Skip to main content
beantwoord

ICD Breda-Schothorst

Met de nieuwe 2025 dienstregeling is de route Breda-Schothorst toegevoegd. Tot mijn verbazing rijdt deze niet meer. Ik kan niks terugvinden in werkzaamheden. Wat is met deze dienst gebeurd?

Beste antwoord door Tochjo

De dienstregeling is aangepast vanwege werkzaamheden tussen Delft en Rotterdam. Vanaf vrijdag 28 maart rijden de treinen weer zoals hiervoor.

Bekijk origineel

15 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13139 reacties
  • Antwoord
  • 13 maart 2025

De dienstregeling is aangepast vanwege werkzaamheden tussen Delft en Rotterdam. Vanaf vrijdag 28 maart rijden de treinen weer zoals hiervoor.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 13 maart 2025

Bedankt voor het antwoord. Snap alleen niet waarom er dan minder treinen rijden tussen Breda en Rotterdam, als de trein naar Schothorst wel vanaf Rotterdam vertrekt. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 13 maart 2025
Michaelvbl schreef:

Bedankt voor het antwoord. Snap alleen niet waarom er dan minder treinen rijden tussen Breda en Rotterdam, als de trein naar Schothorst wel vanaf Rotterdam vertrekt. 

Ik vermoed dat het probleem ruimte is op Rotterdam Centraal.

De treinen zullen daar een tijdje stil moeten staan voordat ze weer keren en dat neemt ruimte in beslag.

• 2081 reacties
  • 13 maart 2025

^^ Als het om ruimtegebrek gaat zou je de trein juist wel door moeten laten rijden, een doorgaande trein bezet minder lang een perron dan een kerende trein. Logischer is materieelgebrek, ik denk dat men vanwege de werkzaamheden elders de treinen op de HSL zo lang mogelijk wil maken maar men daarvoor ICNG te kort komt en daarom dit stuk geschrapt heeft.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 13 maart 2025
Tochjo schreef:

Gaat blijkbaar ook om deze:

Amsterdam C X Hoofddorp (minder sprinters)
Hoofddorp - Schiphol Airport X HIlversum (minder sprinters)
Schiphol Airport X Almere C - Lelystad C (minder intercity’s)

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/13997-12-maart-2025-werkzaamheden-schiphol-lelystad-amsterdam-schiphol-hoofddorp-hoofddorp-schiphol-hilversum

Wo 12-3 t/m Vr 14-3

• Intercity direct 1800 Breda - Schothorst wordt omgeleid en stopt niet in Duivendrecht tussen Schiphol Airport en Amersfoort Schothorst (alleen richting Amersfoort Schothorst)

Za 15-3

• Intercity direct 1800 Breda - Schothorst
    • rijdt niet tussen Hoofddorp en Breda
    • wordt omgeleid en stopt niet in Duivendrecht tussen Hoofddorp en Amersfoort Schothorst (alleen richting Amersfoort Schothorst)

Ma 17-3 t/m Wo 26-3

• Intercity direct 1800 Breda - Schothorst stopt niet in Duivendrecht (alleen richting Amersfoort Schothorst)

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13139 reacties
  • 13 maart 2025

Die werkzaamheden zijn donderdag 27 maart voorbij, terwijl die dag er nog steeds een aangepaste dienstregeling geldt voor de Intercity Direct Breda-Amersfoort Schothorst. Kennelijk zijn het daarom de werkzaamheden op Delft-Rotterdam die deze serie raken (ook al hebben de werkzaamheden bij Schiphol nu wel enige invloed op het nog rijdende deel Rotterdam Centraal-Amersfoort Schothorst).

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 13 maart 2025
Tochjo schreef:

Die werkzaamheden zijn donderdag 27 maart voorbij, terwijl die dag er nog steeds een aangepaste dienstregeling geldt voor de Intercity Direct Breda-Amersfoort Schothorst. Kennelijk zijn het daarom de werkzaamheden op Delft-Rotterdam die deze serie raken (ook al hebben de werkzaamheden bij Schiphol nu wel enige invloed op het nog rijdende deel Rotterdam Centraal-Amersfoort Schothorst).

Ja, die rijdt dus niet tussen Breda en Rotterdam. Je kunt met een 1100 of EC naar Rotterdam en dan de ICd maar via Den Bosch en Utrecht is sneller.

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13139 reacties
  • 13 maart 2025
Robert B schreef:

Ja, die rijdt dus niet tussen Breda en Rotterdam.

Ja, maar dat komt dus niet (altijd) door de werkzaamheden bij Schiphol, anders zou er 27 maart wel weer op dit traject gereden worden.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 18 maart 2025
Bemined schreef:

^^ Als het om ruimtegebrek gaat zou je de trein juist wel door moeten laten rijden, een doorgaande trein bezet minder lang een perron dan een kerende trein. Logischer is materieelgebrek, ik denk dat men vanwege de werkzaamheden elders de treinen op de HSL zo lang mogelijk wil maken maar men daarvoor ICNG te kort komt en daarom dit stuk geschrapt heeft.

Komt wel overeen met de feit dat de laatste tijd op dit traject de treinen elke keer te kort zijn. Persoonlijk vind ik het schandalig dat je het zo slecht voor elkaar hebt. Treinen zijn elke keer overvol en een slap excuus wordt gebruikt om het goed te praten. 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4065 reacties
  • 18 maart 2025

Ik vermoed wel eens dat er bewust korte treinen ingezet worden als bezuinigingsmaatregel. Elke keer als je op een druk perron staat en er komt zo'n kort treintje aanrijden. Dat kan toch niet waar zijn???

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 18 maart 2025

Of er zijn gewoon nogsteeds niet genoeg ICNG treinstellen.

Maar dat is dan weer een 'slap excuus'.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4164 reacties
  • 18 maart 2025

Er zijn van die trajecten die om de haverklap aangepast /slechts deels het traject rijden vanwege de eeuwigdurende werkzaamheden. Het traject Eindhoven - Den Haag is daar een goed voorbeeld van. ICNG is er te weinig. Uitleg daarover is al vaak gegeven, maar wat schiet je er als reiziger mee op? Jij moet gewoon reizen. De trein Eindhoven - Den Haag is vaak zo vol dat er in Tilburg al gestaan moet worden, ook in de daluren en ook in de 1e klas die dan al snel bevolkt wordt door reizigers met 2e klasvervoerbewijs. In Breda stappen veel mensen uit, maar nog meer stappen er weer in. En dan maar schuifelen en duwen door de trein door al die deurtjes. Al meerdere malen aan den lijve ondervonden. Ik kan me voorstellen dat mensen gaan morren gezien de tarieven, iets met prijs/kwaliteitverhouding. Je betaalt in feite dan wel alleen voor vervoer en niet voor een stoel, maar toch: in de daluren verwacht je toch wel bijna altijd een zitplaats. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 18 maart 2025

En... wat kan NS er nu nog aan veranderen? 🤔

Het probleem dat nu speelt, is wel het gevolg van de keuzes die de NS eerder heeft gemaakt, maar we zijn inmiddels al zo ver dat dat niet meer teruggedraaid kan worden.

Al is het probleem ook weer niet volledig aan de NS te wijten. Had de uitrol van de ICNG wel volgens planning verlopen, dan hadden ze nu in ieder geval dit probleem niet.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4065 reacties
  • 18 maart 2025

Maar wij kunnen NS hier wel op aanspreken. Zij zijn verantwoordelijk. 

• Intercity
  • 17 reacties
  • 18 maart 2025

Ik heb er weinig vertrouwen in dat NS hier op korte termijn iets aan gaat doen, tussen Hilversum en Amsterdam Zuid ook continue uitval, vertaging en te korte treinen. Nu in de ochtendspits bijna standaard nog maar 8 bakken ICNG, het wordt eerder slechter dan beter.. Heb al meerdere malen geklaagd bij NS, maar dat heeft ook geen enkele zin. 

Reageer