toelichting vinden over deze wijziging.

Kan iemand hier meer over vinden of vertellen? 

Met vriendelijke groet,

Patty

helaas wordt dat overstappen. ( twee keer per uur overstap van 2 minuten op Amfersfoort CS - zelfde perron )

In december 2025 is NS van plan om de treinen uit Enschede en Amersfoort Schothorst weer zowel naar Den Haag als Schiphol te laat rijden ( alternerende dienstregeling net als in 2024 ).

zie pagina 19 in onderstaande link (plannen van maart 2024 ) {tekst “Herstel alterneren Amersfoort (1x/u Enschede – Schiphol en 1x/u Enschede – Utrecht – Den Haag)”}

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1708955896845/content/assets/ns-nl/over-ns/productiemodel-2025-en-2026.pdf

Er is een petitie opgezet waarmee het in ieder geval mogelijk moet zijn om een signaal af te geven:

Behoud de directe treinverbinding Amersfoort Schothorst - Den Haag CS in 2025 - Petities.nl

Reageer