Skip to main content
beantwoord

Zal de IC frequentie vanaf Veenendaal De Klomp in 2030 toenemen?

StarAlliance

Vanaf april rijdt de IC  elke 10 minuten tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Dus dit wordt een tien-minuten-regeling  op de meeste dagen.  De trein stopt wel voortdurend op Ede-Wageningen, maar 2 keer per uur in Veenendaal De Klomp. Dat komt waarschijnlijk omdat Ede-Wageningen wel een Intercity station is. Maar Veenendaal wordt groter steeds. Zullen ze toch wat meer IC’s hier laten stoppen denk je?   

Trouwens,  in Ede-Wageningen  komt een parkeergarage. Deze kost weer geld. Ik denk niet dat de werkgevers ook dit vergoeden. Zal dan deze massa ophopen in Veenendaal De Klomp die wel gratis parkeerplaatsen heeft? Het is maar 15 minuten rijden. Dus dat zal het Ede volk geen probleem zijn.

Beste antwoord door Robert B

De treinen die niet op De Klomp stoppen zullen wel Driebergen-Zeist aandoen (of rechtstreeks van Ede-Wageningen naar Utrecht).

Denk niet dat men meer treinen gaat laten stoppen op De Klomp omdat Ede-Wageningen betaald parkeren wordt.

De enige reden voor de IC stop op De Klomp is omdat er tussen Ede-Wageningen en Maarn geen sprinters rijden. De Klomp is helemaal geen intercity station. Driebergen-Zeist trouwens ook niet.

Bekijk origineel

13 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30062 reacties
  • Antwoord
  • 14 maart 2025

De treinen die niet op De Klomp stoppen zullen wel Driebergen-Zeist aandoen (of rechtstreeks van Ede-Wageningen naar Utrecht).

Denk niet dat men meer treinen gaat laten stoppen op De Klomp omdat Ede-Wageningen betaald parkeren wordt.

De enige reden voor de IC stop op De Klomp is omdat er tussen Ede-Wageningen en Maarn geen sprinters rijden. De Klomp is helemaal geen intercity station. Driebergen-Zeist trouwens ook niet.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 14 maart 2025

Ja dat denk ik wel, omdat het steeds drukker wordt in IC richting Utrecht Centraal

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • 53 reacties
  • 14 maart 2025
Robert B schreef:

Ja, maar Veenendaal verwacht ook meer inwoners en het is een ideale gemeente voor woon- en werkverkeer. Veenendaal De Klomp heeft wel 2 perrons maar. Dan hoop ik dat de frequentie 3 maal wordt voor VDK en 3 maal voor DBZ. Al denk ik dat DBZ de IC minder nodig heeft.Daar stopt ook  al de Sprinter

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30062 reacties
  • 14 maart 2025

Stuur de IC’s maar langs Harderwijk (andere topics) ðŸ¤£

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 14 maart 2025
Robert B schreef:

Goed idee

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1680 reacties
  • 14 maart 2025
Robert B schreef:

Pas maar op. Straks beginnen ze in Hoogeveen ook weer... 😂

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 14 maart 2025
JurgenH schreef:
Robert B schreef:

Pas maar op. Straks beginnen ze in Hoogeveen ook weer... 😂

🤣

Wie woont in Hoogeveen ook. Harderwijk en Veenendaal zijn nog eens wat steden die het kunnen verdienen 💀 Harderwijk zal de IC overigens vast wel krijgen, nu Zwolle de verbinding met Randstad wil laten toenemen. Zou het niet logisch vinden als alles dan via Lelystad gefixt wordt

• 2086 reacties
  • 14 maart 2025

De concessie staat toe dat de NS vanaf 2030 twee treinen per uur extra mag rijden tussen Arnhem en Utrecht (van 6 naar 8 per uur) maar men mag dit ook uitstellen tot 2033. Het stoppatroon van die treinen is niet voorgeschreven in de concessie, maar tot nu toe is altijd uitgegaan van 4 non-stop treinen en 4 treinen die in Ede-Wageningen, Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist stoppen.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 320 reacties
  • 15 maart 2025

Het laatste wat NS kan gebruiken is dat er nóg meer treinen bijkomen die bij iedere boom stoppen. Veenendaal verdient zeker een IC-verbinding, maar het is goed dat het tot nu toe beperkt blijft tot 2x per uur. Er rijden tenslotte al vrij stevige dubbeldekkers. Beter zou zijn als er wellicht een extra uurlijkse spits-IC komt die vanaf Veenendaal Centrum naar Utrecht rijdt. Die kan dan ook nog in Driebergen-Zeist stoppen. Op de hoofdlijn Utrecht-Arnhem blijft anders echt te weinig ruimte over voor snelle treinen, en de internationale treinen in het bijzonder. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor steden als Harderwijk en Beverwijk - een extra dubbeldeks IC-trein of twee per spitsuur zal de vraag dekken. Organisatorisch zou het makkelijkste zijn om dan een bestaande treinserie door te trekken. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3629 reacties
  • 15 maart 2025

Ik zou niet te veel hoop koesteren op een hogere frequentie van stoppen op De Klomp. Ik kan mijn bewering moeilijk onderbouwen, maar zit dicht bij 't vuur.

Het is al moeilijk genoeg om de 3de en 4de Sprinter weer terug te krijgen vanwege lage reizigersvraag :-(

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 15 maart 2025
Keuzereiziger schreef:

Ik zou niet te veel hoop koesteren op een hogere frequentie van stoppen op De Klomp. Ik kan mijn bewering moeilijk onderbouwen, maar zit dicht bij 't vuur.

Het is al moeilijk genoeg om de 3de en 4de Sprinter weer terug te krijgen vanwege lage reizigersvraag :-(

Klopt in Diemen was dit ook het geval, maar ze hebben toch terug gedraaid na wat klachten dus ik ben er blij mee dat sprinter om de kwartier naar Amsterdam Centraal gaat

• 2086 reacties
  • 16 maart 2025

Er zal sowieso eerst in 2027 nog een actualisatie van de concessie plaatsvinden door de overheid waarin het aantal te rijden treinen per uur vanaf 2030 nog bijgesteld kan worden op basis van de wet- en regelgeving, vervoersvraag en capaciteit.

Reageer