Skip to main content
beantwoord

Werkzaamheden tussen Goes en Bergen op Zoom (en tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe)


Van zaterdag 8 februari 2025 04.00 uur t/m maandag 10 februari 2025 02.00 uur is het weer prijs met werkzaamheden op bovengenoemde traject(en).

Er worden ook weer bussen ingezet. In de reisplanner staat zelfs “NS Snelbus i.p.v. trein". Maar als je de route bekijkt wordt er wel op alle stations (behalve Kapelle-Biezelinge) gestopt. Dat lijkt me dan toch geen “snelbus”?

Beste antwoord door Gorott

Er wordt niet op Kapelle-Biezelinge gestopt dus hij is ietwat sneller dan een stopbus 🤣.

 

Vanaf Kapelle-Biezelinge moet je een taxibus naar Goes nemen en dan de 'snelbus' naar Bergen op Zoom...

Bekijk origineel

25 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • Antwoord
  • 1 februari 2025

Er wordt niet op Kapelle-Biezelinge gestopt dus hij is ietwat sneller dan een stopbus 🤣.

 

Vanaf Kapelle-Biezelinge moet je een taxibus naar Goes nemen en dan de 'snelbus' naar Bergen op Zoom...


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 1 februari 2025

Waarom het zo geregeld is begrijp ik overigens niet, het lijkt me duurder om een aparte taxibus te huren voor die enkele aantal reizigers dan de bus extra te laten stoppen op Kapelle-Biezelinge...


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 1 februari 2025
Gorott schreef:

Waarom het zo geregeld is begrijp ik overigens niet, het lijkt me duurder om een aparte taxibus te huren voor die enkele aantal reizigers dan de bus extra te laten stoppen op Kapelle-Biezelinge...

Het zal wel door de reistijd komen, zelfde met bussen tussen Helmond en Eindhoven (via de A270/N270) waar het ongunstig is om de kleine stations aan te doen. En elke kilometer met een touringcar omreizen kost natuurlijk meer dan een pendelbusje.

Kan ook nog door de bereikbaarheid van Kapelle-Biezelinge komen (touringcars en eventuele overlast voor omwonenden).

Vergelijkbaar, snelbussen Eindhoven - Weert - Sittard stoppen ook in Roermond, kost super veel meer tijd dan gewoon de A2 volgen. Doe dan pendelbussen Weert - Roermond - Sittard, win-win.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 1 februari 2025
Robert B schreef:
Gorott schreef:

Waarom het zo geregeld is begrijp ik overigens niet, het lijkt me duurder om een aparte taxibus te huren voor die enkele aantal reizigers dan de bus extra te laten stoppen op Kapelle-Biezelinge...

Het zal wel door de reistijd komen, zelfde met bussen tussen Helmond en Eindhoven (via de A270/N270) waar het ongunstig is om de kleine stations aan te doen. En elke kilometer met een touringcar omreizen kost natuurlijk meer dan een pendelbusje.

Kan ook nog door de bereikbaarheid van Kapelle-Biezelinge komen, met touringcars.

Vergelijkbaar, snelbussen Eindhoven - Weert - Sittard stoppen ook in Roermond, kost super veel meer tijd dan gewoon de A2 volgen. Doe dan pendelbussen Weert - Roermond - Sittard, win-win.

Tja, en Kapelle-Biezelinge ligt natuurlijk in de buurt van Goes, met de OV-fiets ben je dus wellicht beter af, tenminste als je een OV-fiets kon huren in Kapelle-Biezelinge 😅.

 

Misschien in 2029...


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 1 februari 2025
Gorott schreef:
Robert B schreef:
Gorott schreef:

 

 

Tja, en Kapelle-Biezelinge ligt natuurlijk in de buurt van Goes, met de OV-fiets ben je dus wellicht beter af, tenminste als je een OV-fiets kon huren in Kapelle-Biezelinge 😅.

Misschien in 2029...

Er zullen altijd reizigers zijn die geen OV-fiets gebruiken en dus heb je die taxibusjes toch nodig 


Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 553 reacties
  • 1 februari 2025

Op de website van NS staat ook doodleuk vermeld dat de extra reistijd 30 minuten is, terwijl je volgens de reisplanner van Middelburg naar Breda 60 minuten langer onderweg bent.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 1 februari 2025
Marcel Stroo schreef:

Op de website van NS staat ook doodleuk vermeld dat de extra reistijd 30 minuten is, terwijl je volgens de reisplanner van Middelburg naar Breda 60 minuten langer onderweg bent.

Kapelle Biezelinge - Breda net zo…

 

Tamzin schreef:

Er zullen altijd reizigers zijn die geen OV-fiets gebruiken en dus heb je die taxibusjes toch nodig 

Houdt niet in dat er helemaal geen OV-fietsen beschikbaar hoeven te zijn, een OV-fiets is een prima alternatief voor korte afstanden zoals Middelburg - Arnemuiden of Goes - Kapelle Biezelinge.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 1 februari 2025

Ze blijven om de zoveel weken maar eindeloos bezig op dit niet te frequent bereden traject. Bijzondere lijn.

 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 1 februari 2025

Om de zoveel weken is natuurlijk een overdrijving. Het is al weer een tijdje geleden dat we werkzaamheden hadden (16 november 🙂)

 

Wellicht een oplossing voor de snelheidsbeperking te Rilland-Bath, want blijkbaar is die er.

https://www.prorail.nl/over-ons/wat-doet-prorail/coordinatie-treinverkeer/punctualiteit/betere-prestaties-voor-reizigers/tijdelijke-snelheidsbeperkingen/overzicht-tijdelijke-snelheidsbeperkingen

 

Er zullen vast alleen maar meer werkzaamheden bij komen hoe dichter we bij de ERMTS proef in 2029 komen, dus hou je maar vast. :)


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 1 februari 2025
Gorott schreef:

Zou kunnen, volgens ProRail hebben een eerdere werkzaamheden niet geholpen en is het probleem weer teruggekeerd.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 2 februari 2025
Gorott schreef:

Om de zoveel weken is natuurlijk een overdrijving. Het is al weer een tijdje geleden dat we werkzaamheden hadden (16 november 🙂)

Zo, nou dat is lang geleden 😆

Kijk maar eens terug hoevaak er de afgelopen jaren ergens tussen Roosendaal en Vlissingen werkzaamheden zijn geweest🫣


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 2 februari 2025
Gorott schreef:

Er zullen vast alleen maar meer werkzaamheden bij komen hoe dichter we bij de ERMTS proef in 2029 komen, dus hou je maar vast. :)

Zeker.... niet goed voor de klandizie op de lijn. Zeeland wordt per spoor in de toekomst steeds vaker een hindernisparcours c.q. onbereikbare provincie. 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 2 februari 2025
Rene74 schreef:
Gorott schreef:

Om de zoveel weken is natuurlijk een overdrijving. Het is al weer een tijdje geleden dat we werkzaamheden hadden (16 november 🙂)

Zo, nou dat is lang geleden 😆

Kijk maar eens terug hoevaak er de afgelopen jaren ergens tussen Roosendaal en Vlissingen werkzaamheden zijn geweest🫣

De verzakkingen zullen vast een aandeel hebben gehad in de hoeveelheid werkzaamheden op de lijn. Ik reken de werkzaamheden in de nachten trouwens niet mee, want deze hadden amper impact op de reizigers, behalve misschien op de laatste trein die uitviel.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 2 februari 2025

Edit: Foutje 😔


  • Intercity
  • 113 reacties
  • 7 februari 2025

Wat wel zou kunnen is 1 x per uur, nl. op het halve uur, de bus echt als snelbus te laten rijden. Dan is de rit veel korter dan het nu geplande uur en hoeven de reizigers uit Zeeuws-Vlaanderen - die maar 1 x per uur een verbinding hebben met “de overkant” en steeds in Goes arriveren om hh:32- niet ook nog eens een half uur te wachten. 

Precies deze zelfde mis-planning bij werk rondom Goes in weekends heb ik al 2 x eerder aangekaart bij NS. Antwoord: “we nemen het mee voor een volgende keer”. Wordt niets mee gedaan, geen overleg. Omdat op stoptreinstations “nou eenmaal” - 2 x per uur een verbinding moet rijden vanwege e.o.a. nieuw dogma kan er blijkbaar niets aangepast worden, zelfs niet tijdelijk!

Zo kalft de weinige animo voor NS die er onder Zeeuws-Vlamingen nog is, weer verder af.

Of is de Zeeuwse Lijn alleen voor “boven de rivier”? En ZHZMU-protocol voor de reserve-Belgen?

 

 

 

 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 7 februari 2025

NS kan zich helaas niet aanpassen aan alle overstappers en het is gelukkig maar voor 2 dagen.

Zelfs vanuit Vlissingen moet je een kwartier wachten op de bus.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3610 reacties
  • 7 februari 2025

Tsja, volgens de concessie is NS verplicht om 2x/uur alle haltes in Zeeland aan te doen, ook in het weekend. Een snelbus laten rijden kost dus extra bussen. Of dat uitkan kan ik niet overzien. Wel zuur voor Zeeuws-Vlaanderen.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 7 februari 2025

Blijkbaar is van 10 oktober tot 18 oktober Bergen op Zoom - Breda aan de beurt, vrij bijzonder want het zijn 2 losse trajecten? En in december is Vlissingen - Goes aan de beurt voor een betere waterafvoer.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/17212715/zeeuwse-treinreizigers-dit-jaar-meerdere-keren-last-van-werkzaamheden-op-het-spoor-zorgt-voor-hinder


Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 553 reacties
  • 8 februari 2025

In het weekend van 8 en 9 maart is het ook weer raak tussen Roosendaal en Bergen op Zoom.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 8 februari 2025

Maar dat zijn voor nu wel de enige werkzaamheden op het Zeeuwse Spoor, dus het valt nog mee.

 

even afkloppen...


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 9 februari 2025

Kapelle-Biezelinge heeft een taxibus om het kwartier en wij mogen het doen met een 'snelbus' om het halfuur.

 

 

Sjongejonge, das nou nog eens oneerlijk. 😅


  • Intercity
  • 113 reacties
  • 9 februari 2025
Gorott schreef:

NS kan zich helaas niet aanpassen aan alle overstappers en het is gelukkig maar voor 2 dagen.

Zelfs vanuit Vlissingen moet je een kwartier wachten op de bus.

Ja, maar je hebt 2 kansen per uur, vanuit Z-Vl maar 1 x per uur.


  • Intercity
  • 113 reacties
  • 9 februari 2025

Vervangend busvervoer in de praktijk:

Goes: inderdaad rijdt de NS-bus net weg als wij - ong. 15-20 man vanuit Zeeuws-Vlaanderen - aankomen. De volgende bus rijdt zelfs 2 min. te vroeg weg, 15:58. Op de 3 tussengelegen stations stapt in totaal welgeteld 4 man uit en 0 man in. We komen om 16:51 aan en de trein vertrekt om 17:14.

Saillant detail: we worden gevolgd door een tweede, zo te zien lege, bus, die ook alle tussengelegen stations aandoet. Die had dan mooi als echte snelbus kunnen fungeren, al was het maar 1 x per uur, nl. als aansluiting op die verbinding uit Zeeuws-Vlaanderen! Die 7 minuten had-ie makkelijk kunnen inlopen - over de A58. 

Kortom: Terneuzen-Roosendaal - 2.5 uur

En voor de mensen die zeggen “het is alleen maar een weekend:: Nee, dat is het ‘m nou net. Het gebeurt veel te vaak en het kan met weinig extra moeite zoveel beter. Het is zelfs denkbaar dat als NS beter zou presteren op de Zeeuwse Lijn, er meer mensen vanuit Zeeuws-Vlaanderen de trein zouden pakken ipv de auto (dat willen we toch zo graag?). Nu is het een beetje zoals Urbanus “Maar er ZIJN toch helemaal geen olifanten in Pajottenland?” “Goe poeier hé jongen, goe poeier !”


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 9 februari 2025
LLN schreef:

En voor de mensen die zeggen “het is alleen maar een weekend:: Nee, dat is het ‘m nou net. Het gebeurt veel te vaak en het kan met weinig extra moeite zoveel beter. 

Als je ieder weekend regelmatig naar verschillende plekken reist, zoals veel mensen doen, kom je bijna ieder weekend wel ergens spoorhinder tegen. Dus om de haverklap zit je in een NS-bus of moet je omreizen.

En bepaalde trajecten zijn bovenmatig vaak geheel of gedeeltelijk buiten dienst. De Zeeuwse lijn is er zo eentje, terugkijkend naar afgelopen jaren.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 9 februari 2025
Rene74 schreef:

Als je ieder weekend regelmatig naar verschillende plekken reist, zoals veel mensen doen, kom je bijna ieder weekend wel ergens spoorhinder tegen. Dus om de haverklap zit je in een NS-bus of moet je omreizen..

Wat is dan wél een goed moment om de werkzaamheden uit te voeren? "Nooit" is geen optie.

 

We willen het niet te lang en niet te vaak. Niet in het weekend, maar ook niet doordeweeks. Niet overdag en niet 's avonds. 's Nachts lijkt een goede optie, maar daar zijn het personeel en de omwonenden het niet mee eens. En als er achterstallig onderhoud is, wordt er ook weer geklaagd.

 

Wanneer hebben zo weinig mogelijk mensen er last van? 's Avonds, 's nachts, in vakanties en in het weekend. 

 

Het is frustrerend daar ben ik het mee eens, maar het enige waar verandering in gebracht kan worden is het vervangende vervoer. Die in Zeeland weer heel toevallig enorm ruk is.


Reageer