Skip to main content

Verslechtering dienstregeling Groningen-Den Haag

Ik reis elke za van Groningen naar Den Haag en weer terug. In oude dienstregeling vrijwel nooit een probleem. 09.48u vertrek - 12.25u op DH CS. Sinds nieuwe dienstregeling tot april precies 2x(!) directe verbinding gehad. Nu standaard 1 of 2 x overstappen en min. 20 minuten later in Den Haag (overstap tot nu toe in Hoogeveen, Zwolle, Utrecht, Amersfoort, Gouda). Vaak blijkt via Schiphol sneller! Maar dat is overstap ook steeds ergens anders. Tot nu toe o.a. via Weesp, Schiphol, Duyvendrecht, A'dam Zuid, Leiden. NS maakt belofte van betere dienstregeling totaal niet waar!

23 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3783 reacties
  • 5 april 2025

Dienstregelingen worden gemaakt voor grote aantallen reizigers. U bent denk ik de enige die dagelijks tussen Groningen en Den Haag reist.

NS kan daar geen rekening mee houden. U heeft in het verleden geluk gehad dat er een rechtstreekse verbinding was. Nu is die er dus niet meer. Ik zelf zou dichter bij mijn werk gaan wonen.

henkputs
  • Reisleider**
  • 216 reacties
  • 5 april 2025

De rechtstreekse treinen Groningen - Den Haag C gaan nu via Utrecht (zoals tot 6 december 2012) en vertrekken elk uur om 18 minuten over het uur. Ze zijn een paar minuten sneller dan via Lelystad, dat is een kleine verbetering, maar ja, werk aan het spoor…
Vorig weekend (29-30 maart 2025) tussen Groningen en Hoogeveen, dit weekend (5-6 april 2025) tussen Gouda en Den Haag Centraal. Irritant zeker, ook voor mij, vooral als je koffers moet sjouwen, maar er komen vast weer weekenden waarin alleen elders aan het spoor wordt gewerkt.

• 2102 reacties
  • 5 april 2025

Er zijn zo te zien 7 weekenden met werkzaamheden geweest op deze route tot nu toe. Dat is vaak, maar niet zo vaak als hier gesuggereerd wordt. Op zo'n lange lijn zal je statistisch gezien ook vaker last hebben van werkzaamheden.

Dat je standaard moet overstappen komt omdat de rechtstreekse treinen naar Den Haag in de nieuwe dienstregeling in het andere halve uur rijden, vroeger waren de treinen van :48 rechtstreeks, nu die van :18. Als je op de oude tijd wil of moet blijven reizen heb je dan een andere overstap, kun je een half uur eerder of later weg dan kun je wel blijven zitten.

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 5 april 2025
henkputs schreef:

De rechtstreekse treinen Groningen - Den Haag C gaan nu via Utrecht (zoals tot 6 december 2012) en vertrekken elk uur om 18 minuten over het uur. Ze zijn een paar minuten sneller dan via Lelystad, dat is een kleine verbetering, maar ja, werk aan het spoor…
Vorig weekend (29-30 maart 2025) tussen Groningen en Hoogeveen, dit weekend (5-6 april 2025) tussen Gouda en Den Haag Centraal. Irritant zeker, ook voor mij, vooral als je koffers moet sjouwen, maar er komen vast weer weekenden waarin alleen elders aan het spoor wordt gewerkt.

Die werkzaamheden waren er ook op za 15 en 22 feb. en 1 maart. Den Haag CS was toen alleen bereikbaar via Schiphol of Rotterdam of met sprinter v.a. Utrecht. 

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 328 reacties
  • 5 april 2025
Henkpeetersen schreef:

U bent denk ik de enige die dagelijks tussen Groningen en Den Haag reist. NS kan daar geen rekening mee houden.

Dit moet een grap zijn. Probeer het eens opnieuw met wat meer humor?

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 5 april 2025
Bemined schreef:

Er zijn zo te zien 7 weekenden met werkzaamheden geweest op deze route tot nu toe. Dat is vaak, maar niet zo vaak als hier gesuggereerd wordt. Op zo'n lange lijn zal je statistisch gezien ook vaker last hebben van werkzaamheden.

Dat je standaard moet overstappen komt omdat de rechtstreekse treinen naar Den Haag in de nieuwe dienstregeling in het andere halve uur rijden, vroeger waren de treinen van :48 rechtstreeks, nu die van :18. Als je op de oude tijd wil of moet blijven reizen heb je dan een andere overstap, kun je een half uur eerder of later weg dan kun je wel blijven 

Verduidelijking van m'n vorige bericht. Nu "standaard" (mijn indruk iig, zie lijst vertragingen) 1 of 2x extra overstappen. Bovenop de toch alle irritante (vs oude dienstregeling, als je op zelfde tijdstip in DH moet zijn) overstap in Zwolle. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25126 reacties
  • 5 april 2025

U bent denk ik de enige die dagelijks tussen Groningen en Den Haag reist.

Bommel heeft het jaren gedaan, altijd een keer per uur een rechtstreekse verbinding. Een tijdlang zelfs in Franse Corailrijtuigen - met koffie, krantje en croissantje. 😇

Onderschat het belang van snelle comfortabele verbindingen van en naar het westen, dan wel noorden, oosten en zuiden, dus niet. Ik was niet de enige, het was een goed gevulde Corail-trein. Het was te duur helaas. Zes, toen nog, gulden extra per rit telt wel aan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3783 reacties
  • 6 april 2025
EUreiziger24 schreef:
Henkpeetersen schreef:

U bent denk ik de enige die dagelijks tussen Groningen en Den Haag reist. NS kan daar geen rekening mee houden.

2 uur en 34 minuten voor woon-werkverkeer vind ik absurd zeker in Nederland. als je dan nog 8 uur moet werken ben je 13 uur zoet. Maar goed er zijn dus blijkbaar mensen die dat wel doen. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25126 reacties
  • 6 april 2025

Veel mensen willen niet in West-Nederland wonen, al snappen veel. mensen in dit landsdeel dat helemaal niet, maar een regeling met vier dagen werken  helpt wel. Veel werk kan ook in de trein worden gedaan. Dat het tijdrovend is, is helder.

In deze trein zit veelal ook geen forenzenverkeer dat die afstand aflegt. Wat ik wel doe is pleiten voor comfortabele, snelle en directe verbindingen. Overstappen en elke keer maar weer afwachten of de aansluiting gehaald wordt, is bepaald onrustig voor de peace of mind. Bommel neemt als het even kan een rechtstreekse trein zonder overstap. Moeten overstappen is vooral hinderlijk bij deze verbindingen en ik vind dat je dat je dat juist niet moet bagatelliseren.

Rotterdam-Parijs of Amsterdam-Frankfurt is om die reden toch ook een zegen? Er werken veertigduizend Nederlanders in Frankfurt, voor hen overigens meestal Bankfurt.😀

Een belangrijk doel van de Lelylijn is dat de reistijd verkort wordt en zowel Groningen maar juist ook Heerenveen aantrekkelijker worden om de overvolle Randstad te ontlasten. De randstedelijke lobby is effectiever om een lijn binnen Amsterdam te bevoordelen.

• Koploper****
  • 20361 reacties
  • 6 april 2025
Henkpeetersen schreef:

Dienstregelingen worden gemaakt voor grote aantallen reizigers. U bent denk ik de enige die dagelijks tussen Groningen en Den Haag reist.

@Halhalo34 reist iedere zaterdag van Groningen naar Den Haag, niet iedere dag.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3783 reacties
  • 6 april 2025
Tamzin schreef:
Henkpeetersen schreef:

Ik zie het nu. Ik las iedere dag en had niet gezien dat hij zaterdag had afgekort naar za. Als je in het weekend reis=t dan weet je ook dat er heel vaak werkzaamheden zijn. Zeker als je zo'n lang traject reist heb je bijna elke week wel ergens last. Daar moet je dan ook rekening mee houden.

Ik heb gisteren bijna de hele dag in de trein gezeten en de eerste reactie ook op de telefoon getypt. Lettertjes zijn wat kleiner op de telefoon en vandaar waarschijnlijk dat ik iedere dag heb gelezen en niet iedere za(terdag).

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25126 reacties
  • 6 april 2025

Ach, de natuur is genadig. Tegen de tijd dat onze vrouwen rimpeltjes krijgen, hebben wij een leesbril nodig. 😇

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2579 reacties
  • 6 april 2025

Als ik val, geef ik altijd de zwaartekracht de schuld. 

Het zal nooit aan mij liggen. 😛

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 328 reacties
  • 6 april 2025
Henkpeetersen schreef:
EUreiziger24 schreef:
Henkpeetersen schreef:

2 uur en 34 minuten voor woon-werkverkeer vind ik absurd zeker in Nederland.

Hoezo? En waarom zo specifiek in Nederland? NS reed niet voor niets jarenlang een speciale trein op deze route, die extra 1e klas service aanbood. Laat NS weer eens wat doen voor de langeafstandsreiziger. De reden dat er weinig lange reizen gemaakt worden is omdat het niet aantrekkelijk gemaakt wordt, maar met de huidige woningmarkt en economische vooruitzichten heeft men steeds minder keus. 

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 6 april 2025
Henkpeetersen schreef:
EUreiziger24 schreef:
Henkpeetersen schreef:

2 uur en 34 minuten voor woon-werkverkeer vind ik absurd zeker in Nederland. als je dan nog 8 uur moet werken ben je 13 uur zoet. Maar goed er zijn dus blijkbaar mensen die dat wel doen. 

Volgens mij heb je het oorspronkelijke bericht niet gelezen -die gaat over het reizen op zaterdag. En er staat nergens of/dat dit woon-werkverkeer betreft.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30133 reacties
  • 6 april 2025
Halhalo34 schreef:

Volgens mij heb je het oorspronkelijke bericht niet gelezen -die gaat over het reizen op zaterdag. En er staat nergens of/dat dit woon-werkverkeer betreft.

Moet toegeven dat ik in eerste instantie ook ‘elke dag’ i.p.v. ‘elke za’ las 😅

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 6 april 2025
Henkpeetersen schreef:
Tamzin schreef:
Henkpeetersen schreef:

Ik zie het nu. Ik las iedere dag en had niet gezien dat hij zaterdag had afgekort naar za. Als je in het weekend reis=t dan weet je ook dat er heel vaak werkzaamheden zijn. Zeker als je zo'n lang traject reist heb je bijna elke week wel ergens last. Daar moet je dan ook rekening mee houden.

Ik heb gisteren bijna de hele dag in de trein gezeten en de eerste reactie ook op de telefoon getypt. Lettertjes zijn wat kleiner op de telefoon en vandaar waarschijnlijk dat ik iedere dag heb gelezen en niet iedere za(terdag).

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 6 april 2025
Henkpeetersen schreef:
Tamzin schreef:
Henkpeetersen schreef:

In reactie op bericht Henkpeetersen. Dat is onzin. Ik doe dit al een paar jaar en onder oude dienstregeling was dit (enkele malen overstappen en +20 min in DH) de uitzondering. Sinds de nieuwe dienstregeling en zeker de afgelopen 2 mnd is het eerder de regel. Dit betekent elke week weer een andere route, risico afspraken te missen, een uur langer (heen en terug) reizen. Waarom als NS de directe verbinding via Schiphol eruit halen als deze route (nu met extra overstappen!) vaak sneller blijkt? En als je dit doet, kan de NS dan tenminste garanderen dat de overgebleven directe verbinding (e.v.t met 1 overstap in Zwolle) via Utrecht op za. geen 'puinhoop' is? 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30133 reacties
  • 6 april 2025

Ik denk toch dat het met (bijna elk weekend) werkzaamheden te maken heeft, en rond Amsterdam zijn die redelijk ingrijpend en langdurig.

Groningen - Den Haag zou prima moeten kunnen via Utrecht, met wellicht een (korte) extra overstap in Zwolle, Amersfoort of waar dan ook (misschien wel Almere als je via Schiphol wilt).

Reizigers uit Enschede hebben hetzelfde voor naar Schiphol (een overstap terwijl het eerst rechtsreeks kon). Extra reistijd is er niet of amper, en mét overstap is het soms zelfs sneller.

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 6 april 2025
Robert B schreef:

Ik denk toch dat het met (bijna elk weekend) werkzaamheden te maken heeft, en rond Amsterdam zijn die redelijk ingrijpend en langdurig.

Groningen - Den Haag zou prima moeten kunnen via Utrecht, met wellicht een (korte) extra overstap in Zwolle, Amersfoort of waar dan ook (misschien wel Almere als je via Schiphol wilt).

Reizigers uit Enschede hebben hetzelfde voor naar Schiphol (een overstap terwijl het eerst rechtsreeks kon). Extra reistijd is er niet of amper, en mét overstap is het soms zelfs sneller.

Wat er nu misgaat iig op zaterdag op verbinding Grn-Den Haag bewijst volgens mij precies de toegevoegde waarde 2 verbindingen. Als er op 1 traject werkzaamheden zijn, kun je die omzeilen via andere route. 

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 6 april 2025
Robert B schreef:

Dit heeft puur met werkzaamheden 'snellere'  'directe', 'prima' verbinding Grn-DH via Utrecht te maken. Iig 7 weekenden sinds nieuwe dienstregeling, volgens eerdere bijdrage. Daarvan meeste afgelopen 2 mnd. Reizigers die dit proberen te omzeilen door over A'dam te gaan, lopen daar weer tegen problemen/werzaamheden aan. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30133 reacties
  • 6 april 2025
Halhalo34 schreef:

Dit heeft puur met werkzaamheden 'snellere'  'directe', 'prima' verbinding Grn-DH via Utrecht te maken. Iig 7 weekenden sinds nieuwe dienstregeling, volgens eerdere bijdrage. Daarvan meeste afgelopen 2 mnd. Reizigers die dit proberen te omzeilen door over A'dam te gaan, lopen daar weer tegen problemen/werzaamheden aan. 

Dat heb je helemaal goed ​@Halhalo34!

Het is ff niet anders soms (tijdelijk of een jaar of permanent) 😴

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 6 april 2025
Robert B schreef:
Halhalo34 schreef:

Dat heb je helemaal goed ​@Halhalo34!

Het is ff niet anders soms (tijdelijk of een jaar of permanent) 😴

De belofte/'deal' zoals gepresenteerd aan reizigers was imo: directe verbinding over Schiphol eruit, maar dan sneller in DH via Utrecht. Toch een fopspeen blijkt nu. En dit soort geplande werkzaamheden waren natuurlijk al lang bekend bij NS. Dus zou wel fair zijn geweest als ze dat erbij zou hebben gemeld. Betaal nog wel precies hetzelfde en blijf aangewezen op een snelle/betrouwbare verbinding (geen luxe). 

Reageer