Skip to main content

Met de nieuwe dienstregeling in december keert de intercity in de spits tussen Alkmaar en Haarlem terug. Overstap van 17(!) min in Haarlem maakt dat de tijdwinst bijna meteen weer verdwijnt als je naar Den Haag moet. En in Haarlem stap je bovendien alsnog in de trein uit Sloterdijk (huidige intercity verbinding) die dan al over-overvol zit.
 

Er verbetert dus niets! Of erger: nu is de sprinterverbinding Heiloo-Den Haag ook prima, maar die overstap wordt straks 32(!) minuten op Haarlem, dus dat is geen optie meer.
 

De nieuwe intercity is leuk voor reizigers Alkmaar-Haarlem, maar zou vooral ook tijdwinst kunnen opleveren voor mensen die door moeten naar Den Haag (veel!!!).
 

MAAR NEE! Wie bedenkt dit?

De hele dienstregeling in het gebied tussrn Amsterdam, Den Haag en Rotterdam verandert noodgedwongen omdat de capaciteit van Amsterdam Centraal fors wordt ingekrompen. 

De directe aansluiting in Haarlem vanuit Kennemerland gaat voortaan naar Leiden, Hollands Spoor en Rotterdam Centraal. Ik weet niet of Hollands Spoor voor u een redelijk alternatief is. Zo niet dan kunt u wel nog met een extra overstap in Leiden naar Den Haag Centraal

Reizigers naar Den Haag Centraal worden er inderdaad slechter van, die naar Rotterdam gaan er juist op vooruit.


Geen idee waar je dit ziet, maar de overstap in Haarlem is 4 minuten, niet 17.


4 minuten overstap is op de 2300, dus naar Den Haag HS. 17 minuten op de 2100 naar Den Haag Centraal.

Al kan je bij die eerste in Leiden weer in 5 minuten overstappen op de 3100 naar Den Haag Centraal. Dat halveert de totale overstaptijd al.


4 minuten overstap is op de 2300, dus naar Den Haag HS. 17 minuten op de 2100 naar Den Haag Centraal.

Al kan je bij die eerste in Leiden weer in 5 minuten overstappen op de 3100 naar Den Haag Centraal. Dat halveert de totale overstaptijd al.

En ik neem aan dat beide treinen vanaf Leiden weer gelijk vertrekken naar Den Haag. Dus je hebt maar 4 minuten extra reistijd. Dit is toch al een hele tijd zo. IC Alkmaar-Haarlem overstappen in Haarlem op de trein naar Vlissingen en vervolgens in Leiden overstappen op de trein naar Den Haag Centraal. Heel lang geleden ging de trein van Hoorn naar Den Haag maar dat is al een jaar of 10 niet meer zo.


Nee, de treinen vertrekken niet meer gelijk uit Leiden maar gaan voortaan achter elkaar aan. Dus in vergelijking met de oude dienstregeling van 2022 ben je nu 3 minuten langer onderweg.


De overstap naar de trein naar Rotterdam (en Den Haag NOI, alternatief voor Den Haag Centraal) wordt 4 min op Haarlem (nu 10 min). Dat ga je de helft van de keren niet halen… er is zo vaak 1-2-3 minuten vertraging.
 

Extra overstap in Leiden is mogelijk, maar dat is in de praktijk verschrikkelijk en kiest niemand (in-uit-in-uit, vaak geen zitplaats na overstap). Dus deze spitsintercity verbetert echt alleen iets voor mensen uit Noord Holland die naar Haarlem reizen. Voor iedereen die naar Zuid Holland reist verbetert er niets: de bestaande verbinding én omweg over Sloterdijk blijft de beste. Of eigenlijk is het voor deze reizigers zelfs een forse achteruitgang zonder de extra optie van een sprinterverbinding (gek genoeg bijna even snel, want geen omweg, én altijd zitplaats).


Extra overstap in Leiden is mogelijk, maar dat is in de praktijk verschrikkelijk en kiest niemand (in-uit-in-uit). 

Waarom niet? Lijkt mij dat je zo snel mogelijk thuis wil komen en dat kan, door via Leiden te reizen.

Misschien moet je het dan toch maar overwegen, want veranderen zal het niet en het halveert toch je tijd.


Ik ben allang blij dat je iig vanaf Alkmaar naar Haarlem sneller kan. Dat is al een flinke verbetering.

En begrijp ik nu dat qua tijd de verbinding naar Den Haag gelijk blijft aan nu?

Eerlijk gezegd pak ik wel eens die extra Leiden overstap als ik naar Den Haag CS moet.  


Een keuze voor een dienstregeling hangt niet alleen af van reistijd, maar net zo goed van aantal keer overstappen (meer dan 1 is echt vervelend) en mogelijkheid voor zitplaats. Niet alleen voor het comfort, maar ook als je nog iets wilt werken.  


Dat begrijp ik. Volgens mij is er nog steeds een optie om wel op Haarlem te wachten en ben je alsnog sneller in Den Haag dan met de sprinter combinatie. Dus in de ogen van NS wordt je prima bediend, helaas.... 

En als je het als werktijd mag tellen, dan heb je alsnog je tijdswinst doordat die tijd niet op kantoor hoeft? Of werkt dat anders bij jullie?


Een keuze voor een dienstregeling hangt niet alleen af van reistijd, maar net zo goed van aantal keer overstappen (meer dan 1 is echt vervelend) en mogelijkheid voor zitplaats. Niet alleen voor het comfort, maar ook als je nog iets wilt werken.  

Als de reisplanner adviseert om 2 keer over te stappen omdat ik anders een halfuur moet wachten (wat ik elke vrijdag krijg) kies ik voor 2 keer overstappen en niet het wachten.

De enige reden waarom ik niet voor de 2 keer overstappen zou kiezen is omdat ik moet rennen in Roosendaal.


Als er meer forenzen Alkmaar-Den Haag er zo over denken als ik en over Sloterdijk blijven reizen (om niet 17 minuten te kleumen op Haarlem en vervolgens vaak geen zitplaats te vinden OF te gokken op het halen van de krappe overstap van 4 minuten op Haarlem met nog een extra overstap op Leiden waarna iedereen altijd moet staan)…

dan wordt die spits intercity heel leeg.. En zal deze ook snel weer verdwijnen. Want ik kan mij niet voorstellen dat alleen forenzen Alkmaar-Haarlem voldoende zijn om deze trein rendabel te maken.


Als er meer forenzen Alkmaar-Den Haag er zo over denken als ik en over Sloterdijk blijven reizen (om niet 17 minuten te kleumen op Haarlem en vervolgens vaak geen zitplaats te vinden 

Veel overstappers zullen sowieso naar Leiden (uni), Hollands Spoor, Delft (uni) of Rotterdam gaan. De vraag is hoeveel er naar Dan Haag Centraal gaan en voor wie Hollands Spoor of overstappen in Leiden geen optie is.

 

dan wordt die spits intercity heel leeg.. En zal deze ook snel weer verdwijnen. Want ik kan mij niet voorstellen dat alleen forenzen Alkmaar-Haarlem voldoende zijn om deze trein rendabel te maken.

Ik denk dat het grootste deel van de reizigers uit de regio Alkmaar sowieso niet verder gaat dan Haarlem. Uit de tijd dat de intercity uit Alkmaar nog doorreed naar Den Haag herinner ik me nog dat die bij aankomst in Haarlem altijd voor een groot deel leegliep. 

Het aantal forensen over grote afstanden is procentueel niet zo groot, zeker nu juist die groep kilometervreters tegenwoordig grotendeels thuiswerkt. Iemand die dagelijks fysiek in Den Haag aanwezig moet zijn zal niet gauw op grote afstand in een ook nog relatief dure plaats als Heiloo gaan wonen.


Als er meer forenzen Alkmaar-Den Haag er zo over denken als ik en over Sloterdijk blijven reizen (om niet 17 minuten te kleumen op Haarlem en vervolgens vaak geen zitplaats te vinden OF te gokken op het halen van de krappe overstap van 4 minuten op Haarlem met nog een extra overstap op Leiden waarna iedereen altijd moet staan)…

dan wordt die spits intercity heel leeg.. En zal deze ook snel weer verdwijnen. Want ik kan mij niet voorstellen dat alleen forenzen Alkmaar-Haarlem voldoende zijn om deze trein rendabel te maken.

Toen die nog reed in 2019/2020, kwam ik vaak 20 min voor tijd op station Haarlem. De spitsic naaar Alkmaae zat toen vaak erg vol en de trein uit Den Haag kwam later pas aan. 


Reageer