Skip to main content
beantwoord

Vraag over lange stopduur van de trein op station Weesp

• 27 januari 2025
  • 2 reacties
  • 152 Bekeken

Geachte NS,

Ik heb een vraag over de dienstregeling op station Weesp. Het valt mij op dat de trein daar vaak ongeveer 10 minuten stilstaat voordat hij verder rijdt. Dit lijkt mij een relatief lange stop, en ik vroeg mij af waarom dit nodig is.

Is deze stop noodzakelijk vanwege logistieke redenen, zoals het wachten op aansluitende treinen of doorstroom op het spoor? Of is er wellicht een andere reden voor deze langere stop? Als reiziger voelt het soms zonde van de tijd, zeker wanneer het traject verder soepel verloopt.

Ik hoor graag van u waarom deze lange stop gepland is. Alvast hartelijk dank voor uw uitleg.

Met vriendelijke groet,

Danny

Beste antwoord door Bemined

Dat de stop zo lang duurt komt om twee redenen. Ten eerste zitten de intercity's uit Amersfoort en Groningen/Leeuwarden vrij kort achter elkaar waardoor de sprinter op beide moet wachten. Daarnaast zit vanaf Almere ook de sprinter naar Utrecht nog achter de sprinter naar Den Haag, waardoor de sprinter erg ruim voor de intercity rijdt en dus in Weesp extra lang moet wachten voor die intercity er voorbij komt. Een kwartier later kun je daarom wel met slechts 4 minuten wachttijd in Weesp overstappen van Almere richting Schiphol omdat de intercity dan veel korter achter de sprinter zit.

Bekijk origineel

2 reacties

Tomas
  • Machinist NS
  • 43 reacties
  • 27 januari 2025

Weesp is inderdaad een van de punten waar de Intercity erlangs kan. Dienstregeling iets dus. 

• 2061 reacties
  • Antwoord
  • 27 januari 2025

Dat de stop zo lang duurt komt om twee redenen. Ten eerste zitten de intercity's uit Amersfoort en Groningen/Leeuwarden vrij kort achter elkaar waardoor de sprinter op beide moet wachten. Daarnaast zit vanaf Almere ook de sprinter naar Utrecht nog achter de sprinter naar Den Haag, waardoor de sprinter erg ruim voor de intercity rijdt en dus in Weesp extra lang moet wachten voor die intercity er voorbij komt. Een kwartier later kun je daarom wel met slechts 4 minuten wachttijd in Weesp overstappen van Almere richting Schiphol omdat de intercity dan veel korter achter de sprinter zit.

Reageer