Skip to main content

Misbruik e-ticket tussen Veenendaal en Utrecht

• 14 maart 2025
  • 4 reacties
  • 142 Bekeken

Via een ander topic kwam ik op het volgende idee:

Volgens mij kun je voor € 6,90 van Veenendaal naar Utrecht en weer terug door het volgende te doen:

• Koop een e-ticket Veenendaal West - Veenendaal-De Klomp à € 6,90
  • De reisplanner stuurt je via Utrecht Centraal
  • De heenreis (Veenendaal West - Utrecht) leg je 's ochtends af.
  • Vervolgens ga je in Utrecht doen wat je wilt doen
  • 's Middags reis je retour van Utrecht naar Veenendaal-De Klomp
  • En je neemt eventueel de bus à € 2,43 (vol tarief) terug van Veenendaal-De Klomp naar Veenendaal West.

Een e-ticket is de gehele dag geldig en biedt het recht je reis te onderbreken op Utrecht Centraal. 

Dit is vanzelfsprekend niet de bedoeling, maar ik geloof niet dat een reiziger die dit doet één regel overtreedt. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 14 maart 2025

Dat klopt. Maar ik denk niet dat je dat als misbruik kunt zien, want via Utrecht is volgens mij de enige optie om met de trein van Veenendaal West naar Veenendaal-De Klomp te gaan. 

En dat je met een e-ticket je reis kunt onderbreken is een handige bijkomstigheid van het e-ticket, maar in dit geval niet anders dan wanneer je tussen Amsterdam en Maastricht een lange tussenstop maakt in Utrecht. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Klopt inderdaad. Ging dat andere topic toevallig over een reis naar Oosterbeek en dan terugsteken via Arnhem?

Dat mag, want het bespaart je een lange overstap op Ede-Wageningen. Met een e-ticket Heiloo - Oosterbeek mag je ook naar Arnhem en dat bespaart je 40 cent of zo.

Bovenstaande (Veenendaal of Maarn) is een extreem voorbeeld van terugsteken, maar er is geen andere optie dan via Utrecht (nou ja, eigenlijk Driebergen-Zeist maar dan moet de trein van/naar De Klomp daar ook stoppen).

Oh, ging om dit topic natuurlijk 

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/sprinter-van-arnhem-naar-uitgeest-89200?postid=640680

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 14 maart 2025

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
mrfreeze schreef:

Ik zat aan deze te denken 

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/waarom-is-van-a-naar-b-duurder-als-het-sneller-is-73592

Maar dat was van voordat het terugsteekverbod opgeheven was (pag. 2 en verder in dat topic).

Het is toegestaan met e-tickets, en kan nogal wat besparen zoals TS hier beschrijft.

Reageer