Skip to main content
beantwoord

Roosendaal aansluiting grote steden Zeeland

• Reisadviseur**
  • 81 reacties

Mijn vraag is waarom de trein uit Brabant om .03 aankomt, en de IC naar Zeeland ook om .03 vertrekt. Waarom kon dit niet optimaler worden geregeld? Er is wel een Sprinter om .08 dus in die zin een prima aansluiting, maar de tijdwinst die de IC zou opleveren is er voor de mensen uit de Brabant-trein niet.

Beste antwoord door Gorott

Komt volgens mij voornamelijk doordat alles krap op elkaar zit in Roosendaal qua tijd. (Of iets met ruimte)

De IC moet sowieso op tijd vertrekken om genoeg ruimte te bewaren tussen de sprinter en IC tot aan Rilland-Bath, je zult de sprinter daarom ook bijna nooit voor de IC zien vertrekken.

En de IC vanuit Zwolle kan niet eerder aankomen door de beschikbare ruimte in Breda.

Je zou de sprinter en IC een paar minuten kunnen opschuiven, maar volgens mij kan dit ook niet (ivm met goederenvervoer?)

In 2026 wordt de sprinter gekoppeld met de IC richting Zwolle, daar heb jij dan wel niet zoveel aan, maar toch fijn 😁.

Bekijk origineel

8 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • Antwoord
  • 6 maart 2025

Komt volgens mij voornamelijk doordat alles krap op elkaar zit in Roosendaal qua tijd. (Of iets met ruimte)

De IC moet sowieso op tijd vertrekken om genoeg ruimte te bewaren tussen de sprinter en IC tot aan Rilland-Bath, je zult de sprinter daarom ook bijna nooit voor de IC zien vertrekken.

En de IC vanuit Zwolle kan niet eerder aankomen door de beschikbare ruimte in Breda.

Je zou de sprinter en IC een paar minuten kunnen opschuiven, maar volgens mij kan dit ook niet (ivm met goederenvervoer?)

In 2026 wordt de sprinter gekoppeld met de IC richting Zwolle, daar heb jij dan wel niet zoveel aan, maar toch fijn 😁.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 7 maart 2025

Welke grote steden zijn er in Zeeland???

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 7 maart 2025

Wie zegt dat?

• Intercity
  • 356 reacties
  • 7 maart 2025
Tamzin schreef:

Welke grote steden zijn er in Zeeland???

Vlissingen, Middelburg en Goes zal hij bedoelen. En het is idd belachelijk dat die 'snelle’IC niet op de treinen vanuit Brabant aansluit. Ik geloof best dat het logistiek allemaal vrij krap is in Roosendaal, maar met een beetje goede wil moet dat best te regelen zijn. Ik denk dat het voor NS gewoon geen prioriteit heeft, die denken daar dat iedereen naar de randstad wil en hebben geen idee dat er ook best veel mensen zijn (misschien nog wel meer) die tussen de Brabantse steden en de grote Zeeuwse plaatsen reizen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 7 maart 2025

Het lijkt me nogal vreemd dat de dienstregeling moet worden aangepast alleen omdat men niet 15 minuten langer in de trein wil zitten.

Overigens heeft de IC vanuit Amsterdam vaak genoeg vertraging waardoor de overstap wel haalbaar is.

Dit gaat verder dan alleen Roosendaal, want de intercity rijdt door tot Amsterdam en de andere tot Zwolle. Dus je treft hiermee veel meer reizigers dan alleen die uit Zeeland.

• Intercity
  • 356 reacties
  • 7 maart 2025
Gorott schreef:

Het lijkt me nogal vreemd dat de dienstregeling moet worden aangepast alleen omdat men niet 15 minuten langer in de trein wil zitten.

Met die argumentatie had die extra intercity überhaupt niet aan de dienstregeling toegevoegd hoeven worden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 7 maart 2025
dorae_mon schreef:
Gorott schreef:

Met die argumentatie had die extra intercity überhaupt niet aan de dienstregeling toegevoegd hoeven worden.

Er zijn meer redenen waarom er een extra intercity kan rijden dan alleen tijdswinst.

De extra trein bied bijvoorbeeld meer reisopties.

Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 553 reacties
  • 9 maart 2025
Melake schreef:

Mijn vraag is waarom de trein uit Brabant om .03 aankomt, en de IC naar Zeeland ook om .03 vertrekt. Waarom kon dit niet optimaler worden geregeld? Er is wel een Sprinter om .08 dus in die zin een prima aansluiting, maar de tijdwinst die de IC zou opleveren is er voor de mensen uit de Brabant-trein niet.

Die intercity vertrekt om '03 uit Roosendaal omdat anders de reistijd vanuit de Randstad te lang wordt.  In de jaren daarvoor werd geklaagd over de lange haltering op station Roosendaal.

Reageer